"یا مقاومت تا آخرین لحظه حیاتی آزاد و شرافتمند یا مرگ"

اطاعیه تو-دم: خلق کوردستان امروز بیش از پیش نیازمند اتحاد ملی است

   تو-دم: در مقابله با اقدامات دولت ترک، خلق کورد از تجربه‌ای تاریخی و مقاومتی تاریخی روبروست. امروز خلق کورد بیش از پیش نیازمند اتحاد ملی بوده تا با روح مقاومتی مشترک موجودیت خود را حفظ نموده و مقاومت و صیانت از آزادی را پیش برد.

   جنبش جامعه دمکراتیک TEV-DEM در رابطه با حملات نسل‌کشی دولت اشغالگر ترک علیه شمال و شرق سوریه اطلاعیه‌ای را منتشر نمود. این اطلاعیه در پارک کتابخانه‌ی مرکزی شهر قامیشلو از سوی گلی حسن، از اعضای تو-دم قرائت شد. متن این بیانیه به شرح ذیل است.

   "امروز دولت اشغالگر ترک بار دیگر به منظور نسل‌کشی خلق کورد و دشمنی با خلق‌ها، به حملات وحشیانه علیه روژآوا و شمال سوریه دست زده ست. اردوغان، فاشیست سده ٢١ و حاکمیت آ.ک.پ ٨ سال پیش و از آغاز زمامداری تا به امروز به منظور اشغالگری بزرگی، همواره سبب مشکلات، جنگ و اختلافات داخلی در سوریه بوده است. در روزهای نخستین با حرص و آز اشغالگری اعلام نمود که در مسجد اموی نماز خواهد گزارد. به همین دلیل نیز بود که از تمامی نیروهای مخالف با خلق کورد و دولت سوریه حمایت نمود. از سازمانهای تبهکار و راهزنی مانند ارتش آزاد سوریه حمایت نموده و به سازماندهی آنان دست زد. در جریان مقاومت کوبانی، به منظور درهم شکستن اراده مقاومت کنندگان، صراحتا و در مقابل دیدگان جهانیان از داعش حمایت نمود، انها را حفظ نمود، تامین نمود، سازماندهی نمود و این جلادان را به جان کوردها انداخت. با اطمینان از تبهکاران فاشیست و با اعتماد به نفس اعلام داشت که «کوبانی سقوط کرد، کوبانی سقوط می‌کند». تبهکاران فاشیست داعشی در زمانیکه هزاران زن ایزدی را در بازارهای بردگان می‌فروختند، در میان آتش زنده زنده انسانها را می‌سوزاندند و به بلابی بشریت تبدیل شده بودند، اردوغان فاشیست و حاکمیت وی با این تبهکاران مشغول دادوستد بود و در ترکیه به مداوا، تسلیح و تامین پشتیبانی آنان می‌پرداخت. و دوباره این اردوغان فاشیست بود که تبهکاران فاشیست داعش را به سوی کوردها، خلق‌های عرب و مسیحی هدایت می‌کرد در جریان نسل‌کشی، به سلاخی آنها می‌پرداخت. زمانیکه تبهکاران داعش در خاک سوریه، طی چند سال بر صدها کیلومتر از نواحی مرزی با ترکیه حاکمیت داشتند، اردوغان فاشیست هیچگاه شمال-شرق سوریه را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی نکرد بلکه بر عکس با داعش مودت و دوستی داشت.

    با حمایتهای بزرگ انسانی و قهرمانی دختران و پسران کورد، هزاران شهید و هزینه‌های سنگین در کوبانی، داعش را درهم شکستند و این به معنای وارد آوردن ضربه به اردوغان فاشیست بود. متعاقبا در منبج، طبقا، رقه، دیرالزور و اخیرا در هجین و باقوز، داعش ضربات سنگینی را متحمل شده و درهم شکست. در این مقاومت، خون خلقهای کورد، عرب، مسیحی، چرکس، چچن، ترکمن با یکدیگر بر زمین ریخت. حیات آزاد و دمکراتیک بر مبنای این ارزشهای مقدس ایجاد شد. نابودی تبهکاران فاشیست داعشی و مدل حیات مشترک و دمکراتیک خلقها، مایه ناراحتی و دیوانگی فاشیسم آ.ک.پ را فراهم آورد. زیرا فاشیسم اردوغان، تبهکاران داعش و النصره نیز از همان منابع ایدئولوژیک بهره می‌گرفتند. به همین دلیل داعش درهم شکستن خود را در بعد ایدئولوژیک به عنوان نابودی خود قلمداد می‌کرد. مبارزه کوردها با همراهی خلق عرب و مسیحیان علیه فاشیسم داعش بدون تردید به آسانی میسر نشد. در نتیجه هزینه‌ها و آلام بزرگ، با تقدیم ١١ هزار شهید و بیش از ٢٠ هزار زخمی، فاشیسم داعش درهم شکسته شد. خلق کورد در این مبارزه علیه فاشیسم داعش که به بلای بشریت تبدیل شده بود، با وقوف به این امر که این مبارزه‌، مبارزه مجد و بزرگی برای بشریت است، به مقاومت دست زد. بر هیچکس پوشیده نیست که چگونه راه برای تبهکاران داعشی در اروپا، در آمریکا یا در دیگر مناطق جهان گشوده شد. دشمنی فاشیسم آ.ک.پ با کوردها نیز از همان منابع ایدئولوژیک سرچشمه می‌گرفت. اما فاشیسم اردوغان نابودی ایدئولوژیک داعش را همانند نابودی خود می‌بیند. فاشیسم اردوغان بر مبنای همان ویژگی سیاست عثمانی، که گسترش و تجاورز خود را پیگیری نموده است و خود را خلیفه پنجم قلمداد می‌کند، تبهکاران داعش را تیز به همان ذهنیت خود به سوی اشغال و نسل کشی و سریریدن سوق داده است و البغدادی را نیز خلیفه خوانده است. ارتباط بغدادی بدون تردید اتحاد ایدئولوژیک روحی به شمار می‌رود. اردوغان که خود را خلیفه پنجم می‌داند، جهان عرب را نیز به عنوان عرصه اشغالگری خود قلمداد نموده و تمامی کشورها و دولتهای عربی را به عنوان یکی از ایالات کوچک خود ملاحظه کرده و با آن رفتار می‌نماید.

    دشمنی اردوغان فاشیست با خلق کورد امری بدیهی است. طی سالهای گذشته وی در یکی از سخنان خود گفت که کوردها حتی اگر در آرژانتین نیز دولتی ایجاد کنند، علیه آن دولت دست به جنگ می‌زند. طی این سالها و تا به امروز، بزرگترین دشمن کوردها همواره اردوغان بوده است. هیچ کوردی را نمی‌توان یافت که اردوغان آنها را بپذیرد. به همین دلیل از نظر او، کورد خوب، یک کورد مرده است. فاشیسم اردوغانی از دشمنان دمکراسی است. سیاستهای او حتی در سرزمین خود وی نیز فاشیستی هستند. تا جایی که حتی در میان حزب خود نیز یک دیکتاتور است. شخصیتی بیمار که برای قدرت به سجده افتاده و تمامی نیروی خود را برای دشمنی با کوردها و دمکراسی به کار می‌بندد. فاشیسم اردوغانی اظهار میدارد شمال-شرق سوریه تهدید بزرگی برای ترکیه به شمار می‌رود. شمال-شرق سوریه برای ترکیه هیچگاه به منزله تهدید نبوده است و هیچ حمله‌ای از اینجا به ترکیه انجام نشده است. اطلاق تروریسم برای روژآوا و شمال-شرق سوریه دروغی بزرگ و ظالمانه بیش نیست. اردوغان خیال دارد که از این طریق جامعه جهانی را فریب دهد. اما واقعیت اینست که اتحاد خلق‌ها در شمال-شرق سوریه، همزیستی و دمکراسی و خصوصا اراده خلق کورد را تهدیدی برای خود قلمداد می‌کند. زمانی که حیات آزاد و مسئله کورد و اراده دمکراتیک کوردها به مسئله مهمی تبدیل شود، هیچ راهکار وحشیانه‌ای را نمی‌تواند سراغ نداشت که اردوغان به آن دست نزند. دولت اشغالگر ترک در عفرین هر روز حقوق انسانی را نقض کرده و حرمت انسان را زیر پا می‌گذارد. فاشیسم اردوغان هر روز در عفرین به اقدامات جنایتکارانه، تاراج و تعدی دست می‌زند، به کشتن و آدم‌ربایی دست می‌زند. دولت ترک که از شناسنامه‌ای چنین پلید و وحشی برخوردار است، چگونه می‌تواند امنیت را در شمال- شرق سوریه اعمال نماید. با این گفته که آنها امنیت را در شمال-شرق سوریه تامین می‌کنند، با دورویی، دروغ به شعور انسانیت توهین می‌نماید. دیکتاتوری اردوغان امروزه با چنین ذهنیتی تلاش می‌نماید شمال-شرق سوریه را به اشغال درآورد.

    اشغال خاک کشوری دیگر نه در حقوق بین‌المللی، نه در اخلاق و وجدان بشری جایگاهی ندارد. امروز خلق‌های ما در شمال-شرق سوریه در زیر حملات وحشیانه دولت ترک قرار گرفته‌اند. روستاهایمان، شهرها و شهرکهایمان، با هواپیما، تانک و توپ و توپهای دوربرد اوبوس- تحت حمله واقع شده‌اند. تمامی این رویدادها به شیوه‌ای ظالمانه علیه خلق کورد، عرب و مسیحیانی انجام می‌شود که در جنگ علیه حملات فاشیستی داعش ١١ هزار شهید و بیش از بیست هزار مجروح را تقدیم کرده‌اند. در مقابل تبهکاران داعش و جبهه النصره که برای بشریت بزرگترین تهدید محسوب می‌شدند، نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع خلق و یگانهای زنان، با روحی فدایی به مقاومت دست زدند و در تمامی جهان و از جمله اروپا به نماد بدل شدند. اما امروزه، همان نیروهایی که حافظان ارزشهای بشری هستند، تحت حملات وحشیانه دولت ترک، ارتش ترک و تبهکاران بازمانده از داعش قرار گرفته و در صدد نابودی انها برآمده‌اند. در حالی که تمامی جهان می‌بایست از نیروهای فداکار و فدایی ما، از نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع خلق و یگانهای زنان حمایت به عمل آورد، باید مسئولیت خود را نیز در مقابل آنان به جای آورد. اما به رغم تمامی هزینه و مقاومتهایی که انجام داده‌ایم، آمریکا و روسیه این هدیه را به ما داده‌اند؛ که اجازه بدهید دولت ترک حملات ظالمانه و وحشیانه خود را در خاک ما و علیه خلق ما انجام دهد.

    در مقابل این حنبش، نسل‌کشی دولت ترک علیه خلق کورد با برخورداری از پیشینه‌ای تاریخی و با مقاومتی تاریخی روبرو شده است. خلق کورد امروزه بیش از پیش نیازمند اتحاد ملی و مقاومتی مشترک برای حفظ موجودیت خود می‌باشد تا بتواند آزادی و حفظ موجودیت خود را تامین کند. خلق کوردستان باید اختلافات درونی خود را کنار گذاشته و شناسنامه حزبی خود را در اولویت قرار ندهد. در کوردستان و خارج از میهن، در هر منطقه‌ای دوشادوش یکدیگر باید به مقاومت دست بزنند. خلق کورد باید بر این نکته واقف باشد که بزرگترین نیرو، برخاسته از حقانیت و مشروعیت است، از همین رو الزاما باید به اتحاد خود دست زده و مقاومتی مشترک را در پیش گیرد. روزهای کنونی روزهای حساس، روزهای شرف و ناموس ما هستند. پیش از هر چیزی ما دارای حقانیت هستیم. جبهه ما گشوده بوده و ما از این مسئله احساس غرور می‌کنیم. به نام انسانیت، علیه داعش به نبرد پرداختیم و با حفاظت از احترام انسانی، سربلندیم. به همین دلیل وجدان آگاه بشری همراه و همگام ماست. باید با تمامی نیروی خود به مقاومت دست بزنیم. کوردها در هر جای جهان که باشند، باید سرزمین آبا و اجدادی خود را، روستاها و شهرهای خود را، خاک خود را حفظ کرده و آن را ترک ننمایند. لازم است که مسئولیت تاریخی خود را با این گفته که مقاومت تا آخرین لحظه، حیاتی آزاد و شرافتمند یا مرگ به جای آوریم.

    خلق کورد باید براین نکته به خوبی واقف باشد که اگر اردوغان فاشیست از حمایتی بین‌المللی برخوردار نمی‌بود؛ هیچگاه نمی‌توانست که در سده‌ی جدید نسل‌کشی کوردها را انجام دهد. اما نباید هیچ منفعت اقتصادی و سیاسی به دلیلی برای این نسل‌کشی تبدیل شوند. در شرایط بسیار دشوار کنونی، ما به مقاومت دست زده‌ایم. تا کنون نیز تلاش کرده‌ایم از موجودیت خود دفاع نماییم و براین مبنا خود و آزادی خود را حفظ کنیم. در مقابل دوستان خود، نیروهایی که با انها در ارتباط بوده‌ایم و همواره تلاش نموده‌ایم که با درستی با انها رفتار نماییم. اکنون نیز این درستی با مقاومت علیه داعش و نیروهایی که با کوردها در ارتباط بودند، حقوق ما را جزو حقوق طبیعی قلمداد می‌کردند. در وهله نخست، امریکا، دولتهای اروپایی و روسیه در مقابل این حملات ظالمانه که علیه کوردها در حال انجام است، لازم است که حساسیت داشته و سکوت پیشه نکنند. ائتلاف و دوستی، نیازمند معیارهای اخلاقی و انسانی است. در وهله نخست آمریکا و نیروهای دیگر اگر مایل باشند می‌توانند راه را بر این حملات مبتنی بر نسل‌کشی ببندند. سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، چین و تمامی کشورهای جهان مورد خظاب ما هستند: علیه دولت ترک که با نفرت و کینه‌ای بزرگ همانند داعش خلق کورد و خلقهای شمال شرق سوریه را هدف قرار می‌دهد، موضعگیری نمایند، چشمان خود را بر نسل‌کشی یک خلق نبندند. فوری و بدون اتلاف وقت اقدام کنند. به تمامی انسانهای آزادیخواه جهان اعلام می‌کنیم که ما به عنوان خلق کورد برای حفظ کرامت انسانی به مبارزه دست زدیم و نسبت به این امر افتخار داریم. هیچ نیرویی موثرتر و بزرگتر از وجدان انسانی نیست. ما امیدواریم که شما نیز با اطلاع از این مسئله، از مقاومت خلقمان حمایت نمایید و علیه حملات و اشغالگری دولت ترک، مبارزه را اعتلا بخشید."