آفزم چیا که بود؟

مادر و خواهر بریوان جوما گریلای فدائی یژاستار از پاکدلی او می‌گویند

روز پنجشنبه دوازدهم خردادماه امسال بود که چهار گریلا در اقدامی فدائیانه به قلب دشمن در ارتفاعات زاپ زدند و خوف در دل ارتش ترکیه انداختند. آنها همگی شهید شدند. یکی از چهار گریلای فدائی، بریوان جوما معروف به آفزم چیا متولد روژاوا بود.

بریوان جوما یکی از هزاران زنی بود که باعث شد انقلاب روژاوا به عنوان انقلاب زنان شناخته شود. او در برابر دشمنانی که می‌خواهند مردمش را نسل‌کشی کنند، تنفگش را بر دوش گذاشت و سینه سپر کرد.

او سه سال پیش راه کوهستان را در پیش گرفت و نام سازمانی آفزم چیا را انتخاب کرد. آوزم متولد دی‌ماه ١٣٧۶ در شهر تربسپی بود. آنها چهار خواهر و یک برادر بودند.

آفزم یکی از اعضای جنبش جوانان انقلابی روژاوا بود و برای سازماندهی مردمش تلاش می‌کرد. اطرفیان او از ذکاوت و فروتنی و فداکاری او می‌گویند. آفزم، ناراضی از ساختار اجتماعی مردسالار منطقه و یک زن عاصی بود که زیر بار زور نمی‌رفت.

مادر او، منتهی خلیل درباره دخترش می‌گوید: "او با خوش‌اخلاقی، آرامش و افتادگی شناخته می‌شد. دوستدار خانواده و رفقایش بود و به سایرین کمک می‌کرد. قصه سفر زندگی او پر از رخدادهای شجاعانه بود؛ با اراده‌ای قوی و امیدبخش. به یاد ندارم که تحصیل یا کاری به بریوان توصیه کنم، او خودش آموزگار خودش بود و موفق در تحصیلات. یک بار که حرف می‌زدیم گفتم که فکر کنم تو پزشک می‌شوی. بریوان اما گفت بجای پزشکی می‌خواهد که معمار شود چون آبادانی و تمدن را دوست دارد. وقتی که در روژاوا انقلاب شد، تمایل او به سازماندهی جوانان تغییر یافت."

مادر آفزم چیا می‌گوید او پس از آشنایی با مسئلەی کورد تصمیم به مبارزه برای آزادی گرفت و آگاهانه به سوی کوهستان رفت. او در یک نامه به مادرش نوشته بود می‌خواهم قدم در راهی بگذارم که شهیدان برایمان باز کرده‌اند و این را یک انتخاب درست می‌دانم.

دیلان جوما، خواهر آفزم هم می‌گوید او انسانی متفاوت از سایرین بود که در محفل بزرگسالان می‌نشست و علیرغم سن و سال کمش وارد مباحث بزرگتر می‌شد. او هرگز خود را یک کودک نمی‌دانست.

دیلان به قطعه ویدئویی قبل از شهادت آوزم در یک تونل زاپ اشاره می‌کند که در آن می‌گفت: "دشمن می‌داند ما اینجاییم و ایستاده‌ایم. از روی بزدلی می‌ترسد قدمی به جلو بردارد. اجازه نمی‌دهیم یک وجب در این خاک جلو بیاید."