آلدار خلیل: ترکیه در زاپ و شنگال شکست خورد و در مناطق دیگر نیز شکست می‌خورد

آلدار خلیل در گفتگویی اعلام کرد ترکیه همچنان به دنبال یک فرصت مناسب برای حمله به فدراسیون دمکراتیک شمال و شرق سوریه می‌گردد. او اما گفت ترکیه در زاپ و شنگال شکست خورد و در مناطق دیگر نیز شکست می‌خورد.

آلدار خلیل، عضو شورای اجرایی حزب اتحاد دمکراتیك (PYD) در واکنش به یک حمله احتمالی ترکیه برای اشغال برخی نواحی شمال و شرق سوریه اعلام کرد:"حتی اگر چراغ سبزی وجود نداشته باشد می‌باید چنین حساب کرد که نظام جهانی می‌تواند هرآن چراغ سبز را روشن کند. چون در بسیاری نقاط به یکدیگر متصل هستند. طرح‌های آنان در مورد مردم ما به یکدیگر شباهت دارند."

عضو شورای اجرایی پ.‌ی.‌د به مقاومت گریلاهای آزادی کوردستان درود فرستاد و با جلب نظرها به منزوی‌سازی رهبر عبدالله اوجالان در زندان جزیره امرالی ترکیه گفت: "منزوی‌سازی دیگر از مرزهای نقض حقوق بشر گذشته و به سطحی رسیده که هیچ خبری از رهبر آپو به دست نمی‌آید و وضعیتی نامعلوم دارد. فشار سنگینی اعمال می‌شود که خارج از حدود فشارهای روانی، سیاسی و قانونی است. این اقدام رسما شکنجه بدون مرز است. از وقتی که شرایط رهبر آپو را دشوارتر کردند، راه کوه‌های کوردستان را در پیش گرفتند و اکنون همه جا را جنگ فراگرفته است."

او نقشه طیب اردوغان، خاندان مزدور بارزانی و مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق را مورد بحث قرار داد و گفت با توجه به خلاء عدم انتصاب پست ریاست جمهوری در عراق، ترکیه با همکاری پ.‌د.‌ک سعی کرد بغداد را در این حمله شرکت دهد تا برای اجرای طرحشان در جنوب کوردستان، شنگال و شمال و شرق سوریه استفاده کنند. ولی آنچه حساب آنها بهم ریخت، مقاومت گریلاها بود. می‌خواستند بگویند بله ما در اینجا منطقه امن شكل دادیم و سپس شنگال و روژاوا را هدف قرار دهند.

آلدار خلیل در توضیح موضع پ.‌د.ک، به استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی علیه گریلاهای کوردستان که بر خلاف معاهدات بین‌المللی است اشاره کرد و گفت: "به گفتەی پ.‌د.‌ک ماسک‌های شیمیایی که برای گریلاهای کوردستان می‌رفتند توقیف شدند. در صورت صحت این ادعا باید گفت آن ماسک‌ها سلاحی برای حمله نبوده‌اند. اگر معیار کوردایتی باشد می‌بایست از گریلاها حمایت می‌کردند. این را انجام نمی‌دهند، ولی با تمام قدرت در حال دشـمنی با کوردها و شراکت در نسل‌کشی آنها هستند. جامعه کوردها چنین موضعی را محکوم می‌کند و آنرا عمق خیانت می‌داند."

او به فرصت‌طلبی ترکیه در میانەی آشفتگی و منازعات جهانی پرداخت و گفت ترکیه در داخل و خارج از مرزها حملاتش به کوردها را متوقف نمی‌کند ولی نقشەهای آنان با مقاومتی که صورت می‌گیرد بهم ریخته شده و بازنده این میدان حکومت ترکیه خواهد بود.

عضو شورای اجرایی پ‌.ی.‌د همچنین به امتیازخواهی ترکیه در ازای توافق با عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف ناتو اشاره کرد و گفت از این فرصت هم برای تهدید کوردها استفاده کردند. حکومت ترکیه که دچار کوردهراسی است حتی اگر با یک کشور دور مبادلات بازرگانی کند، قبل از آن نظرش درباره پ‌.ک.‌ک و کوردها را می‌پرسد. همانطور که در فرصت مناسب روابط با روسیه، عفرین را اشغال کردند و در فرصت با آمریکا دست به اشغال سرکانی و گری‌سپی زدند، از فرصت حق رأی در ناتو در قضیه سوئد و فنلاند برای یک حمله دیگر استفاده می‌کنند. همه سیاست فاشیسم ترکیه را می‌شناسند که به دنبال باج‌خواهی است. آمریکا از آنجا که نمی‌خواهد ترکیه به طرح‌های روسیه نزدیک شود سعی در راضی نگه داشتن آن می‌کند. نمی‌خواهد با ترسیم حد و مرزی برای ترکیه موجب قهر آن شود. اما به چه شکل ترکیه را راضی خواهند کرد موضوعی دیگر است.