برگزاری نشست سالانه مجلس سوریه دمکراتیک

با شرکت اعضای احزاب سیاسی، مسئولان خودمدیریتی و مجلس سوریه دمکراتیک، نشست سالانه مجلس سوریه دمکراتیک برگزار شد. در این نشست گزارش‌های کنگره ساکنان مناطق جزیر و فرات فرائت شد.

با شرکت اعضای احزاب سیاسی، مسئولان خودمدیریتی و مجلس سوریه دمکراتیک، نشست سالانه مجلس سوریه دمکراتیک برگزار شد. امینه عمر ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک ریاست این نشست را بر عهده داشت. در این نشست الهام احمد ریاست اجرایی مجلس سوریه دمکراتیک نتایج کنگره را در ابعاد سیاسی آن قرائت کرد.

الهام احمد در این باره اعلام کرد که از نتایج کنگره ایجاد کمیته آماده سازی برای رهبری گفتگوها با حکومت سوریه است. این کمیته تلاش می‌کند تا گفتگوها را با حکومت دمشق به پیش ببرد. همچنین در این باره گفتگوها و نشست‌های فراوانی با کشورهای غربی برگزار شده است که اخرین نمونه آن در استکهلم بوده است. بسیاری از شخصیتهای سوری در این نشست حضور داشتند. ما با بسیاری از شخصیتهای میهنی دیدار کردیم و برنامه‌هایی را برای خاتمه دادن به بی‌ثباتیهای سوریه آماده کرده‌ایم.

الهام احمد در بخش دیگری از قرائت فعالیتهای سیاسی سال جاری ضمن اشاره به نقش روسیه و تلاش‌های این کشور برای گسترش دیالوگ گفت اما این تلاشها تا کنون بدون نتیجه مانده‌اند، علت آن هم این است که حکومت سوریه از هر گونه دیالوگی سر باز می‌زند و با ادامه بی‌ثباتیها تلاش می‌کند همچنان در مسند قدرت باقی بماند.

الهام احمد ریاست هیات مجلس مدیریتی سوریه دمکراتیک در ادامه اظهار داشت که گفتگو به معنای تسلیم منطقه به دمشق نبوده و در این باره افزود: این دیالوگها بر اساس سیاست کلی ما صورت می‌گیرند و ما به دنبال دست‌یابی به یک راه‌حل واقعی هستیم. تا کنون زمینه و شرایط برای آغاز یک راه حل سیاسی مناسب نبوده است و علت آن هم محدودیتهای بسیاری هستند که مجلس سوریه دمکراتیک با آن مواجه است. یکی از این محدودیتها این است که در مقابل فعالیتها و اقدامات سیاسی مجلس سوریه دمکراتیک سنگ‌اندازی می‌شود. ما از دولت‌های غربی خواسته‌ایم که نشستهای سیاسی را که با رژیم و اپوزیسیون برگزار می‌کنند، خصوصا کمیته قانون اساسی، را تعلیق کند.

الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تحرکات ترکیه در خاورمیانه هم اظهار داشت: ترکیه تلاش می‌کند که ارتباطات خود را مجددا سازماندهی کند تا بتواند توجه ساکنان منطقه را به سوی خود جلب کند. زیرا ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات است. این انتخابات بر اوضاع داخلی سوریه هم تاثیرگذار است. ما تحولات کشورهای همسایه را پیگیری می‌کنیم.

بعد از ارائه گزارش سالانه از سوی الهام احمد، جلسه گفتوگوی نمایندگان احزاب سیاسی برگزار شد. بیشتر این گفتگوها در رابطه با دیالوگ سوری، نشست‌های مجلس سوریه دمکراتیک با کشورهای غربی، پیشبرد مشارکت هر چه بیشتر خلق در امور سیاسی از طریق دیالوگهای کوردی و حضور تمام گروه‌های سیاسی در فرایند سیاسی روژآوا بودند.

الهام احمد در پاسخ به پرسش‌های مرتبط به دیالوگ کورد-کورد گفت: به دلیل اظهارات مقامات رسمی شورای میهنی کورد سوریه دیالوگ‌های کورد-کورد تعلیق شدند. ما تلاش می‌کنیم این گفتگوها به نقطه موفقیت‌آمیز برسند، همچنین ما به آمریکا اعلام کرده‌ایم که دور جدید این گفتگوها را آغاز کرده و در این رابطه بر شورای میهنی کورد سوریه فشار وارد کند. الهام احمد در خصوص پرونده زندانیان داعش هم افزود: فراخوانهایی را به کشورهای غربی داده‌ام تا شهروندان خود را که در داعش عضویت داشته‌اند تحویل بگیرند. اما به هیچ یک از فراخوان‌های ما پاسخ نداده‌اند. ما تلاش می‌کنیم که دادگاه محلی را برگزار کنیم و سپس آنها را به کشورهای متبوعشان تحویل بدهیم. رهبری خودمدیریتی مسئولیتهای سنگینی را بردوش داشته و مسئله زندانیان داعش هم این بار را سنگین‌تر کرده است. اما تا کنون در برداشتن بار سنگین زندانیان داعش موفق بوده‌ایم.

بعد از خاتمه سخنان الهام احمد، لورانس البورسان، عضو کمیته نظارت کنگره ساکنان منطقه جزیر، گزارش کمیته را قرائت کرد. در این گزارش وی اعلام کرد که تصمیم و نتایج کنگره به تمامی عملی نشده‌اند و با اشاره به انتخابات و قرارداد اجتماعی روژآوا اظهار داشت: از تمام ظرفیتهای قرارداد اجتماعی استفاده نشده است و هیچ تغییری در اساسنامه اداری ان صورت نگرفته است. از طرف دیگر کادرهای خودمدیریتی متخصص نیستند و بر اساس تحصیلاتشان برگزیده می‌شوند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حمایت از پیشنهادات خودمدیریتی، حمایت از نیروهای سوریه دمکراتیک در مقابله با داعش و تبهکاران وابسته به دولت ترک و همچنین تغییر قانون خدمت وظیفه عمومی است.

عبید الحمید المهباش ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه هم در بخش دیگری از این نشست گزارش خودمدیریتی را قرائت کرد. عبید الحمید المهباش در این گزارش اعلام کرد که مناطق شمال-شرق سوریه در مقایسه با مناطق دیگر سوریه در تمام ابعاد بسیار پیشرفتههتر است. همچنین اعلام کرد که انتخابات رهبری خودمدیریتی در سه ماهه نخست سال آینده انجام شده و خلق نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان ساخت که ۲۰ درصد از وظایف بر اساس تخصص‌ها توزیع می‌شوند و نسبت زنان در نهادهای خودمدیریتی ۵۰ درصد خواهد بود، همزمان نمایندگی جوانان در تمام بخش‌های خودمدیریتی افزایش پیدا می‌کند.

عبید الحمید المهباش ضمن اشاره به گشایش دانشکده‌ها، گسترش نیروهای نظامی را هم مورد تاکید قرار داده و در ادامه افزود: همچنین ادارات پیگیری وضعیت زندانیان در تمام مناطق خودمدیریتی افتتاح می‌شوند، و از طریق آنها ساکنان منطقه می‌توانند وضعیت نزدیکان زندانی خود را پیگیری کنند. مبارزه علیه فساد از جمله کانون‌های توجه این گزارش بود. در این چارچوب نهادهای نظارتی و پیگیری داخلی فعال شده و بر فعالیت سازمانها و نهادها نظارت می‌کنند.

شرکت کنندگان در رابطه با این مسئله هم سوالات خود را مطرح کردند. سوالاتی هم در رابطه با بودجه و عملکردهای خودمدیریتی در این باره پرسیده شدند. در پایان عبید الحمید المهباش و لورانس البورسان اظهار داشتند که این نشست و گفتگوها به منزله پیروزی عملکرد خودمدیریتی و پروژه‌های دمکراتیک روژآوا به شمار می‌رود و زمان آن فرا رسیده است که با برگزاری انتخابات، خودمدیریتی مجددا سازماندهی شوند. زمان گسترش پیشبرد و توسعه خودمدیریتی فرا رسیده است که با خودمدیریتی خلاق و سازنده بوده و نگاهی نهادی به امور دارد.