بیانیه جنبش جامعه دمکراتیک در محکومیت حمله ارتش ترکیه به شنگال

جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکومت عراق و سازمان ملل متحد در برابر حملات حکومت ترکیه به شنگال مسئول هستند و از جامعه جهانی خواست که مانع از حملات دولت ترکیه شوند.

در حمله هوایی دیروز حکومت اشغالگر ترک به شنگال، سعید حسن از فرماندهان ی.ب.ش و عیسا خودیداد مبارز ی.ب.ش شهید شدند.

جنبش جامعه دمکراتیک در رابطه با این حمله بیانیه‌ای منتشر کرد، متن بیانیه به شرح زیر است:

"در زمانی که جامعه ایزدی فرمان قتل‌عام و توطئه‌های علیه جامعه خود که در دوره عثمانی به آنها تحمیل شده و فرمان قتل‌عام اخیر که توسط داعش علیه جامعه ایزدی انجام گرفت را محکوم کرده و به این مناسبت در حال انجام برنامه‌هایی جهت یادآوری این تاریخ تلخ است، رژیم اشغالگر ترکیه با هواپیمای بدون سرنشین با حمله به این خلق و شنگال، یکبار دیگر حمایت خود را از تروریسم نشان دادند.

چند روز پیش، جامعه ایزدی‌ها در مراسمی یاد و خاطره شهید مام زکی شنگالی، همرزمان و رفقایش، شهدای کشتار روستای کوچو را که ارزش و اراده گرانقدر جامعه ایزدی هستند را گرامی داشتند. اما واضح است که اشغالگری ترکیه، ارتقاء و پیشرفت مردم شنگال، اثبات اصول و تشکیلات ساختن یک جامعه دمکراتیک و دفاع مشروع از ارزش‌ها و فرهنگ آنها را تحمل نمی‌کند.

رژیم فاشیست و اشغالگر ترکیه بار دیگر شنگال را با هواپیمای بدون سرنشین بمباران کرد و فرمانده ایزدی به نام سعید حسن را به شهادت رساند. این حمله مصداق عینی جنایت جنگی و تروریسم دولتی است که توسط یک کشور عضو ناتو انجام می‌شود و نقض آشکار حاکمیت عراق است.

این حملات مذبوحانه اراده و قدرت جامعه ایزیدی را که راه مقاومت و مبارزه را انتخاب کرده‌اند، متوقف نخواهد کرد. ایزدی‌ها یکی از بنیادی‌ترین اجزای تشکیل دهنده عراق هستند که با حفاظت از خود و ارزش‌های خود، تروریسم و تهدیداتی که روی آنها بود را شکست دادند. دولت عراق به جای اجازه دادن به اشغالگران ترکیه به منظور استفاده از حریم هوایی عراق  برای حمله به ایزدی‌ها، لازم است با مسئولیت‌پذیری صیانت از ایزدی‌ها اراده آنان را به رسمیت بشناسد. مسئولیت حمله اخیر به شنگال بر عهده دولت عراق است.

جنبش جامعه دمکراتیک سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوقی را به دلیل نادیده گرفتن حقوق اقلیتهای اتنیکی و مذهبی در منطقه مسئول می‌داند، این در حالی است که این سازمان، دولت عراق و چند نهاد دیگر بارها وعده داده و توافقنامه‌هایی نیز در جهت حمایت از جامعه ایزدی انجام داده‌اند، اما تاکنون کوچکترین حرکتی در این باره به انجام نرسانده‌اند. ما همچنین از همه سازمان‌های حقوق بشری و جامعه مدنی می‌خواهیم تا به مسئولیت‌های بشردوستانه خود برای شکست تروریسم و فاشیسم پایبند باشند.