آلدار خلیل: روژآوا علیه هر حمله‌ای به شنگال همراه خلق شنگال است

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک پ.ی.د اعلام کرد، حملات علیه شنگال تصادفی نیستند، اگر شنگال شکست بخورد، آنگاه شنگال نیز شکست خواهد خورد. باید همه آزادیخواهان جهان از شنگال صیانت کنند.

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در مورد اهداف دولت ترکیه از حملات علیه شنگال، وضعیت شنگال و تاثیر آن بر روژاوا با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

"روژاوا همراه مردم شنگال است"

آلدار خلیل اعلام کرد، دولت ترکیه به طور مداوم به شنگال حمله می‌کند و با این حملات می‌خواهد پیشاهنگان ایزدی را از بین ببرد. وی گفت؛"مشخص است دولت ترکیه برای شکست مبارزات و امید خلق کورد همراه با برخی از کشورهای منطقه و برخی از دولت‌های بین‌المللی در مورد تحرکات و دیدگاه جدیدی به توافق رسیده‌اند. چون دقیقاً سه سال پیش در چنین روزی مام زکی شنگالی را هدف قرار داده و وی را شهید کردند. این امر تصادفی نیست. در حمله به مام زکی شنگالی هدف آنها این بود تا پیشاهنگ خلق ایزدی را از بین ببرند و آنهایی که برای خلق ایزدی به پیشاهنگ تبدیل می‌شوند هدف قرار گرفته می‌شوند. حملات به پیشاهنگان جامعه ایزدی بصورت برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرند. این بار نیز به سعید حسن پیشاهنگ جامعه ایزدی حمله کردند."

آلدار خلیل در ادامه اظهار کرد:"با بمباران بیمارستان خواستند این پیام را به جامعه‌ی ایزدی بدهند که در زمینه‌ها و عرصه‌های دیپلماتیک، انسانی، بهداشت و درمان و خدمات شما را هدف قرار می‌دهیم. شما در هر جایی با هویت خود کاری انجام دهید، ما شما را هدف قرار می‌دهیم. این در حالی است که این مکان‌ها در سطح بین‌المللی و داخلی نیز هرگز نباید هدف قرار داده شوند. اینها نشان می‌دهد که دولت ترکیه با از بین بردن جامعه‌ی ایزدی بر پاکسازی و نابودی خلق کورد اصرار می‌ورزد."

آلدار خلیل در مورد حملات همزمان به باشور کوردستان و شنگال و روژاوای کوردستان گفت؛"مدتی است که علیه گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان حملات سنگینی در جریان است. حملات علیه شنگال و کوهستان‌های کوردستان و روژاوا یک چیز هستند و در چهارچوب تحرکات یک دیدگاه انجام می‌شوند. دولت ترکیه در هر جایی که باشد روژاوا را تهدید می‌کند. همانطور که در زمان حمله‌ی داعش به شنگال، روژاوا از آن حمایت و پشتیبانی کرد و گریلا و نیروهای دیگر در آزادسازی شنگال نقش مهمی ایفا کردند، اکنون نیز شرایط مانند همان زمان است.

اگر شنگال شکست بخورد، آنگاه روژاوا نیز شکست خواهد خورد، اگر شنگال غمگین باشد، روژاوا نیز شکست خواهد خورد. اگر دشمن در آنجا یک گام بردارد، آن گام به سمت درهای روژاوا خواهد بود. محاصره روژاوا را تنگ‌تر کرده و با هر شیوه‌ای به آن حمله می‌کنند. در چنین شرایطی در شنگال همین تحرکات و دیدگاه ادامه دارد. همانطور که زمان حمله‌ی داعش به شنگال و مردم ایزدی، در وجود ایزدی ها می‌خواستند، خلق کورد را از بین ببرند، اکنون نیز همان کار را می‌کنند. اما روژاوا همیشه همراه شنگال است و همراه مردم شنگال خواهد بود.

"سکوت در مقابل این حملات نشاندهنده آن است که در این حملات شریک هستند"

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک پ.ی.د با اشاره به همزمانی حملات هوایی ارتش ترکیه به شنگال و سفر مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق به این منطقه از کوردستان گفت:"او مثلاً برای محکوم کردن قتل‌عام علیه منطقه و گویا برای پشتیبانی و صیانت از مردم ایزدی و نشان دادن موضع حکومت عراق نسبت به رویدادهای منطقه به آنجا رفته بود. در زمانی که کاظمی به منطقه رفته بود، دولت اشغالگر ترکیه به شنگال حمله کرد، اما کاظمی در مقابل این حملات موضع‌گیری نداشت. این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که آنها همکار این حملات هستند. عراق مانند دولتی که عضو سازمان ملل است، اما هواپیماهای ارتش ترکیه با طی کردن مسافتی بسیار دور از مرزهای ترکیه به شنگال حمله می‌کنند، این هم به معنای آن است که عراق کنترل بر خاک این كشور را از دست داده است. کاظمی به عنوان نخست وزیر حکومت عراق کار نمی‌کند، مشخص است که او نیز مانند همکار دولت ترکیه کار می‌کند."

"باید همه از شنگال صیانت کنند"

آلدار خلیل اعلام کرد باید همه جهان از شنگال پشتیبانی کنند و گفت؛"افکار عمومی جهان و سازمان‌های بین‌المللی همگی باید در مقابل این حملات موضع‌گیری کنند. دولت ترکیه  چه از جان این خلق می‌خواهد؟ باید همه‌ی مردم ما چه در کوردستان و چه در خارج از میهن باید از شنگال پشتیبانی کنند. هیچ کس نباید بگوید 'آنجا شنگال است و ما کاری با آن نداریم' شنگال محل مقاومت و شکوه کوردهاست. سمبل پیروزی و آزادی علیه هرگونه وحشیگری و فاشیسم است. در همین چهارچوب ما انتظار داریم خلقمان با به انحای گوناگون از شنگال پشتیبانی و صیانت کنند."