آیا ترکیه به کوردها در روژآوا حمله می‌کند؟

آدام لامون روزنامه‌نگار امریکایی می‌گوید که احتمال دارد آنکارا حمله جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد تا موقعیت کنونی خود را در سوریه همچنان حفظ کند.

آدام لامون خبرنگار بخش خاورمیانه مجله The National Interest در رابطه با تهدیدهای ترکیه علیه کورد در روژآوا مقاله‌ای را نوشته است. لامون در این باره می‌نویسد که یک حمله محتمل نظامی می‌تواند برای مقامات ترکیه در بعد داخلی منافعی را به همراه داشته باشد. لامون در این باره می‌نویسد که کابینه رجب طیب اردوغان برای تداوم موقعیت خود در سوریه، احتمال دارد که به یک حمله نظامی احتمالی در سوریه دست بزند.

احتمال اینکه اردوغان از تنش آفرینی دست بردارد نیز وجود دارد

آدام لامون ادیتور مجله The National Interest که در آمریکا منتشر می‌شود موضع ترکیه در مقابله با روژآوای کوردستان را تحلیل کرده است. لامون در این باره در مقاله خود تحت عنوان آیا ترکیه به کوردهای سوریه حمله می‌کند؟ می نویسد: هر چند تنش‌ها در منطقه افزایش می‌یابند، با این وجود احتمال دارد که مانع از برخوردهای احتمالی شد. حمله جدید نظامی به سوریه می‌تواند اردوغان را از مسائل و مشکلات سیاست داخلی و اقتصادی که با آنها روبروست، بدور کند. عملیات سپر فرات بعد از تلاش‌ها برای دست زدن به کودتای نظامی در ژولای ۲۰۱۶ در همین راستا آغاز شد. این عملیات به اردوغان کمک کرد که در داخل و خارج موقعیت خود را نحکیم کند. از آن زمان است که شهرهای ادلب، عفرین و بسیاری از شهرهای دیگر در شمال-شرق سوریه زیر همینه اردوغان قرار گرفته‌اند. با دست زدن به چنین حمله‌ای اردوغان می‌تواند انتظار داشته باشد که از بحران‌ها و تنش‌های جدید داخلی بدور بماند.

آدام لامون در خصوص برخی از اظهارات مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک هم می‌نویسد که اردوغان بدون تصویب روسیه و آمریکا نمی‌تواند به عملیات نظامی دست بزند. این روزنامه‌نگار آمریکایی می‌نویسد که اردوغان در ۳۱ اکتبر با امید گرفتن چراغ سبزی از آمریکا برای آغاز حملات جدید با جو بایدن دیدار کرد،  اردوغان تصویب مجلس ترکیه را هم برای حمله برون مرزی در دست داشت، اما نتیجه‌ای را که در نظر داشت نتوانست کسب کند. لامون می‌نویسد: مشخص نیست که اردوغان تا چه اندازه به این هشدار بایدن توجه می‌کند که گفته بود قدم‌های شتابزده به ارتباطات آمریکا و ترکیه آسیب می‌رساند... مسئولان ترکیه از یک طرف فکر می‌کنند که رژیم سوریه در نهایت بدون یک راه حل نظامی بحران را از سر می‌گذراند. از طرف دیگر اردوغان و وزیر امور خارجه‌اش، مولود چاوش اوغلو اعلام کرده‌اند: اگر روسیه و آمریکا بر وعده‌های خود استوار باشند و در مقابل حمله به شمال-شرق سوریه مخالفت نکنند، آن‌ها دست به مداخله نظامی می‌زنند. ترکیه برای آنکه از بحران پناهندگان رهایی پیدا کند، به کرات از اروپا حمایت می‌کند. از نظر آنکارا، غرب باید از ترکیه به خاطر دخالت نظامی در سوریه تشکر کند. زیرا آنکارا بر این باور است که نظامیان ترک در شمال-شرق سوریه مانع از حملات رژیم اسد، روسیه و ایران هستند.

احتمال دارد که روسیه حمله جدید ترکیه را نادیده بگیرد

آدام لامون در بخش دیگری از مقاله‌اش می‌نویسد که اگر آمریکا و اروپا در رابطه با تهدیدهای اردوغان در سوریه به اجماع نظری دست پیدا نکنند، پیشنهادات مشترکی را در این باره ارائه نکرده و عملی نکنند، مقامات آنکارا می‌توانند برای کسب حمایت به روس‌ها نزدیک شده و یا مستقلا بدیل دیگری را پیدا کنند. لامون در ادامه می‌نویسد که ارتباطات روسیه و ترکیه بر اساس سال ۲۰۱۹ تغییر پیدا کرده‌اند و اخیرا هم هر دو طرف اعلام کرده‌اند که در مقابل هم قرار گرفته‌اند، لامون در این باره می‌گوید: بر اساس ارزیابی‌های روزنامه‌نگار سوری، ابراهیم حمیدی، روسیه تا کنون برای منافع سیاسی خود در منطقه همیشه مداخله و حملات نظامی ترکیه در سوریه را نادیده گرفته است و بعید نیست که بار دیگر حمله احتمالی دیگری از سوی ترکیه را به روزآوا نادیده بگیرد. آیا مسکو براستی چراغ سبز را برای مداخله جدید، برای پاکسازی ادلب از تروریستها و کنترل کردن جاده ام-۴  به اردوغان می‌دهد؟ باید منتظر بود.