بدران چیاکورد: نتیجه توافق احتمالی رژیم دمشق با ترکیه فاجعه‌آمیز خواهد بود

معاون روسای مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه هشدار داد اگر رژیم سوریه بخواهد با ترکیه علیه مناطق خودمدیریتی و نیروهای سوریه دمکراتیك اقدامی انجام دهد نتایج آن برای همه سوریه فاجعه‌آمیز خواهد بود.

بدران چیاکورد، معاون روسای مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری هاوار مطالب مهمی درباره توافق احتمالی آنکارا و دمشق بیان کرد. چیاکورد گفت؛ "ناتو، روسیه و گروه آستانه گرچه در اثر به خطر افتادن منافعشان با عملیات زمینی جدید ترکیه در شمال و شرق سوریه موافقت نکردند اما اجازه دادند که حملات پهپادی به منطقه انجام دهد. ترکیه علاوه بر فرماندهان نظامی، حملات وحشیانه خطرناکی علیه غیرنظامیان از جمله کودکان ترتیب می‌دهد تا مردم منطقه کوچ کنند."

معاون فدراسیون شمال شرق سوریه، سکوت روسیه و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در این قبال را شک ‌برانگیز خواند و گفت آنچه ترکیه انجام می‌دهد جنایت جنگی و بر خلاف قوانین بین‌الملل است.

چیاکورد همچنین بحث ازسرگیری احتمالی روابط آنکارا و دمشق را طرح‌ریزی جلسات تهران و سوچی عنوان کرد و گفت دولت ترکیه در آستانه انتخابات می‌خواهد راهی برای خلاص شدن از پناهجویان سوری پیدا کند و در عین حال به توافقی با دمشق برای همکاری علیه نیروهای سوریه دمکراتیك و اداره خودگردان برسد.

معاون خودمدیریتی شمال شرق سوریه دراینباره به دمشق گوشزد کرد مسأله سوری‌ها فقط از طریق گفتگو و توافقات داخلی می‌تواند که حل شود و این کار طی توافق با دولت متخاصمی همچون ترکیه امکان‌پذیر نیست. چیاکورد با این وجود عدم هرگونه چشم‌انداز سیاسی برای حل بحران داخلی را نشانه افلاس رژیم دمشق توصیف کرد که همچنان به فکر بازگرداندن همه چیز به قبل از سال ٢٠١١ است.

او به تفاوت مناطق شمال و شرق سوریه با سایر نواحی اشاره کرد و گفت: "ما دارای یک پروژه استراتژیک و وزن سیاسی، اداری، امنیتی و نظامی هستیم. مناطق اداره خودگردان همچنین توانایی اقتصادی دارند. بنابراین، توافق سیاسی تنها گزینه موجود است. غیرممکن است که قبول کنیم، رژیم و نهادهای آن به مناطق ما بازگردند."

بدران چیاکورد تصریح کرد: "برای حل مناقشه سیاسی بارها فراخوان دادیم ولی متأسفانه رژیم چشم بر دعوت ما می‌بندد و بجایش چشم بسوی ترکیه می‌گرداند که به چه شکل با آن علیه مناطق ما به توافق برسد. چنین احتمالی برای سراسر سوریه فاجعه‌آمیز خواهد بود."