"به قرارداد اجتماعی تازه‌ای نیاز داشتیم"

ریاست مشترک م.س.د اعلام نمود، پس‌از آزادی رقا، دیرالزور و طبقا قرارداد اجتماعی مورد بازبینی واقع نشده بود و از اینرو به قرارداد اجتماعی نوینی نیاز داشتیم.

امینه عمر ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) اعلام نمود، پس‌ از آنکه قرارداد اجتماعی تازه پذیرفته شد، با برگزاری انتخابات اعضای مدیریت در مناطق و عرصه‌های مختلف برگزیده می‌شوند.

اداره‌ی خود‌گردان شمال و شرق سوریه در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ کمیته‌‌ای ٣٠ نفره را تشکیل داد. هدف این کمیته تهیه و تنظیم متن پیش‌نویس قرارداد اجتماعی تازه است. کمیته پس ‌از ۲ ماه این پیش‌نویس را آماده نمود.

کمیته‌ی تنظیم قرارداد اجتماعی شمال و شرق سوریه، در ۱۷ فوریه در حسکه ۴ گردهمایی بزرگ انجام داد و ۱۱ روز گردهمایی‌ها در رابطه با قرارداد اجتماعی ادامه داشت.

۱۵۶ عضو کمیته، مسئولین اداره خودگردان، احزاب سیاسی، جنبش‌ جوانان، حقوقدانان و اعضای دستگاه‌های مدنی در این گردهمایی‌ها شرکت نمودند.

امینه عمر ریاست مشترک شورای سوریه دمکراتیک در گفتوگو با خبرگزاری فرات در رابطه با این قرارداد صحبت کرد و اظهار کرد:"پس ‌از آنکه رقا، دیرالزور و طبقا آزاد شدند، قراردادی اجتماعی تازه‌ای لازم بود. این قرارداد بسیار مورد نیاز بود. در قرارداد جدید گروه‌ها و عرصه‌های جدیدی وجود دارد. از طرف دیگر بیشتر از ۱۰ سال است در سوریه در رابطه با بحران‌ها هیچ راه‌حلی وجود ندارد و موانع بسیار زیادی وجود دارد. برای آنکه به‌خوبی نمایندگی خلق‌ها انجام شود، این مسائل به‌عنوان پیش‌نویس قانونی می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. می‌توانیم این قرارداد را مانند متن آماده شده ارزیابی کنیم."

پایان تنظیم پیش‌نویس قرارداد اجتماعی

امینه عمر اعلام نمود که در این متن ۹۳ بند وجود دارد و کمیته بر روی آن‌ها کار می‌کند. کمیته سپس در ۷ منطقه با حضور همه اقشار جامعه گردهمایی‌هایی را برگزار خواهد کرد، سپس در رابطه با پیش‌نیازها جلساتی برگزار کرده که ۱۵۸ تن در آن شرکت خواهند نمود. سپس برای مجالس عمومی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه فرستاده می‌شود. پس‌از آن که مورد بررسی و مناقشه قرار گرفت، رسمی شده و پروسه از نو آغاز می‌شود. بر اساس قرارداد اجتماعی جدید، پروسه انتخابات و سیستم اداری پایه‌گذاری شده و انجام می‌شود. هدف آنست پس ‌از پذیرش و قبل ‌از انتخابات، قوانین انتخابات از روی تکنیکی در این چهارچوب هموار شوند."