اعترافات عناصر بازداشت شده میت در روژاوا

عناصر بازاداشت شده میت ترک که به دام نیروهای امنیت داخلی گرفتار شدند در رابطه با برنامه‌های رژیم ترک و نقشی که به آنان برای آشوبگری و ترور واگذار شده بود اقرار کردند.

سازمان استخبارات ترک (میت) که با هدف گسترش شیوه‌های جنگ ویژه علیه خلق‌های مقاومتگر غیرترک بویژه خلق کورد تأسیس شده است در شمال و شرق سوریه برنامه‌ی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته است.

استخبارات ترک جوانان منطقه را از طریق مواد مخدر، فحشا، پول و ... به دام افکنده و سپس آنان را به مزدور خود مبدل می‌کند.

میت با خبرچینانی که در سازمان‌ها و نهادهای اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، ق.س.د و نیروهای امنیت داخلی ایجاد کرده است تلاش می‌کند منطقه را دچار آشوب کند. از سوی دیگر میت ترک به سوءقصد علیه فرمانده‌های نظامی، شخصیت‌های دیپلماتیک و سیاسی در منطقه روی آورده است. تروریسم دولتی ترکیه برای گسترش فعالیت‌های خود علیه شمال و شرق سوریه یک فرماندهی ویژه را برای سازماندهی فعالیت‌های خود در باکور کوردستان (شرنخ تا دیلوک) ایجاد کرده است.

نیروهای امنیت داخلی پیاپی ضربات مهلکی را بر شبکه جاسوسی میت در روژاوا وارد کرده‌اند. سال ٢٠٢١ ده‌ها مزدور میت در نتیجه عملیات‌های ویژه دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری فرات اعتراف‌های مسئولین منطقه‌ای میت به نام‌های رامی سامی عبدال و جاسوس‌‌های میت به ن ام‌های بعث الودای، حسن علی یونس، حسین علی یونس و لیس أنس المدفع را منتشر می‌کند. این شبکه جاسوسی اخیرا در مناطق دربیسی و رقا شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رامی سامی عبدال؛ مسئول میت در منطقه

رامی سامی عبدال اهل شهر سریکانی روژاواست. قبل از اشغال سریکانی او راننده تاکسی بود و از آن زمان در نهادهای وابسته به نیروهای سوریه دمکراتیک کار می‌کرد. رامی ۵ ماه فعالیت نظامی کرد و پس از حملات اشغالگرانه به سریکانی همراه با خانواده خود به حسکه کوچ کرد. مدتی در مدرسته تونی حسکه اقامت داشتند، سپس خانواده به دربیسی کوچ کردند و رامی رانندگی تاکسی را از سر گرفت.

رامی مسئولیت فعالیت میت در منطقه دربیسی را بر عهده گرفت. او می‌گوید که خالد بدی الصوفی معروف به لولو عضو گروه تبهکار میت و یکی از بستگانش به نام أنس او را به فعالیت تشویق کرده‌اند و از او خواسته‌اند که تصاویر نقاط نظامی را ضبط کند و در مقابل پول دریافت کند.

رامی سامی عبدال در مورد فعالیت‌ جاسوسی خود می‌گوید:"من تصاویر برخی از مناطق را ضبط کردم و برای أنس فرستادم. من به او گفتم که این مناطق نظامی هستند. در قبال ١۵٠ هزار لیره سوریه (حدود ۵٠ دلار) برایم پول فرستاد.

أنس سپس یک عکس برایم فرستاد. این عکس متعلق به یکی از اعضای ق.س.د به نام عبدو بود. از من خواست تا عبدو را بکشم. سپس أنس عبدالرحمان جلود الخلف الأنکاش که به أبوجلود معروف بود با من تماس گرفت. او نیز در سریکانی بود. أبوجلود از من خواست تا با حموده حمزه تماس بگیرم. پس از آنکه با حموده تماس گرفتم تصاویر یک خودرو را برایش فرستادم و به او گفتم که این خودرو متعلق به یکی از مسئولین عالیرتبه نظامیست. حموده به من گفت که برای انهدام این خودرو یک مین را برایت می‌فرستم و پس از آن ١۵ هزار دلار به تو می‌دهیم.

پس از آن با برادرزاده او به نام اسماعیل ابراهیم حرف زدم که برای میت کار می‌کرد. من تصاویر سازمان‌های منطقه را برای او هم فرستادم. من در قبال این تصاویر ٣٠٠ هزار لیره سوری (حدود ١٠٠ دلار ) پول دریافت کردم.

رامی سامی عبدال در مورد چگونگی آغاز فعالیت جاسوسی خود چنین می‌گوید؛ داوود اهل دربیسی نیز با من بود. ما با هم از داروهای مخدر استفاده می‌کردیم. داوود مثل من برای دسترسی به مواد مخدر وارد فعالیت شد. اعضای ارتش آزاد (گروه تبهکار نظامی وابسته به رژیم ترکیه) که از اعتیاد من به مواد مخدر اطلاع داشتند با استفاده از آن وادارم کردند تا به فعالیت خبرچینی بپردازم.

داوود بعث الوادی؛ مسئول میت در دربیسی

داوود بعث الوادی اهل روستای دربیسی روژاواست. داوود می‌گوید که از طریق مسئول دربیسی میت به نام رامی سامی عبدال به خبرچین میت مبدل شده است. در مورد فعالیت‌های خود هم می‌گوید:"از طریق رامی با میت ارتباط پیدا کردم. ما با همدیگر تصاویر مناطق نظامی منطقه را برای گروه‌های مزدور می‌فرستادیم. رامی در قبال این کار ١۵٠ هزار لیره سوری به من داد. من بسیار پشیمانم از اینکه علیه خلقم دست به جاسوسی زدم."

لیس أنس المدفع

لیس أنس اهل رقاست. لیس أنس موظف است برای ایجاد آشوب در منطقه رقا کار کند. ١٣ نوامبر ٢٠٢١ از سوی نیروهای امنیت داخلی دستگیر شد.

لیس أنس در مورد روابط و فعالیت‌های خود چنین گفت: در برنامه مسنجر یک گروه دیالوگ وجود داشت. یک جاسوس به نام حسین علی یونس به این گروه پیوست. این فرد با ما صحبت می‌کرد. از من خواستند تا برای تبلیغات ارتش آزاد سوریه یک بروشور تهیه کنم.

همچنین از من خواستند تا تصاویر ویدیویی برخی از مناطق شهر را ضبط کنم. ابتدا بروشور را حاضر کردم و منتظر ماندم تأثیر آن بر جامعه را مشاهده کنم. پس از آن با فردی به نام عمران خلف الجاسم آشنا شدم. عمران اکنون در ترکیه است. پس از گفتگو حسین علی یونس با یک خودرو مزدا سفید رنگ نزد من آمد. پس از یک روز ما با همدیگر تصاویر ویدیویی چهارراه ساعت تا چهارراه نعیم شهر رقا را ضبط کردیم. عمران این ویدیو را در صفحه فیسبوک خود به نام 'أخوت السرود' منتشر کرد.

حسین علی یونس

حسین علی یونس اهل رقاست. همراه با برادرش حسن علی یونس برای سازمان میت کار کرده است. می‌گوید که ۵ سال پیش زمانیکه به فعالیت تعمیر خودرو می‌پرداخت با فردی به نام عمران خلف الجاسم آشنا شده است. عمران از اعضای میت و مسئول جاسوس‌های این سازمان منطقه رقا بوده است. حسین علی گفت که عمران پس ورود به مناطق تحت اشغال رژیم ترک در سوریه به خاک ترکیه رفت.

حسین علی یونس اعتراف کرد: من نیز به گروه مسنجر دیالوگ پیوستم. در میان این گروه عمران و لیس أنس هم بودند. از هر دو ما خواستند که بروشوری را حمایت از ارتش آزاد تهیه کنیم. عمران جاسم بروشور را در شبکه‌های اجتماعی اوسو منتشر کرد. اول به ما گفتند که این کار را ادامه دهید. سپس کارهای جداگانه‌ای را به ما محول کردند.

حسن علی یونس

حسن علی یونس اهل رقاست. همراه با برادرش حسین جاسوس سازمان میت ترکیه است. حسن می‌گوید: یکسال پیش با عمران خلف الجاسم آشنا شدم. همیشه به منزل ما می‌آمد. روزی در منزل ما درخواست کرد تلفنم را به او بدهم و او تصاویر بروشور استخبارات ترک برای رقا را که آماده کرده بود نشانم داد. عمران یک کارت حافظه به من داده بود. در داخل این مموری تصاویری از اعضای داعش و ارتش آزاد سوریه وجود داشت. سپس به من گفت که وقتی به ترکیه رسیدم این عکس‌ها را برایم بفرست. پس از آنکه به خاک ترکیه رسید من این عکس‌ها را از طریق واتساپ به او رساندم.

حسن می‌گوید که از فعالیت جاسوسی خود بسیار پشیمان است و می‌افزاید: پس از آنکه دستگیر شدم بسیار پشیمان شدم. من شاهد بود که خبرچینی تنها به زیان منطقه است. امنیت و آرامش منطقه را بهم می‌زند. رژیم ترک با فریب جوانان منطقه درصدد ایجاد آشوب در منطقه است.