اداره خودگردان شمال و شرق سوریه؛ پ.د.ک جهاد حسن را آزاد کند

اداره خودمدیر شمال و شرق سوریه خواستار آزادی فوری جهاد حسن نماینده خود در هولیر شد.

دپارتمان روابط خارجی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در پیوند با ربودن جهاد حسن نماینده خود در هولیر از سوی پ.د.ک بیانیه‌ای منتشر کرد.

۸۲ روز پیش، پارت دمکرات کوردستان (PDK) جهاد حسن ، نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در هولیر را ربود.

کمال عاکیف سخنگوی دپارتمان امور خارجی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه بیانیه را در ساختمان این وزارتخانه در شهر قامشلو قرائت کرد. اداره خودگردان تأیید کرد که وضعیت جهاد حسن در زندان‌های پ.د.ک بسیار بغرنج است و اعلام کرد: "پ.د.ک نماینده ما را بدون دلیل قانونی بازداشت کرده است. خانواده و وکیل حسن اجازه ملاقات با وی را ندارند و او هنوز محاکمه نشده است."

کمال عاکیف ادامه داد: "این دستگیری برخلاف اصول دیپلماتیک، سیاسی، حقوق بشر و میهن‌دوستی است. کلیه قوانین مربوط به دیپلماسی را نقض می‌کند. مقاماتی و نهادهای رسمی که این شخص به آنها تعلق دارد باید از دلایل بازداشت مطلع شوند."

کمال عاکیف اظهار داشت که پ.د.ک و حکومت باشور کوردستان مسئول زندگی و سلامت جهاد حسن هستند و این دستگیری غیر موجه روابط بین حکومت باشور کوردستان و اداره خودگردان را پیچیده می‌کند. کمال عاکیف همچنین خواستار آزادی فوری نماینده آنها شد گفت ما خواهان روابط حسنه و پایدار با باشور کوردستان هستیم.

کمال عاکیف از سازمان‌های حقوقی خواست که در این باره فوراً وارد عمل شده و خواستار روشن شدن سرنوشت و وضعیت این نماینده اداره خودگردان در باشور شد. وی همچنین لازم است به خانواده و وکلا این فرصت را بدهند تا با حسن ملاقات کنند و ادامه داد: "دلایل دستگیری و محل بازداشت وی نیز باید روشن شود و فشار بر احزاب مربوطه در جنوب کوردستان جهت آزادی هر چه سریعتر وی اعمال شود."

پارت دموکرات کوردستان، جهاد حسن نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در هولیر را به همراه دو تن از اعضای کمیته ارتباطات حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در ۱۰ ژوئن در راه فرودگاه هولیر ربوده و تاکنون از سرنوشت جهاد حسن اطلاعی در دست نیست. در ۲۹ ژوئیه، پ.د.ک هر دو عضو PYD را پس از ۵۰ روز بازداشت آزاد کرد، اما سرنوشت جهاد حسن هنوز نامشخص است.