عبدالکریم عمر: در صورتیکه مسئله داعش حل نشود، مسئله ترور نیز حل نخواهد شد

عبدالکریم عمر قطعنامه نهایی وزرای ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش در خصوص خانواده‌های داعشی را در مناطق شمال-شرق سوریه مثبت ارزیابی کرده و نسبت به عملی شدن هر چه زودتر این قطعنامه ابراز امیدواری کرد.

وزرای کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش در ۲۸ ژوئن/ ٧ تیر ماه نشست خود را برگزار کردند. در این نشست وضعیت تبهکاران داعش و خانواده‌های انان مورد بحث و بررسی واقع شد. همچنین وزراس شرکت کننده در این نشست اظهار داشتند که تلاش شده است که مبارزه علیه داعش ادامه پیدا کرده و شرایطی را مهیا کنند که این گروه تروریستی به تمامی از میان برود.

در رابطه با قطعنامه پایینی این نشست، عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره امور خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعلام نمود که پیش از برگزاری این نشست، نشست‌های مقدماتی با نیروهای بین‌المللی برگزار کرده‌اند. در سوم ژوئن نشستی با تمام کشورهای اروپایی، نمایندگان وزارت امور خارجه آمریکا از طریق زوم برگزار شد.

عبدالکریم عمر در سخنان خود اظهار داشت که در نشست ۳ ژوئن اعلام شده است که لازم است جامعه بین‌المللی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی مسئولیتهای خود را در مقابله با داعش و خانواده‌های آنان در مناطق شمال-شرق سوریه عملی کرده و در ادامه افزود: ما به انها تاکید کرده‌ایم که این مسئله، مشکلی بین‌المللی است. به همین دلیل باید با هم متفقا این مشکل جهانی حل شود. ما به انها خاطرنشان ساخته‌ایم که شمار فراوانی از تبهکاران داعش و خانواده‌های آنان در مناطق ما حضور داشته و حضور آنها در منطقه خودمدیریتی بار سنگینی را بر دوش خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گذاشته است.

عبدالکریم در ادامه سخنان خود اظهار داشت که ما به نمایندگان ائتلاف بین‌المللی اعلام کرده‌ایم که نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کمپ هول حضور دارند که اکثریت آنان از خانواده‌ها و طرفداران داعش به شمار می‌روند. همچنین بخشی به نام مهاجرت وجود دارد که بیش از ۸ هزار زن در آنجا حضور داشته و بیشتر آنان فرزندانی با سن کمتر از ۱۴ سال دارند. همراه با آن نیز نزدیک به ۱۲ تبهکار داعشی از ۵۴ کشور جهان در زندانهای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه زندانی هستند.

لزوم محاکمه اعضای داعش

عبداالکریم عمر در ادامه افزود: لازم است تبهکاران داعشی و خانواده‌های انان که مرتکب جنایت علیه ساکنان شمال-شرق سوریه شده‌اند، محاکمه شوند. افرادی وجود دارند که علیه ساکنان شمال-شرق سوریه مرتکب جرم شده و ادله کافی نیز در دست است. ما در این باره اسناد و ادله کافی در دست داریم، اگر دولت‌ها بخواهند که شهروندان و اتباع داعشی خود را ببرند، می‌توانند اما به این شرط که آنها را محاکمه کنند.

در خصوص خانواده‌های تبهکاران داعشی در کمپ‌های روژ و هول که به عنوان خطرناکترین جای جهان محسوب می‌شود، عبدالکریم عمر اعلام نمود که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به کرات از جامعه بین‌المللی درخواست کرده است که در مقابل شهروندان داعشی خود مسئولیت‌پذیر بوده و آنها را از این منطقه به کشورهای خود انتقال دهند. عبدالکریم عمر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که: متاسفانه دولت‌های اروپایی و حتی جامعه بین‌المللی اروپا نسبت به بازگشت این افراد به خاک خود نگرانی دارند. اما این مسئله اشتباهی بزرگ به شمار می‌رود، نخست فرزندان این افراد هیچ گناهی ندارند که قربانیان داعش هستند. مسئله دیگر حضور این کودکان در کمپ‌هایی حضور دارند که مملو از القائات رادیکال و تروریستی هستند. این کودکان در آینده منطقه و حتی جامعه بین‌المللی را نیز با خطر مواجه می‌کنند. در همین رابطه عبدالکریم عمر قطعنامه نهایی نشست ائتلاف ضد داعش در خصوص تهدیدات تبهکاران داعش، زندانیان و خانواده‌های آنان را در سوریه و عراق، مسئولیت وزرایی که مکانیزمهای عدالت و محاکمه را در نظر داشته‌اند، مثبت ارزیابی می‌کند.

کمپ هول از کنترل خارج می‌شود، باید جامعه بین‌المللی خود را مسئول این رویداد بداند

عبدالکریم عمر همچنین اعلام نمود که لازم است جامعه بین‌المللی بر اساس تعهدات و مسئولیتهای خود عمل کرده و دولت‌هایی که وظایف و تعهداتشان را در خصوص ما به انجام نمی‌رسانند، نسبت به این مسله تجدید نظر کرده و حمایتها و کمک‌های لازم را به خودمدیریتی ارائه بدهند. زیرا این زندان‌ها زندان نیستند. همچنین باید نقش مهم خود را در محاکمه اعضای داعش ایفا کنند. همزمان لازم است که از ما حمایت کنند و خصوصا در رابطه با موضوع کمپ هول با ما همکاری کنند، زیرا این کمپ خطرناکترین جای جهان است. این کمپ از کنترل خارج می‌شود. تا زمانیکه راه حلی برای این مشکل پیدا نشود، باید از ما حمایت کنند و دبستانها و مراکز اموزشی را برای کودکان داعشی ایجاد کنند.

عبدالکریم عمر ضمن اشاره به مسئله‌ای مهم که در قطعنامه پایانی این نشست آمده است گفت: در این قطعنامه آمده است که باید افرادی که از دست داعش نجات پیدا کرده‌اند، کمک و پشتیبانی شوند. در جریان عملیات نظامی علیه داعش هزارن جوان این منطقه شهید و مجروح شده‌اند. فرزندان و خانواده‌های آنان اکنون بدون سرپرست باقی مانده‌اند، به همین دلیل لازم است که جامعه بین‌المللی به این افراد کمک کرده و مجروحان جنگی را مورد حمایت خود قرار دهد. ما در این باره پروژه‌ای را آماده کرده و به جامعه بین‌المللی ارائه کرده‌ایم. وی همچنین انتقادات خود از جامعه بین‌المللی را تکرار کرده و اظهار داشت: وظیفه خود را در مقابل اعضای تبهکار داعش و خانواده‌های آنان انجام نداده‌اند. شمار بسیار کمی از این خانواده‌ها مساعدت‌های لازم را دریافت کرده‌اند. اما در مقابل هیچ راه حلی برای انان صورت نگرفته است. همچنین هیچ همکاری و کمکی در این باره ادامه پیدا نگرده است.

عبدالکریم عمر با اشاره به تراژدی خانواده‌های داعش اعلام کرد: برای نمونه مادرانی هستند که ۴ فرزند دارند و هر کودک متعلق به یک پدر و یک تابعیت متفاوت است. هیچ یک از این کودکان شناسنامه ندارند. به همین دلیل ما از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کنیم که کنفرانسی را در این باره برگزار کرده و این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهند. زیرا اگر مسئله داعش حل نشود، مسئله ترور نیز حل نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به نشست‌های آنان با نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکایی نیز اظهار داشت که یکی از مواردی که مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، خطرات مرتبط به خانواده‌های داعشی و تبهکاران داعشی است. تصمیمی که در نشست نیروهای بین‌المللی برای داعش و خانواده‌های آنان گرفته شده است، در نتیجه بحث‌های بین ما و نیروهای ائتلاف بین‌المللی بوده است. من امیدوارم که در سریع‌ترین وقت این تصمیم وارد مرحله اجرایی شود؛ و تحقق تصمیمات نیروهای ائتلاف بین‌المللی با حمایت سیاسی از روند سیاسی سوریه و ادامه نبرد علیه داعش در منطقه بسیار مهم به شمار می‌روند.

در صورتیکه مشکلات سوریه حل نشوند، ترور از میان نمی‌رود

عبدالکریم عمر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که انها به کرات با نیروهای بین‌المللی در خصوص تنش‌های سوریه بحث و گفتگو کرده‌اند و در این باره تایید کرد که اگر تنش‌های سوریه حل نشوند، ترور از میان نمی‌رود. نابودی ترور وابسته به ثبات داخلی سوریه بوده و وابسته به حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

عبدالکریم عمر ضمن اشاره به اهمیت مشارکت کوردها و نمایندگی خودمدیریتی در نشست‌هایی که برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود نیز گفت: نیروها و سازمان‌هایی که با نام اپوزیسیون در نشست‌ها شرکت می‌کنند نمایندگی عناصر شمال-شرق سوریه را بر عهده نداشته و در ادامه اظهار داشت: اگر نمایندگان خودمدیریتی که نمایندگی بیش از ۵ میلیون نفر در شمال-شرق سوریه را بر عهده دارند، و نقش مهمی را در نابودی ترور بر عهده گرفته‌اند، در این نشست‌های بین‌المللی حضور پیدا نکنند، ترور در سوریه از میان نمی‌رود.

لزوم بازگشایی دروازه تل کوچر

عبدالکریم عمر همچنین خاطرنشان ساخت که لازم است جامعه بین‌المللی از عناصر شمال-شرق سوریه حمایت کند، بعد از وتوی روس-چین در خصوص دروازه تل کوچر منطقه شمال-شرق سوریه دچار محاصره شد و همکاری‌های بین‌المللی برای شمال-شرق سوریه که شامل میلیونها دلار آمریکایی است، از طریق دمشق نمی‌تواند به این منطقه برسد. به همین دلیل جامعه بین‌المللی در نشستی که احتمال می‌رود در ۱۰ ژوئیه‌ به منظور بررسی دروازه‌های مرزی برگزار شود،  باید علیه کسانی فشار وارد کند که مانع از دسترسی به همکاری‌های بین‌المللی به شمال-شرق سوریه شده و مجددا دروازه تل کوچر باید بازگشایی شود.

ریاست مشترک اداره روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: مناطق و نواحیی که جدیدا از دست تبهکاران داعش نجات پیدا کرده‌اند، مناطقی مانند دیرالزور، طبقا، رقا، منبج نیازمند این همکاری‌ها هستند. در صورتیکه ثبات و آرامش موجود نباشد، این مسئله زمینه‌ای برای سازماندهی مجدد تبهکاران داعش خواهد بود.

منبع: ANHA