استقبال زنان روژآوا از ۸ مارس

زنان روژآوا و شمال-شرق سوریه با برگزاری جشنواره‌ای با شعار "زنان گل‌های بهار فرهنگی هستند" از ۸ مارس استقبال کردند. این جشنواره به منظور جلب توجه به تاثیر زنان بر فرهنگ و هنر برگزار شد، بر فعالیت‌های زنان، صلح و اتحاد زنان تاکید کرده است.

در چارچوب مجموعه فعالیتهای ۸ مارس، روز جهانی زنان کارگر، هر سال به منظور نمایش آثار فرهنگی و سنتی خلق‌های شمال-شرق سوریه، و تاثیر زنان بر فرهنگ و ادبیات، فستیوال ادبیات و هنر زنان برگزار می‌شود.

امسال هم هفتمین فستیوال ادبیات و فرهنگ زنان، با شعار زنان گل‌های بهار فرهنگی هستند، این جشنوار برگزار شد.

این جشنواره امسال با همکاری هیات فرهنگ و هنر منطقه جزیر، کمیته نویسندگان زن و جنبش هلال زرین، فستیوال دو روزه‌ای در مرکز فرهنگی هنری محمد شیخو در قامشلو برگزار شد، همراه با زنان، مردان هم در این جشنواره حضور پیدا کردند.

این جشنواره که در فرایند ازدیاد حملات اشغالگری و سیاستهای محاصره اقتصادی بر روژآوا برگزار می‌شود، باعث شور و شوق فراوانی در میان خلق شده و همزمان فرصت بزرگی را برای زنان ایجاد کرده تا شایستگی‌های خود را هر چه بهتر نشان داده و همزمان با آثار تولیدی و صنایع دستی خود را هم برای فروش در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار بدهند.

در این جشنواره صنایع دستی، لباس‌های سنتی زنان کورد، عرب، آسوری و محصولات قدیمی و تابلوهای هنری در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفتند، همچنین فعالیتهای هنری از جمله قرائت آثار ادبی، معرفی کتاب هم در این جشنواره مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

روز نخست جشنواره

هفتمین جشنوار ادبیات زنان با تاکید بر نقش زنان در اعتلای ارتباط زنان به طبیعت، فرهنگ و جامعه و زندگی، حفظ ارتباط زنان با طبیعت، فرهنگ و جامعه و زندگی، حفظ اتحاد و انسجام در میان خلق‌های منطقه و حمایت از صلح برگزار شد. این مراسم در روز نخست با یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان آزادی و خصوصا کسانی که در مقابل حملات داعش جان خود را از دست داده بودند، آغاز شد.

بعد از آن، بوتان هوشی عضو کمیته فرهنگ سخنرانی افتتاحیه را قرائت کرده و سپس شعر و داستان به زبانهای کوردی، سریانی و عربی فرائت شد. در مراسم روز اول این جشنواره چند تئاتر هم اجرا شد. گروه موزیک گری سترک هم با اجرای موزیک و رقص کوردی برنامه اجرا کرد. گروه عیزیر عرب و گروه سریانی یرسونا هم برنامه‌های خود را نمایش دادند. روز نخست این جشنواره با اکران فیلم ساریا، «زندگی‌ام سراسر مبارزه بود» و فیلم «مال» خاتمه پیدا کرد. روز دوم این جشنواره با برنامه‌های بیشتری همراه بود. روز دوم این جشنوار با تئاتر جنبش هلال زرین آغاز شد، از سوی گروه شهید لورین، ترانه‌هایی اجرا شد و گروه تئاتر دادرسی هم تئاتر دیگری را بروی صحنه برد. در خاتمه به آثار برگزیده جوایزی اعطا شد.