الهام احمد: باید سیاست‌های مبتنی بر قتل‌عام علیه کورد متوقف شوند

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با فوبیای کوردی آ.ک.پ هشدار داده و اعلام کرد: آ.ک.پ هسته‌های مخفی را ایجاد می‌کند تا دست به ترور و کشتار افراد بزنند. این سیاست خطرناک بوده و جامعه ترکیه را تهدید می‌کند.

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک موضوات مرتبط به قتل‌عام قونیه، عدم استفاده از فرصت برای حل بحران سوریه و اصرار دولت سوریه بر سیاستهای پیشین خود و نقش روسیه در گسترش بحران این کشور را ارزیابی کرد.

کوردهراسی خطرناک است

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با قتل‌عام یک خانواده کورد در قونیه که در نتیجه آن ٧ نفر از اعضای یک خانواده کشته شدند اعلام نمود که این قتل‌عام نخستین قتل‌عام دولت ترکیه علیه کورد نبوده و اعلام کرد: به دلیل سیاستهای حکومت آ.ک.پ تا کنون قتل‌عامهای فراوانی علیه خلق کورد صورت گرفته است. کوردهراسی رژیم ا.ک.پ بسیار خطرناک بوده و جامعه ترکیه را در مجموع تهدید می‌کند. اطلاعاتی به دست رسیده است که هسته‌های ترور برای این حملات ایجاد شده‌اند.

الهام احمد در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اعلام نمود که به دلیل ذهنیت و سیاستهای آ.ک.پ، باید شاهد فاجعه بوده و از جامعه بین‌المللی درخواست نمود که سیاستهای دولت ترک و قتل‌عام کورد را متوقف کنند. الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که لازم است شرکای دولت ترک و از جمله اتحادیه اروپا که ترکیه تلاش دارد به آن بپیوندد، لازم است در روند سیاستهای ترکیه دخالت کرده و با اعمال فشار بر این دولت مانع از تداوم سیاستهای قتل‌عام و نژادپرستانه علیه کوردها شوند.

به رسمیت شناختن خودمدیریتی مسئله‌ای سوری است

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با مسئله به رسمیت شناخته شدن خودمدیریتی شمال-شرق سوریه هم گفت: این مسئله در درجه نخست مسئله‌ای مرتبط به سوریه بوده و وابسته به تغیییرات قانون اساسی در این کشور است. مذاکرات مستقیم بین خودمدیریتی و دولت‌های غربی در جریان هستند، خصوصا پرونده مبارزه علیه داعش، دستگیر شدگان اعضای تروریست داعش و مسئله اقتصادی در شمال-شرق سوریه از جمله مواردی هستند که در رابطه با آن کشورهای غربی درحال گفتگو هستیم. می‌توان گفت هر دو پرونده بسیار مهم بوده و نیروهای بین‌المللی در ابن باره با خودمدیریتی در حال گفتگو هستند. ما به عنوان مجلس سوریه دمکراتیک در بعد سیاسی ارتباطاتمان را با کشورهای خارجی ادامه می‌دهیم، اعتقاد داریم که این موضوع به طور کلی موضوعی سوری بوده و به بحران سوریه و حل آن ارتباط دارد. اما تا کنون هیچ افقی برای حل بحران این کشور در دور دست قابل مشاهده نیست. و از سوی کشورهای منطقه و در سطح سوریه بر تداوم این بحران پافشاری مشاهده می‌شود.

در کوتاه مدت راه حلی برای برون رفت از بحران سوریه تصور نمی‌شود

الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که علیرغم فشار بر حکومت دمشق و طرف‌های دیگر سوری، هیچگونه راه حلی از طرف سوریه برای برون رفت از بحران سوریه قابل تصور نیست. الهام احمد بخشی از آن را به اختلافات و منافع نیروهای بین‌المللی در سوریه، فقدان اراده واقعی سوری که بتواند بحران را حل کند بازگرداند. وی در این باره افزود: بحران سوریه ادامه دارد، ما می‌بینیم که بحران بار دیگر در مناطق سوریه و از جمله درعا باز می‌گردد. دور نیست که این رویدادها به مناطق دیگر سوریه نیز عودت کند.

روسیه یک میانجی واقعی و قابل اطمینان نیست

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به نقش روسیه اعلام نمود که روسیه به کرات تلاش کرده است تا نقش میانجی میان ما و سوریه را ایفا کند، اما تمام تلاش‌های روسیه در این باره بی‌اثر بوده‌اند، اما مجلس سوریه دمکراتیک برای گفتگو با سوریه اصرار دارد.

الهام احمد در ادامه خاطرنشان ساخت که رژیم سوریه از اراده لازم برای گفتگو و دیالوگ برخوردار نیست و دست‌یابی به توافق در باره حل بحران و تغییر قانون اساسی از سوی این حکومت دشوار است. زیرا از خود اراده‌ای ندارد. موانع جدی در این مسیر وجود دارند، از جمله دخالتهای خارجی، بازیگران داخلی و ذهنیت رژیم. تمام این موارد مانعی برای دیالوگهای جدی بوده و مانع از خروج از بحران می‌شوند. هم اکنون برخی از گروه‌ها مانند ترکیه و ایران مانع از حل بحران سوریه هستند. و فقط روسیه مسئول موضوع دخالت‌های خارجی در بحران سوریه نیست، در این باره می‌توان به ارتباط دستگاه‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه اشاره کرد.

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که روسیه نقش حامی حکومت دمشق را ایفا می‌کند. و اشتباه است که ان را به عنوان میانجی میان نیروهای مخالف سوریه در نظر گرفت. در همین رابطه الهام احمد از روسیه تقاضا کرد که به شیوه‌ای مستقل نقشی مثبت را در حل بحران سوریه ایفا کند.

الهام احمد با اشاره به اظهارات دولت سوریه در رابطه با پروژه خودمدیریتی و اتهام تجزیه سوریه اظهار داشت: این اظهارات خلاف واقع بوده و مانع از دست‌یابی به راه حل می‌شوند و به عنوان نتیجه، به بقای بحران سوریه کمک می‌کنند. این پروژه خواهان دمکراسی، عدالت و برابری است، و دولت دمشق این پروژه به عنوان مخالف هویت سوری و تهدید کننده تمامیت ارضی این کشور می نگرد.

حکومت سوریه با نام ملت‌گرایی عربی، اعراب را هم فریب می‌دهد

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که بزرگترین اشتباه این است که رژیم سوریه با نام ملی‌گرایی عربی، اعراب را فریب می‌دهد. رژیم سوریه هر گروه و هر شخصی را که خارج از ادعای ملی گرایی حرف بزند به تهدیدی برای تمامیت ارضی و استقلال‌طلبی متهم می‌کند و در ادامه افزود: هویت سوری تمام سوری‌ها را بدون تجزیه می‌تواند متحد کند و می‌تواند حقوق سوری‌ها را به شیوه‌ای برابر تامین کند و به راه حلی بنیادی تبدیل شود. دولت مستبد ترک و همچنین دولت‌هایی که سیاستهای تک فرهنگی را بر تمام جامعه خود تحمیل می‌کنند به یک نحو و یک زبان سخن می‌گویند. این مسئله با تمامیت جامعه سوری اختلاف دارد. همواره از موزائیک رنگی سوریه حرف می‌زنند، اما تحمیل ملی‌گرایی عربی بر تمام این موزائیک رنگی، این تنوع را دچار تهدید کرده و در اصل آن را نقض می‌کند.

مبارزه علیه داعش در درجه اولویت مسولیتی بین‌المللی است

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در ادامه تحلیل خود ضمن اشاره به مبارزه نیروهای سوریه دمکراتیک علیه ترور داعش اعلام نمود که مبارزه علیه داعش در درجه نخست مسئولیت و وظایف بشری قرار داشته و نیازمند حمایت مداوم بین‌المللی است تا این مبارزه به نتیجه برسد و در ادامه افزود: همکاری از سوی نیروهای غربی به روژآوا همچنان ادامه دارد، اما محدود نمودن این همکاری‌ها در چارچوب نظامی می‌تواند بزرگترین اشتباه باشد. زیرا کسانی که به داعش پیوسته‌اند بر اساس مبانی فکری به داعش پیوسته‌اند.

حمایت نظامی کافی نیست، لازم است که از خودمدیریتی حمایت شود

در رابطه با جنگ ایدئولوژیک داعش، الهام احمد افزود که باید همراه با حمایتهای نظامی به غیر نظامیان نیز کمک‌رسانی شود، امکانات کسب و کار برای افراد مهیا شود تا این افراد بار دیگر در دام گروه‌های تندرو قرار نگیرند. این راه می‌تواند بهترین مسیر و امکانات برای مقابله با ترور بوده و خودمدیریتی مسئول تامین امکانات و فرصت‌های شغلی و آموزش است. به همین دلیل لازم است که از خودمدیریتی حمایت به عمل آید، حمایتهای سیاسی از آن انجام شده و خودمدیریتی بتواند در تمام نشست‌های بین‌المللی به منظور حل بحران سوریه شرکت داشته باشد. زیرا این زمینه می‌تواند تصویر مهمی را از دمکراسی و تغییر ایجاد کند.

همکاری‌های بین‌المللی با خودمدیریتی راه ترور را مسدود می‌کند

الهام احمد ریاست هیات مجلس سوریه دمکراتیک در خاتمه گفتگوی خود اعلام کرد که همکاری‌های بین‌المللی با خودمدریتی به رفع ترور می‌انجامد و در ادامه افزود: ارتباط و مذاکره مجلس سوریه دمکراتیک با شخصیتهای مختلف میهنی در میان اپوزیسیون سوری و افراد صاحبنظر در دمکراسی ادامه دارد. ما تلاش می‌کنیم که با گسترش ارتباطاتمان، پیوندهای جدیدی را ایجاد کرده و اقدامات ملموس و چشمگیری را برای حل بحران سوریه انجام دهیم، در صورتیکه رژیم سوریه قبول نماید یا رد کند، باید راه حلی سوری برای برون رفت از بحران سوریه موجود باشد. ما در این چارچوب مبارزه کرده و از ارتباطات خوبی با اپوزیسیون سوریه برخوردار هستیم.