یک سال از شهادت مظلومانه عاشقان طبیعت زاگرس گذشت

روز سوم شهریور ١٣٩٧ دو عضو انجمن زیست محیطی چیا (مریوان) و دو عضو اداره منابع طبیعی در جریان اطفای حریق جنگل‌های اطراف روستای بیلو و سلسی به شیوه‌ای شبهه‌برانگیز به شهادت رسیدند.

   سالانه ۴٠ هزار هکتار از جنگل‌ های ایران نابود می‌‌شود. در ۴٠ سال گذشته ۶٠ میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود شده. بدینگونه تا ٣٠ سال آینده تمام جنگل‌های ایران ناپدید خواهند شد!

   آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع زاگرس در سالهای گذشته لطماتی جبران‌ناپذیر را در پی داشته است. یکی از دلایل شکل‌گیری و تأسیس انجمن‌های زیست‌محیطی در شهرها و مناطق مختلف روژهلات کردستان محافظت از میراث مشترک جنگل‌ها و مراتع در این بخش از میهن می‌باشد.

   در نتیجه آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های اطراف روستای بیلە و سلسی روز دوم شهریور چندین تیم انجمن زیست محیطی چیا به سوی این محل روانه شدند. فعالیت برای کنترل آتش‌سوزی تا ساعات نیمه شب ادامه یافت و بخش بزرگی از آتش‌سوزی مهار شده بود. اوایل صبح سوم شهریور یکبار دیگر شعله‌های آتش‌سوزی زبانه کشیدند و اعضای انجمن چیا همراه با ساکنان منطقه فعالیت کنترل آن را از سرگرفتند. به گفته یکی از شاهدان صدای دست‌کم دو انفجار شدید در ساعات قبل از ظهر روز سوم شهریور شنیده شد.

   این شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرات گفت که بنابر تجربه خویش و شواهد موجود به این یقین رسیده است که صدای انفجار‌ها در نتیجه شلیک خمپاره و نه انفجار مین‌های بجا جنگ تحمیلی ایران و عراق بر کردستان بوده است. اینگونه بود که خبر شهادت کاک شریف باجور و کاک امید کونه‌پوشی در مریوان و سپس در روژهلات کردستان دل میهن‌دوستان و دوستداران طبیعت را به درد آورد.

   یک منبع آگاه اهل مریوان که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرات گفت که قراین موجود این احتمال را تقویت می‌نماید که جانباختن کاک شریف و همراهانش نه یک واقعه، بلکه سناریو طرح شده از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بوده است. تحولات قبل و بعد از این واقعه و فشار روزافزون هر دو اداره اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات بر سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست صحت دیدگاهها در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی و سناریوی به آتش کشیدن فعالان مریوانی را به اثبات می‌رساند.

'شهیدان نمی‌میرند'؛ پاسخ خلق به سناریوی کثیف سپاه استعمارگر
   با انتشار خبر شهادت شریف باجور، امید کهنه‌پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی کمپینی خودجوش در سرتاسر روژهلات کردستان شکل گرفت. میهن‌دوستان و دوستان محیط زیست در تمام روژهلات و برخی از شهرهای ایران ضمن ابراز همدردی اعلام کردند که در مراسم خاکسپاری پیکر شهیدان محیط زیست در مریوان شرکت خواهند کرد.

​​​​​​​   روز چهارم شهریور جمعیتی بالغ بر دهها هزار نفر از شهرها و روستاهای روژهلات در شهر مریوان گردهم آمدند و پیکر جانباختگان را به سوی ارامگاه ابدی بدرقه کردند.

​​​​​​​   دوستان باجور و کهنه‌پوشی با در دست گرفتن پلاکارد و سردادن شعار "شهیدان نمی‌میرند" به سوی قبرستان دارسیران مریوان به راه افتادند. تصاویر منتشر شده از این مراسم شهروندانی خشمگین از استعمار را نشان می‌دهد که برای صیانت از پیکر پیشاهنگان راه عشق به میهن گردهم آمده‌اند. مریوان در سوگ از دادن جوانانش روزی تاریخی را سپری کرد.

​​​​​​​   یکسال از شهادت دو فعال عضو انجمن چیا (مریوان) و دو کارمند اداره منابع طبیعی مریوان گذشت. شریف باجور و همراهانش در قلب میهن‌دوستان کردستان جاودانه شدند و به سمبل مبارزه برای دفاع از محیط زیست مبدل گردیدند.