کارنامه دولت ترکیه و گروهک‌های مزدورش علیه ایزدی‌های عفرین (٢)

جنایت‌های دولت اشغالگر ترک و مزدورانش علیه خلق عفرین روز به روز افزایش می‌یابند. ربایش، غارت، قتل و شکنجه غیرنظامیان عفرین و بویژه جامعه ایزدی بدون وقفه ادامه دارد.

ساکنان عفرین بویژه خلق ایزدی هیچ گاه تصور نمی‌کردند که مجبور به ترک خاک آبا و اجدادی خود شوند و راه غربت را در پیش گیرند. عفرین تا روز حمله دولت ترک در ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ آرامترین منطقه تمام خاک سوریه بود، ولی از ٢٠ ژانویه  ترکیه و مزدورانش حملات وحشیانه و فاشیستی را به عفرین آغاز کردند و این منطقه به مخوف‌ترین منطقه در خاک سوریه مبدل شد. در حمله دولت ترک به عفرین تعداد زیادی زن، کودک و سالمند جانباختند. هزاران نفر مجبور شدند خانه و روستای خود را ترک کنند، علیه خلق ایزدی موج تازه‌ای از شکنجه و جنایت دولتی آغاز شد. اعمال و شکنجه‌های دولت ترک و مزدورانش علیه خلق ایزدی مشابه اعمال داعش علیه ایزدی‌های شنگال بود.

ربایش کوردهای ایزدی

حسو ناصر پدر شهید فواد اهل روستای قیبار دستگیر شد و پس از شکنجه‌های وحشیانه و پرداخت ٩٠٠٠ دلار آزاد شد.

حسن درویش شمو (٧۵ ساله) روز ٢٨ آوریل ٢٠١٨ در روستای قیبار ربوده شد.

جوان سید رش (٢٢ ساله) در روستای قیبار ربوده شد.

حنان علی اهل روستای قیبار در روز ١٠ مه ٢٠١٨ ربوده شد.

۶ نفر از خانواده عرفو در روستای قیبار ربوده شدند و پس از مدتی در ازای پرداخت پول آزاد شدند.

تعدادی از اهالی روستای قتمی بخش شرا توسط گروهک‌های مزدور رژیم ترک ربوده شدند که اسامی آنان به شرح زیر است:

حاج احمد (٧٠ ساله)، حسین ایبو (٧٠ ساله)، حمید قاسم، عدنان قاسم، فوزی محمد شمو و دو فرزند ١۵ و ١۶ ساله‌اش، نیدال قاسم با پسرش حمدوش (١۵ ساله).

ایمن حمد، شیخو جمعه، حنان حسن ابراهیم با پسرش آزاد این چهار نفر با شکنجه‌های وحشیانه روبرو شدند و از آنان ٢۵ هزار دلار پول خواستند.

دختر ایزدی به نام نوروز خلو (١٩ ساله) ربوده شد و پس از ١٢ روز آزاد شد.

علی علو ایبو (٧۵ ساله) اهل روستای قستل جندو ربوده شد و تا امروز از سرنوشت او خبری در دست نیست.

تعدادی از ساکنان روستای چقلی جومی روز ٣١ مه ٢٠١٨ ربوده شدند که اسامی آنان به شرح زیر است:

عبدالرحمن قازقلی حسو، عبدالرحمان پس از دستگیری به زندان سجو در اعزاز منتقل شد و پس از شکنجه‌های سنگین به بیماری روانی دچار شد. او نیز در ازای دریافت پول آزاد شد.

مجید عیسو (۴٠ ساله) که از سوی ساکنان زردشتی خوانده می‌شود در روستای فقیرا واقع در بخش جندرس ربوده شد و پس از ماه‌ها شکنجه آزاد شد.

ایزیدخان عارف عیسو (٣٢ ساله) اهل روستای فقیرا روز ١٣ سپتامبر ٢٠١٩ از سوی گروهک تروریست الحمزه ربوده شد و در ازای ١٢ هزار دلار آزاد شد.

زنی به نام عافیت جمعه (٣۵ ساله) اهل روستای قتمی ربوده شد و پس از پرداخت پول آزاد شد.

زنی به نام صدیقه ایبو (٣٢ ساله) اهل روستای قتمی ربوده شد و پس از پرداخت پول آزاد شد.

زنی به نام خانو عیسی (۶۵ ساله) اهل روستای فقیرا از سوی گروهک‌های تروریست وابسته به ترکیه در منزل خود مورد شکنجه قرار گرفت.

فاطمه فواد ناصر (۶۵ ساله) اهل روستای قیبار ربوده شد و پس از پرداخت پول آزاد شد.

سید غریب حسو (۵٨ ساله) و همسرش گالیه حسن (۵١ ساله) اهل روستای چقلی جومی در روز ٢٨ سپتامبر ٢٠١٩ توسط مزدوران رژیم ترک ربوده شدند و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

سید غریب حسو پیش از این یکبار دیگر در ٢١ سپتامبر ٢٠١٩ دستگیر شد و پس از پرداخت ٢ میلیون لیره سوری آزاد شده بود.

گروه‌های تروریست وابسته به آنکارا پس از ربودن سید غریب منزل وی را در مقابل پارک نوروز غصب کرده و پس از دو هفته از پرداخت پول وی و همسرش آزاد شدند.

جیهان فخری علی اهل روستای قیبار در روز ١٠ نوامبر ٢٠١٩ در حالی که از روستا به مرکز شهر عفرین می‌رفت از سوی گروهک احرار الشام بازداشت شد و در روز ١٧ نوامبر ٢٠١٩ آزاد شد.

دختری به نام رویا حنانو مصطفی (١۵ ساله) روز ١۵ نوامبر ٢٠١٩ در روستای گزوی از سوی گروهک فیلق الشام ربوده شد.

ربودن رویا حنانو مصطفی از سوی گروهک مزدور احرار الشام و زنان نقاب‌دار صورت گرفت. روز ٢٠ نوامبر ٢٠١٩ پس از شکنجه وحشیانه رویا حنانو و پرداخت مبلغ فراوانی پول آزاد شد.

آرین دلی حسن (٢١ ساله) اهل روستای کیماری در بخش شراوا روز ٢٧ فوریه ٢٠٢٠ از سوی گروه‌ تبهکار الحمزه ربوده شد و تا کنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

زنی به نام گُلی حسن اهل روستای برج عبدلو روز ٩ مارس ٢٠٢٠ ربوده شد و پس از شکنجه‌های وحشیانه در ١٧ آوریل ٢٠٢٠ آزاد شد.

دختر گُلی حسن به نام غزال بتال روز ۵ مارس ٢٠٢٠ ربوده شد و روز ١۵ آوریل ٢٠٢٠ آزاد شد. تبهکاران رژیم ترکیه او و مادرش را کتک زدند و خواستند آنها را با زور مسلمان کنند.