امینه اوسی: دستگیری نمایندگان ما در راستای منافع دولت ترک است

امینه اوسی در خصوص دستگیری نمایندگان حزب اتحاد دمکراتیک و خودمدیریتی روژآوا از سوی پ.د.ک اعلام نمود که دستگیری نمایندگان آنها همزمان با توافق پارت دمکرات کوردستان با ترکیه بوده و در این باره اعلام کرد که این اقدام در راستای منافع دولت ترک است.

حاکمان پارت دمکرات کوردستان از دهم ماه ژوئن، جیهاد حسن، نماینده خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه در هولیر و مصطفی خلیل و مصطفی عزیز از اعضای حزب اتحاد دمکراتیک را که جهت استقبال از مهمانان عازم فرودگاه هولیر بودند دستگیر کرده‌اند. از سرنوشت این دستگیر شدگان تا کنون اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با این مسئله، مشاور و معاون ریاست مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، امینه اوسی ضمن محکومیت دستگیری این افراد اعلام کرد که  دستگیری نمایندگان با توافق حاکمان پارت دمکرات کوردستان عراق با دولت ترک همزمان بوده و به بهانه جنگ علیه حزب کارگران کوردستان بوده است.

لازم است کورد در این باره موضع‌گیری داشته باشد

امینه اوسی در سخنان خود اظهار داشت که در مقابل دستگیری دیپلماتها و حملات دولت ترک لازم است که موضع شدیدی از سوی خلق نشان داده شود و در ادامه اظهار داشت که: به دلیل دستگیری رفقایمان و همچنین حملات دولت اشغالگر ترک به خاک جنوب کوردستان، از خلق کورد و حتی حکومت عراق نیر خواسته می‌شود که در این باره موضعگیری کنند.

امینه اوسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که خلق کورد در جنوب کوردستان، شمال و شرق سوریه موضع خود را نشان داده و خواهان توقف این حملات شده‌اند. اوسی در ادامه اظهار داشت که این دستگیری‌ها در راستای منافع  و طرح‌ها و اهداف گسترده دولت اشغالگر ترک در جنوب کوردستان و شمال شرق سوریه هستند.

اوسی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که هدف از دستگیری این دیپلماتها توافق با دولت ترک و حمایت از وارد ساختن ضربه به دستاوردهای خلق کورد در شمال-شرق سوریه بوده است. خلق کورد نقش پیشاهنگ را در مبارزه با داعش و آزادی مناطق تحت سلطه آنان در سوریه و مناطق خودمدیریتی ایفا کرده است. اما پروژه خودمدیریتی منطقه با ناراحتی دولت ترک مواجه شده است، به همین دلیل است که علیه آن دست به اقدامات وسیعی زده است.

دستگیری دیپلمات‌ها نقض قوانین بین‌المللی است

امینه اوسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که حمله به جنوب کوردستان بدون تردید بر آینده شمال-شرق سوریه نیز تاثیرگذار بوده و در این باره اظهار داشت: به همین دلیل وضعیت کنونی نیازمند توجه، دقت و حساسیت و موضعی جدی است. خلقمان این توجه و حساسیت را با تظاهرات پر جوش و حماسی علیه اشغالگری و دستگیری رفقای دیپلمات خود انجام نشان داده است.

امینه اوسی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد کرد که دستگیری دیپلمات‌ها به معنای نقض قوانین بین‌المللی بوده و در این باره اظهار داشت: نمایندگان ما رسمی هستند. نمایندگی ما در هولیر مجوز دارد، از زمان تاسیس خودمدیریتی ما در هولیر مرکز نمایندگی داشته‌ایم و در راستای وظایف دیپلماتیک خود عمل می‌کند. این افراد وظایف خود را انجام می‌دادند و نسبت به قوانین جنوب کوردستان احترام می‌گذاشتند. به همین دلیل دستگیری این افراد تاثیری منفی را بر ارتباطات آینده می‌گذارد.

امینه اوسی در بخش دیگری از سخنان خود دستگیری دیپلماتهای روژآوا از سوی پارت دمکرات کوردستان را مایه شرم قلمداد کرده و در این باره افزود: در تمام کشورهای اروپا کوردها، اعم از روشنفکران، سیاستمداران، شخصیتهای حزبی و نویسندگان در این باره موضعگیری کرده و توطئه‌های دولت ترک را به عنوان جنگ برادرکشی عنوان داشته‌اند. این افراد و اقشار اعلام کرده‌اند که هدف از این اقدامات دولت ترک، آسیب زدن به دستاوردهای خلق کورد است.

امینه اوسی معاون و مشاور ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت ما امیدواریم که رنج‌ها و زحمات خلقمان و تمامی روشنفکران به نتیجه دست یافته و دستگیری نمایندگان و دیپلماتهای ما خاتمه پیدا کند.

منبع: ANHA