خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

آوارگان عفرین در انتظار سرمای زمستان

ممانعت نیروهای دولتی سوریه از سوخت‌رسانی به مناطق کوردنشین در حلب و شهبا.

محلات عمدتا کردنشین حلب سوریه و همچنین منطقه شهبا که صدها هزار آواره عفرینی در آن بسر می‌برند در محاصره رژیم سوریه قرار گرفته‌اند. ساکنین جنگ‌زدەی منطقه با مشكلات عدیده‌ای در تأمین نیازهای اولیه مانند خوراکی، درمان و سوخت مواجهند و شرایطی اسفبار بە سر می برند.

به دنبال اشغال کانتون عفرین روژاوا توسط ترکیه در سال ٢٠١٨ صدها هزار نفر آواره شدند. بسیاری در کمپ‌های موقت منطقەی شهبا بە امید بازگشت بە شهر و خانەهایشان در نزدیکی عفرین اسکان یافتند.

در طول سالهای اشغالگری نیروهای ترک و تبهکاران وابستە بە آن، بسیاری در مناطق واقع در شمال سوریه جان خود را از دست داده اند. از طرف دیگر مجامع جهانی نیز چشم خود را بر مصائب آوارگان این منطقە بستەاند.

رژیم سوریه مدتی است با محاصره شهبا از ورود وسایل اولیه زندگی به منطقه جلوگیری کرده است. خبرگزاری هاوار با انتشار تصاویری اعلام کرد ساکنین کمپ شهبا در وضعیت دشواری بسر می‌برند. آنها زمستان سختی پیش رو دارند در حالی که دمشق از ورود سوخت و هیزم به شهبا جلوگیری می‌کند. کودکان در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند. علاوه بر مشکل تأمین خوراکی و آشامیدنی، معضل جدی کمبود دارو و لوازم پزشکی آنها را تهدید می‌کند. یکی از این کودکان با خواندن آوازی از حسرت بازگشت به خانه‌اش در یک روستای عفرین می‌گوید و وجدان بشری را خطاب قرار می‌دهد که بیدار شود.

محلات عمدتا کردنشین شیخ‌مقصود و اشرفیه در حلب نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند. قیمت هر لیتر گازوئیل در این محلات به ١١ هزار لیر سوری می‌رسد که اکثر مردم قدرت پرداخت آنرا ندارند.

مدیر تنها بیمارستان محلەهای شیخ‌مقصود و اشرفیه در حلب نیز اعلام کردە است کە تا چند روز دیگر احتمال تعطیلی بیمارستان منطقه وجود دارد. او می‌گوید نظامیان تیپ ٤ وابسته به دولت دمشق، محلاتشان را محاصره کرده‌اند. آنها برای تأمین برق بیمارستان در طول ٢٤ ساعت به فعالیت ژنراتورهایی نیاز دارند که با گازوئیل کار می‌کنند.

بخشی از این بیمارستان محل نگهداری نوزادان و سالمندان است که با دستگاههای برقی کار می کنند. جگرخون محمد، مدیر این بیمارستان می‌گوید در روزهای اخیر قریب ٤٠ تن از بیمارانی که مشکل تنگی نفس داشته‌اند را رد کرده‌اند زیرا کیسەهای اکسیژن برای همه آنها کافی نبوده است.

او پیشبینی می‌كند در زمستان بیماران بیشتری به آنها مراجعه خواهند کرد و محاصرەی نیروهای دولتی سوریه در چنین شرایطی اقدامی ضد انسانی است که جان بیماران را با خطر مواجه می‌کند.