آنارشیست النا: انقلاب روژاوا تجربه ارزنده‌ای برای ما به حساب می‌آید

برقراری یک سیستم غیر دولتی که تکیه آن بر مشارکت اقشار اجتماعی بوده و طی ده سال گذشته تحت نام "روژاوا" در جهنم سوریه سربرآورد، توجه جریانات انقلابی در جهان را به خود جلب کرد.

روژاوا که پس از آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش به فدراسیون فدراسیون دمکراتیك شمال و شرق سوریه گسترش یافت، از جمله از حمایت گروه‌های آنارشیست برخوردار است که شماری از آنها چند روز پیش یک بیانیه مشترک صادر کردند.

قریب ده روز پیش، سوم دسامبر ٢٠٢١، جریان‌های آنارشیست اروگوئه، برزیل، آرژانتین، کاتالونیا، آلمان، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، یونان و زلاند نو و گروه "مبارزه آنارشیستی در روژاوا" یک بیانیه مشترک تحت عنوان "روژاوا از جهان دفاع کرد و اکنون جهان باید از انقلاب روژاوا دفاع کند" صادر کردند.

النا عضو یکی از این گروه‌ها در مصاحبه با خبرگزاری فرات اعلام کرد ما مبازره آزادیخواهی کوردستان را خیلی نزدیک به مبارزه خود می‌بینیم. از یک مکانیزم اجتماعی که جایگزین سیستم دولتی شده باشد و دارای مدل فدرال و غیرمرکزی باشد حمایت می‌کنیم. روژاوا همچنین به آزادی زن و محیط زیست هم اهمیت می‌دهد.

او با اعلام آن که از یک چشم‌انداز انترناسیونالیست به مبارزه مردمی که برای آزادی خود می‌جنگند نگاه می‌کنند، افزود: پیروزی روژاوا در عین حال پیروزی همه جریانات انقلابی در جهان خواهد بود، چون وقتی به دشمنان روژاوا نگاه می‌کنیم به فاشیسم، سرمایه‌داری و مردسالاری برمی‌خوریم.

النا با اشاره به شکل‌گیری کمون‌ها تا استقلال زن گفت موارد زیادی وجود دارند که می‌شود در موردش حرف زد. فکر همزیستی تنوعات اجتماعی در یک جامعه اشتراکی یک تجربه ارزنده برای ما بود.

این فعال آنارشیست در رابطه با بیانیه مشترک گروه‌های آنارشیست در پشتیبانی از روژاوا گفت علیرغم این که این گروه‌ها از ایدئولوژی کاملا یکسانی برخوردار نیستند اما همگی خود را مدافع انقلاب روژاوا می‌دانند.

علاوه بر این بیانیه، تعداد نامعلومی از فعالین آنارشیست بین‌المللی از نقاط مختلف جهان در مقاطع مختلف که روژاوا هدف هجوم ارتش ترکیه، داعش و گروه‌های جهادی دیگر قرار می‌گرفت، از جمله در جریان مقاومت‌های کوبانی و عفرین، در سنگرهای دفاع شانه به شانه یگان‌های مدافع خلق علیه دشـمنان روژاوا جنگیده‌اند.