الهام احمد: حمله به عفرین پیش از نشست ناتو، از جمله توطئه‌های دولت ترک بود

الهام احمد اعلام نمود که دولت ترک تلاش می‌کرد تا پیش از نشست ناتو با انفجار و حمله در عفرین، توطئه‌ای را رقم بزند، اما به موفقیت دست پیدا نکرد.

الهام احمد در خصوص حمله به بیمارستان عفرین، تبلیغات سوء و تهدید منبج از سوی دولت ترک و تشدید بحران ادلب اعلام نمود که هدف؛ در دستور کار قرار دادن منطقه امن از سوی دولت ترک است.

الهام احمد ریاست هیات رهبری مجلس سوریه دمکراتیک اعلام نمود که دولت ترک تا کنون تلاش کرده است تا منبج را اشغال کند و در این باره اظهار داشت: تلاش می‌کنند تا بی‌ثباتی را در این منطقه دامن زده و از این طریق دست به مداخله بزنند.

توطئه متهم نمودن نیروهای سوریه دمکراتیک قبل از نشست ناتو

سی و یکمین نشست ناتو روز ١۴ ژوئن با شرکت ۳۰ دولت در بروکسل برگزار شد. الهام احمد در رابطه با این نشست اظهار داشت: دولت ترک پیش از این نشست، در رابطه با مسئله سوریه به خواست‌های خود دست نیافته بود. دولت ترک تلاش می‌کرد تا شمال-شرق سوریه را تا حلب به طور کامل اشغال کند. اما تا کنون این موفقیت را کسب نکرده است. اردوغان در این باره اظهار داشته است که ما آماده هستیم که منطقه‌ای امن را ایجاد کنیم، آشکار است که در این نشست مسئله ایجاد منطقه‌ای امن در شمال-شرق سوریه بار دیگر در دستور کار اردوغان قرار گرفته است و آن را در میز گفتگوها مطرح می‌کند. به همین دلیل است که حمله به بیمارستان عفرین صورت گرفت. اما اینکه بین حکومت دمشق و ترکیه یا بین تبهکاران و حکومت دمشق این مسئله طراحی و انجام شده است، مشخص نیست. در نتیجه چنین طرحی از این دست است که تلاش شد تا نیروهای سوریه دمکراتیک را متهم کنند و به عنوان پرونده‌ای در ناتو آن را مطرح کنند تا آمریکا و دولت‌های عضو ائتلاف حمایتهای خود را از نیروهای سوریه دمکراتیک قطع کنند. هدف این است؛ و با اصرار تلاش می‌کنند تا این مسئله را تحمیل کنند و در این رابطه تلاش می‌کنند تا آن را برعهده نیروهای سوریه دمکراتیک بگذارند و بگویند که مناطقی را که نیروهای سوریه دمکراتیک در آن حضور دارند، فاقد امنیت هستند. غیر نظامیان آن به قتل می‌رسند و باید این مناطق نیز به ترکیه واگذار شود.

تلاشهای دولت ترک مبنی بر در دستور کار قرار دادن مناطق امن

اخیرا بار دیگر رئیس جمهور دولت ترک، رجب اردوغان منبج را تهدید کرده است. الهام احمد در خصوص این تهدیدها نیز اظهار داشت: تا کنون دولت ترک خواسته است که منبج را اشغال کند. از طرف دیگر دولت دمشق نیز مصر است تا این منطقه را اشغال کند. در جریان انتخابات حکومت دمشق خواهان حمایت جهانی بود، اما این مسئله با موفقیت مواجه نشد. از طرف دیگر مشاهده می‌شود که در انتخابات برای کسب مجدد مشروعیت خود، تلاش می‌کنند تا مناطق از دست رفته را بار دیگر تحت کنترل قرار دهند. بر این اساس است که هم دولت ترک و هم دولت دمشق تلاش می‌کنند تا از رویدادهایی که در منبج روی می‌دهند به نفع خود استفاده کنند. دولت ترک تلاش می‌کرد تا این مسئله را حتی به قیام غیر نظامیان و علیه مدیریت منطقه منبج تبدیل کنند و در نهایت آن را به عنوان پرونده‌ای در ناتو مطرح کرده و اعلام کند که مردم خواهان نیروهای سوریه دمکراتیک نیستند. در نشست آینده آمریکا و روسیه، گفتگوهای متفاوتی صورت می‌گیرند. به همین دلیل محاسبات فراوانی را بر مناطقی انجام داده‌اند که از سوی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اداره می‌شوند. هر یک از طرفین می‌خواهد که تحت کنترل خود این مسائل را به نفع خود حل کند و حضور خود را در این مناطق رسمیت ببخشد. تلاش می‌کنند تا در این مناطق به بی‌ثباتی دامن بزنند و از این طریق دست به مداخله بزنند.

تشدید برخوردها در محور ادلب هشداری به ترکیه است

تنشهای موجود در ادلب تشدید شده‌اند. الهام احمد در این باره نیز اعلام کرد که در ادلب معامله‌ای صورت گرفته است و در این باره اظهار داشت: ادلب یکی از مناطقی است که تحت کنترل القاعده است. بخش بزرگی از ادلب تا کنون به حمایت از القاعده دست نزده است و در عین حال دخالت ترکیه را نیز نپذیرفته و حکومت دمشق را نیز قبول نکرده است. کسانی نیز هستند که از آنها حمایت می‌کنند. ادلب بین روسیه و ترکیه به عنوان کارتی برای معامله بوده است. نه فقط دو طرف، بلکه اروپا و آمریکا نیز در این مسئله دخالت دارند. پیش از نشست ناتو بار دیگر تشدید تنش‌ها در این منطقه، نشان دهنده نوعی هشدار رژیم دمشق به ترکیه است. دولت ترک در این منطقه در منگنه قرار گرفته است. یک طرف ناتو و طرف دیگر روسیه است. و در این میان غیر نظامیان و افراد بیگناه هستند که مورد ظلم قرار گرفته و قربانی می‌شوند. با خاتمه چنین سیاستهایی، جنگ و قتل و کشتار غیر نظامیان باید خاتمه پیدا کند. در ادلب و در شهرهای دیگر نیز باید غیر نظامیان مورد حفاظت قرار گیرند. ساکنان غوطه که در عفرین سکنا یافته‌اند، باید به شهر خود بارگشته و ساکنان عفرین نیز به شهر خود باز گردند.

منبع: ANHA