"اردوغان پدر معنوی داعش است"

حسن کوچر معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گفت: تا اردوغان بر اریکه قدرت باقی بماند داعش به پایان نمی‌رسد. اردوغان پدر معنوی داعش است."

حسن کوچر معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات افزایش حملات داعش در روزهای اخیر به باشور کوردستان و عراق را مورد ارزیابی قرار داد.

حسن کوچر در آغاز سخنان خود به هم‌نظری یک حزب حاکم اقلیم کورستان و دولت عراق با ترکیه که همگی به دنبال برچیدن خودمدیریتی ایزدی‌های شنگال هستند واکنش نشان داد و سکوت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در قبال بمباران شنگال را محکوم کرد. کوچر از اردوغان به عنوان پدر معنوی داعش نام برد که به این گروه تبهکار خط می‌دهد و آن را تأمین مالی می‌کند.

معاون روسای مشترک شورای رهبری خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در واکنش به سکوت عراق در قبال حملات هوایی ترکیه به ایزدها، آن را مربوط به توافق بغداد، هولیر و آنکارا بر سر شنگال دانست.

ترکیه پس از قتل مروان بدل رئیس مشترک خودمدیریتی شنگال در یک حمله هوایی، اقدام به بمباران محل بنای مجلس خودمدیریتی شنگال در خانه‌سور کرد. 

حسن کوچر به نقش پارت دمکرات و دولت عراق در کشتار جمعی ایزدی‌های شنگال توسط داعش در سوم آگوست ٢٠١۴ اشاره کرد و گفت دولت عراق که پرچم آن در شنگال در اهتزاز است وقتی به بمباران این شهر توسط کشور بیگانەی ترکیه اعتراضی نمی‌کند یعنی اراده و قدرتی برای دفاع از کشورش ندارد.

او با اعلام آنکه بغداد و پارت دمکرات کوردستان عراق همسوی با ترکیه نمی‌خواهند خودمدیریتی ایزدی‌ها باقی بماند، گفت: آنها می‌خواهند شنگال بی‌اراده شود و ایزدی‌ها دوباره در معرض قتل‌عام قرار بگیرند.

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه همچنین ادعای محافل بین‌المللی که از لزوم حفاظت از ایزدی‌ها حرف می‌زدند را زیر سئوال برد و پرسید ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش چرا سکوت می‌کند؟ شنگال یک منطقه مرزی ترکیه نیست و ربطی به آن ندارد. پس چرا ترکیه اجازه دارد شنگال را بمباران کند؟ ترکیه می‌خواهد کار نیمه تمام داعش که نتوانست ایزدی‌ها را بکلی نسل‌کشی کند به پایان برساند. ائتلاف بین‌المللی و عراق که می‌گفتند باید جلوی نسل‌کشی ایزدی‌ها را گرفت نیز به نظارەی قتل‌عام نشسته‌اند.

حسن کوچر همچنین افزایش حملات داعش به کرکوک و مناطق کوردستانی مورد مناقشه با دولت عراق را در رابطه با دستور العملی که این گروه تبهکار از ترکیه گرفته است دانست و گفت این وقایع و حملات مشابه به شمال سوریه جدای از هم نیستند. داعش از سوی ترکیه آموزش می‌بیند، تأمین مالی می‌شود و از آن خط می‌گیرد.

او با نام بردن از اردوغان به عنوان پدر معنوی داعش، به کشورهای ائتلاف بین‌المللی یادآوری کرد روابط داعش و اخوان المسلمین با ترکیه فقط سیاسی نیستند بلکه آنها وابستگی فکری دارند و تا زمانی که اردوغان در آنکارا روی کار است، پدیده داعش هم پایان نمی‌پذیرد.