'ائتلاف بین‌المللی باید موضعی شفاف در قبال حملات ترکیه نشان دهد'

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اظهار کرد که ائتلاف بین‌المللی لازم است موضع خود را نسبت به حملات ترکیه زلال کند.

ارتش اشغالگر ترک چند روز پس از شکست حملات هسته‌ای تبهکاران داعش به زندان صناعی حسکه از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای آسایش، حملات گسترده‌ای را با هواپیماهای جنگنده و پهبادهای تهاجمی به مناطق شمال و شرق سوریه، شنگال و کمپ پناهندگان شهید رستم جودی در باشور کوردستان صورت داد.

حملات ترکیه گمانه‌زنی‌های بزرگی را با خود به همراه آورده‌اند؛ از جمله اینکه موضع نیروهای ائتلاف بین‌المللی در قبال حملات رژیم ترکیه که به عنوان بزرگترین حامی تبهکاران داعش شناخته می‌شود چیست؟

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) در این رابطه با خبرگزاری هاوار گفتوگو کرده است. عایشه حسو در آغاز سخنان خود یاد و خاطره شهیدان راه آزادی را گرامی داشت و افزود:"ما در حضور شهیدان سر تعظیم خم می‌کنیم. بویژه شهیدانی که با فداکاری بزرگ در مقابل حملات گروه تروریست داعش در کارزار «گرز خلق» جای گرفتند. این فداکاری شهدای قهرمان که جهان را از ترور و بنیادگرایی نجات دادند در صفحات تاریخ جای می‌گیرد."

حسو در مورد خطرهای بازگشت داعش خاطرنشان کرد که این مخاطرات تنها به شمال و شرق سوریه محدود نمی‌شوند بلکه تمامی جهان را در معرض تهدید قرار می‌دهند.

'رژیم ترکیه شکست نقشه‌های نابودگرانه علیه خلق‌ها را نمی‌پذیرد'

عایشه حسو در رابطه با تداوم حملات رژیم اشغالگر ترک به شمال و شرق سوریه، شنگال و کمپ مخمور گفت:"همزمان با اعلام شکست داعش در حمله به حسکه از سوی نریوهای ق.س.د و نیروهای امنیت داخلی اینبار دولت اشغالگر ترک یکبار دیگر به مخمور، شنگال و شمال و شرق سوریه حمله کرد."

رئیس مشترک پ.ی.د گفت:"رژیم دسپوت ترک با حمله به خلق‌های شمال و سوریه بویژه با حمله به کوردها در واقع شکست برنامه‌های خود را انکار می‌کند، چرا؟ زیرا تداوم حاکمیت دسپوتیک و شوونیست خود را در قتل‌عام کوردها می‌بیند."

'تاریخ حمله بیانگر وحشیگری رژیم  ترک است'

عایشه حسو در مورد زمان حمله به زندان صناعی و موازات آن با حمله اشغالگرانه رژیم ترک به کانتون عفرین گفت:"رژیم ترک با این جنایت‌ درصدد بود تا تاریخ تلخ خلق کورد را در چارچوب جنگ روانی و ضربه زدن به امنیت مناطق ما تازه کند."

عایشه حسو افزود:"٢٠٢٢ مسائل بسیاری را با خود برای رژیم ترک به همراه داشت. در سالگرد حملات اشغالگرانه به کانتون عفرین یکبار دیگر حمله‌ای را به اداره خودگردان صورت داده و با هدف نابودی اراده خلق‌‌ها گام برداشت. اما نقشه‌های آنان وارونه شدند. زیرا در مناطق حفاظتی میدیا در مقابل گریلاهای جنبش آزادیخواهی با شکست روبرو شدند و همچنین پروژه خودمدیریتی دمکراتیک در عرصه بین‌المللی مورد حمایت واقع شد و دستاوردهای بسیاری را به همراه داشت. این نیز حساب‌های رژیم ترک را بهم زد و حملات توپخانه‌ای بی‌محابا و کورکورانه علیه مناطق مسکونی و غیرنظامیان بازگو کننده این واقعیت است."

ریاست مشترک پ.ی.د به وضعیت حکومت اردوغان اشاره کرد و افزود:"عواقب ناگوار شکست‌ در سیاست‌های حزب اردوغان بخوبی دیده می‌شوند، از جمله در بحران اقتصادی که بخش اعظم جامعه از حزب اردوغان رویگردان شده‌اند. همچنین سیاست‌های یک بام و دوهوای ترکیه نسبت به ناتو و روسیه نیز بر دامنه ناآرامی‌ افزوده است. اردوغان می‌خواهد به هر کس یا نیرویی که در سرکوب کوردها به او کمک کند امتیاز دهد. این نیز بیانگر وضعیت اسفبار و درماندگی اوست."

'مدارکی را در دست داریم که اثبات می‌کنند که دولت ترک از حملات داعش حمایت کرده است'

عایشه حسو در مورد موضع ائتلاف بین‌المللی نسبت به حملات ترکیه گفت:"ائتلاف بین‌المللی در میدان حضور دارد و مواضع آنها نشان می‌دهد که برای جنگ علیه داعش در سوریه هستند. اما پس از رویدادهای زندان صناعی، احتمال داده می‌شود که این گفتمان با تغییر روبرو شود. باید با تصمیم‌گیرندگان گفتگوهای جدی و طولانی صورت گیرد. ما آماده هستیم که مدارکی را در رابطه با ارتباط مستقیم دولت ترکیه و داعش در این حملات و تحرکات تبهکاران ارائه دهیم. آیا در آنصورت ائتلاف بین‌المللی می‌تواند موضع خود را در مقابل دولت ترکیه نشان دهد؟ ما در این مورد اطلاعی نداریم."

عایشه حسو در ادامه گفت:"حمله به زندان صناعی واکنش نیروهای دخیل در ائتلاف بین‌المللی را بدنبال داشت. آنان می‌گویند که نبست به خطرهایی که از سوی تبهکاران داعش جهان را تهدید می‌کنند آگاه هستند و باید برای این مسئله راه‌ حلی اساسی را پیدا کرد. باید این موضوع را در پیوند با مناطق اشغال شده از سوی رژیم ترک مورد ارزیابی قرار داد. زیرا این مناطق به سرچشمه‌های ترور مبدل شد‌ه‌اند و در آینده هم همچنان موضوع بحث باقی می‌مانند. همه می‌دانیم که مزدوران داعش از مناطق سریکانی و گری سپی به حسکه آمده بودند."

'بکار بردن عنوان «مردم» برای تبهکاران مایه شرمساری است'

عایشه حسو خاطرنشان کرد که افرادی که داعش را به عنوان «مردم» می‌شناسند در واقع در بحران‌آفرینی نقش دارند و می‌خواهند با رهاسازی خطرناکترین زندانیان جهان را به آشوب بکشند. در رأس این‌ها هم رژیم  ترک و حکومت سوریه قرار دارند، اما نیروهای ما این نقشه را خنثی کردند و نتوانستند به موفقیت دست یابند."

حسو در مورد واکنش‌ احزاب کوردستانی هم گفت:"پ.د.ک هیچ موضعی را در مورد رویدادهای اخیر در منطقه نشان نداده است، با اینکه همه می‌دانیم که امنیت و استقرار باشور کوردستان مدیون مقاومت قهرمانانه شروان‌های ی.پ.ژ و ی.پ.گ است."

حسو به موضع حکومت دمشق نسبت به آشوبگری مزدوران داعش در زندان غویران اشاره کرد و افزود:"چگونه امکان دارد حملات تروریستی داعش را به عنوان «حماسه غویران» نام می‌گذارند؟ یعنی چگونه قصاب‌ها می‌توانند دارای حماسه باشند؟ چگونه کسانی که می‌خواهند دنیا را به تاریکی بکشند و لباس سیاه را بر تن بشریت کنند می‌توانند حماسه خلق کنند؟ ما از رسانه‌های حکومت دمشق می‌پرسیم، آیا شما با این لحن از تبهکاران داعش حمایت نمی‌کنید."

عایشه حسو هدف رژیم بعث سوریه از این ادعاها را سیاه‌نمایی ق.س.د اعلام کرد و یادآور شد:"در سایه اتحاد خلق‌های شمال و شرق سوریه با نیروهای نظامی خود پیروزی بزرگی در برابر داعش در حسکه رقم خورد. اینچنین تمامی ادعاها و سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای هم نقش بر آب شدند."

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در پایان سخنان خود گفت:"تمامی طیف‌ها در روزهای سخت گردهم آمدند، بر اساس مسئولیت‌پذیری از نیروهایی که نمایندگی آنها را بر عهده دارند حمایت کردند. آزادسازی مناطق اشغالی در اولویت نیروهای نظامی شمال و شرق سوریه است."