گرسنگی در سرزمینی ثروتمند

​​​​​​​ایران از بسیاری لحاظ یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، اما نزدیک به ٨۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند

ایران از بسیاری لحاظ یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، اما نزدیک به ٨۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

ذخایر نفتی ایران بالغ بر ۱۵٧ میلیارد بشکه دارد. از لحاظ غنی‌بودن ذخایر نفتی رتبه‌ی سوم و یا چهارم را در جهان دارا می‌باشد. پس از روسیه بیشترین میزان ذخایر گازی جهان به ایران با حجم ١١٨٣ میلیارد مکعب تعلق دارد.

 

از لحاظ غنی‌بودن منابع طبیعی نیز ایران یکی از ۱۵ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود. بیشترین میزان روی در جهان، دومین میزان ذخایر مس در جهان، نهمین رتبه در جهان از لحاظ میزان ذخایر آهن و بیشترین میزان اورانیوم ۱۰ درصد غنی‌شده به کشور ایران تعلق دارد.

 

یک درصد از جمعیت کل کره‌ی زمین در ایران زندگی می‌کنند. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط مرکز تحقیقات مجلس رژیم ایران، ۷ درصد از کل مواد معدنی دنیا در ایران قرار دارد.

 

٨۰ درصد جمعیت ایران فقیر هستند

با وجود منابع و ثروت سرشار در ایران، ٨۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر قرار دارند.

 

خلق‌های ایران در ماه‌های اخیر به دلایلی نظیر فقر، خشکسالی و کمبود آب، فساد اداری و مدیریت نادرست منابع به اعتراضات سراسری پرداختند. روزانه خبرهای زیادی از وضعیت دشوار زندگی مردم ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

 

توانایی خرید نان را نیز ندارند

در یکی از گزارشات شبکه اول تلویزیون یک شهروند ایرانی می‌گوید که روزانه تنها ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان درآمد دارد. گزارشگر نیز از وی می‌پرسد که آیا این میزان درآمد کفاف زندگی آنها را می‌دهد یا نه. شهروند ایرانی نیز در جواب می‌گوید:" من به زور می‌توانم نان روزانه‌ی خانواده‌ی خود را تهیه کنم. تازه اگر بخواهم اسراف کنم، مقداری پنیر نیز می‌توانم بخرم، خدا شاهد است که از ابتدای سال تا کنون تنها توانسته‌ام ۱۰۰ گرم گوشت مرغ برای خانواده‌ام خریداری کنم."

 

یکی از شهروندان استان اورمیه در روز ۲۲ آگوست، طی مصاحبه‌ای با آژانس خبری تسنیم گفت:" من توانایی خرید نان را نیز ندارم." و در ادامه می‌گوید:" از ماه گذشته قیمت‌ها دو برابر شده‌اند. من فردی بازنشسته هستم. حقوق ماهیانه‌ام ۴۰۰ هزار تومان است. با این حقوق توانایی خرید هیچ چیزی را ندارم."

 

تمام اقلام بسیار گران قیمت شده‌اند

یک اقتصاددان طی مصاحبه با کانال تلویزیونی "شبکه ۳" در روز سوم سپتامبر اعلام کرد :" حقیقتا قیمت تمام وسایل مورد نیاز زندگی گران شده‌اند. برنج ۴۶ درصد، روغن ۵۱ درصد و تخم‌مرغ ۳۷ درصد بر قیمت آنها افزوده شده است. برخی داروها نیز در بسیاری از جاها یافت نمی‌شود."

 

یکی دیگر از شهروندان ایرانی نیز در کانال تلویزیونی رسمی ایران اعلام می‌کرد:" من نمی‌توانم به خانه‌‌ام بروم، به دلیل اینکه از همسر و فرزندانم خجالت می‌کشم. اگر از من چیزی بخواهند نمی‌توانم برایشان خریداری کنم." این شهروند همچنین تصریح می‌کند یک ماه است که هر روز از اوایل صبح برای یافتن کاری از منزل خارج می‌شود، اما کاری بدست نمی‌آورد و در ادامه می‌گوید:" هر مقدار پولی هم که بدست می‌آورم قبل از رسیدن به خانه تمام می‌شود. دو یا سه ماه است که من نتوانسته‌ام برای خانواده‌ام میوه بخرم."