آلدار خلیل: توافق نزدیک آنکارا و دمشق دور است

آلدار خلیل یک سیاستمدار کورد روژاوا تلاش دولت ترکیه برای نزدیکی با دولت سوریه را با موضوع معامله ترکیه بر سر پرونده فلسطینیان و دوستی متعاقب با اسرائیل مقایسه کرد.

آلدار خلیل، عضو شورای ریاست حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در مصاحبه با تلویزیون روژاوا گفت اینکه ترکیه برای نزدیکی به دولت دمشق اقدام کرده است به این معنی نخواهد بود که آنها در یک شبانه روز به توافق می‌رسند و اختلافاتشان را کنار می‌گذارند.

آلدار خلیل، روسیه را طرفدار از سرگیری روابط سوریه با ترکیه دانست و گفت روسیه به این فکر می‌کند که از ترکیه علیه رقبای غربی خود استفاده کند و در عین حال دولت دمشق را سرپا نگه دارد.

عضو شورای ریاست حزب اتحاد دمکراتیک یادآوری کرد اردوغان سابقا گفته بود "بشار اسد مشروعیتش را از دست داده و مردم سوریه را نمایندگی نمی‌کند". همان اردوغان برای مقاصد و مطامع خود اکنون آماده است با اسد دیدار کند. آنها هر دو شبیه یکدیگرند؛ مرکزگرا، خودکامه و حتی دیکتاتور.

او به برگزاری دیدارهایی میان مأموران اطلاعاتی میان ترکیه با سوریه اشاره کرد و این سئوال را پرسید اپوزیسیون سوری طرفدار اردوغان که او را خلیفه خود می‌دانست، اکنون چه خواهد کرد؟

آلدار خلیل یکی از شروط دمشق برای ازسرگیری روابط با ترکیه را قطع حمایت آنکارا از گروههای تبه‌کار عنوان کرد و آنچه رخ داد را با معامله دولت ترکیه بر سر موضوع فلسطینیان و برقراری روابط دوستانه با اسرائیل قیاس کرد.