بعث و رژیم ترکیه می‌خواهند سیستم دمکراتیک در شمال و شرق سوریه را از بین ببرند

شیخ محمد ترکی سوان در اعتراض به هدف قرار دادن شمال و شرق سوریه توسط رژیم بعث گفت؛"رژیم بعث ۷ شهر خود را به دولت ترکیه فروخته است، اگر به منافع مردم سوریه فکر می‌کند، این مناطق اشغال شده را آزاد نماید."

شیخ محمد ترکی سوان از عشیره سلما اعلام کرد، آشوبگری در منبج را نباید از فتنه‌های رژیم بعث، دولت ترکیه و داعش جدا دانست. وی همچنین خاطرنشان نمود، هدف از بین بردن سیستم دمکراتیک شمال و شرق سوریه است.

شیخ محمد ترکی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات گفت، تحت تاثیر موضع‌گیری‌های رژیم بعث، انقلاب در سوریه دزدیده شده است. وی گفت؛"نیروهایی که در سوریه هستند همه بر اساس منافع خود کار می‌کنند. روسیه، ایران، ترکیه و بدون شک رژیم بعث همه به فکر منافع خود هستند. آنها سبب ایجاد ترس و وحشت شدند، مردم سوریه را به قتل رسانده، ربودند و آواره کردند و اموال آنها را غارت کردند."

شیخ محمد ترکی سوان در ادامه اعلام کرد، رژیم بعث تحت فرمان و دستور روسیه و ایران است. وی گفت:"رژیم خود علیه ما با ترکیه رابطه دارد. علیه خلق‌های شمال و شرق سوریه با دولت ترکیه پیمان بسته و توافق کرده است. یکی از این توافق‌ها قطع آب رودخانه فرات است. هدف آنها این است که پروژه ملت دمکراتیک را از بین ببرند. پروژه ملت دمکراتیک به نفع آنها نیست. به همین دلیل آنها با این پروژه می‌جنگند."

'ما باید با هم بر زخم‌های خود مرهم بگذاریم'

شیخ محمد سوان همچنین اعلام کرد، من از همه می‌خواهم که با هم زندگی کنیم. وی گفت:"رژیم بعث و دولت ترکیه علیه ما با هم توافق می‌کنند. ما درس بزرگی از این انقلاب گرفتیم. خلق‌های سوریه باید با هم مقاومت کنیم. باید ما با اداره خود و با نیروی خود ادامه دهیم. همه‌ی عشیره‌ها، ریش سفیدان و شیوخ در شمال و شرق سوریه باید با هم در مقابل این توطئه‌ها بایستیم. اگر ما با ق.س.د و اداره خودمدیریتی یکی شویم می‌توانیم در سوریه به نیرویی برای حل مسائل تبدیل شویم. اما اگر ما یکی نشویم از بین خواهیم رفت. من به همه‌ی میهن دوستان می‌گویم، بیایید همه با هم یکی شویم و با اتحاد مسائل را حل کنیم و درد‌ها و رنج‌های خود را با یکدیگر التیام ببخشیم".

رهبری سوریه ترکیه و تبهکاران

شیخ سوان خاطرنشان نمود کسانی می‌خواهند امنیت و آرامش شمال و شرق سوریه را از بین ببرند. رژیم بعث، دولت ترکیه و تبهکاران آنها هستند. وی گفت:"نیروهایی که می‌خواهند سوریه را در ترس و وحشت فرو برند، این کار را به وسیله‌ی خود سوری‌ها انجام می‌دهند."

برای مناطق اشغال شده چه کار می‌کنند؟

اگر رژیم می‌خواهد از یکپارچگی و حقوق خلق دفاع کند، چرا عفرین، گری سپی و سریکانی را فروخت. بدون شک شهرهای دیگری نیز وجود دارند که رژیم سوریه این شهرها را به دولت ترکیه فروخته است. این شهرها را به دشمن فروخت و دشمن دموگرافی آنها را تغییر داده و  مرزها را تصرف کرده و هویت ترکی را بر مردم تحمیل نموده است. اگر رژیم به فکر منافع مردم سوریه است، چرا مناطق اشغال شده را از آزاد نمی‌کند؟ مناطقی که  مردم آن را با خون خود آزاد کرده‌اند، با مقاومت خود آزاد کرده‌اند و سازماندهی خود را در آن ایجاد کرده و در آن با صلح و امنیت زندگی می‌کنند، اکنون می‌خواهند این مناطق را آزاد کنند؟ ما شهروندان سوریه هستیم. کسانی که در شمال و شرق سوریه زندگی می‌کنند همه خود دارای هویت سوری هستند. مناطقی را آزاد کنید که هویت سوری ندارند.

شیخ سوان رویدادهای اخیر منبج را فتنه رژیم بعث و دولت ترکیه می‌داند. وی گفت:"تلاش کردند میان مردم و اداره‌ی خودمدیریتی فتنه ایجاد کنند. از طرف مردم سوریه ما با اداره خودمدیریتی و با ق.س.د یکی هستیم و آنها را اساس قرار می‌دهیم. ما افرادی را که توسط دولت ترکیه خریداری شده‌اند، نمی‌پذیریم. درخواست من از عشیره‌ام این است که بیایید با هم خود همگی درد‌ها و رنج‌های خود را التیام بخشیم و به این مسائل پایان دهیم."