"داعش محاصره‌ی روژآوا را فرصتی به نفع خود می‌داند"

عبدالکریم عمر، ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعلام نمود، جامعه به دلیل تحریم‌های غرب علیه روژآوا دچار درد و رنج بسیاری شده ‌است.

عبدالکریم عمر، ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی اداره خودگردان شمال-شرق سوریه گفت؛"داعش مشکلات اقتصادی را فرصتی برای سازماندهی دوباره‌ی خود دانسته و هسته‌های مخفی خود را به فعالیت وامی‌دارد."

عمر افزود:"داعش و گروه‌های تبهکار مثل داعش، تحریم‌های اقتصادی را فرصتی برای تحرک نیروهایشان می‌دانند و رژیم دمشق نیز این تحریم‌ها را برای برهم زدن امنیت و ثبات منطقه به کار می‌گیرد."

وی همچنین گفت:"ضررهای اقتصادی به دلیل جنگ ده‌ ساله، تاثیر قانون قیصر و ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه‌ی بین‌المللی سبب می‌شوند تا در منطقه مشکلات اقتصادی ایجاد شود. ما در نشست‌های دیپلماتیک در مورد همه‌ی این اتفاقات و نتایج آن صحبت می‌کنیم. باید افکار عمومی بین‌المللی از حل این مسائل پشتیبانی نمایند."

عبدالکریم عمر ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی اداره خودگردان شمال-شرق سوریه در مورد تحریم‌ها علیه روژآوا صحبت کرده و اعلام نمود:"به دلیل بستن دروازه‌های مرزی توسط رژیم سوریه مسائل اقتصادی بسیاری ایجاد شده ‌است. چون دروازه‌های مرزی فقط برای عبور سازمان‌هایی بین‌المللی بازمی‌شوند."

عمر گفت:"به دلیل قانون قیصر آسیب‌های جدی به ما وارد شده ‌است، چون در مناطق ما با لیره سوریه کار می‌شود. قانون قیصر زندگی جامعه را ناامن کرده‌ است. همچنین به دلیل جنگ ده‌ساله، اقتصاد منطقه نابود شده ‌است. زمانیکه همه این‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند، وضعیت برای ما بسیار نامساعد خواهد شد."

عمر در ادامه سخنان خود اعلام نمود:"بحران‌های اقتصادی بر داعش و تروریسم تاثیر می‌گذارد. بستن دروازه مرزی تل کوچر سبب شده ‌است تا پروژه‌های اقتصادی گسترش نیابند. در حال حاضر اجازه داده نمی‌شود تا کمک‌های بین‌المللی به مناطق ما برسد."

وی همچنین اعلام نمود:"باید افکار عمومی بین‌المللی با منطقه همکاری‌های اقتصادی داشته باشند. شمال و شرق سوریه باید از قانون قیصر کنار گذاشته شود. باید تصمیم بستن دروازه مرزی تل کوچر دوباره بازبینی شود. باید افکار عمومی بین‌المللی راهی آلترناتیو برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به منطقه در نظر بگیرند. اگر لازم باشد ائتلاف بین‌الملل و افکار عمومی بین‌المللی باید کمک‌ها را از راه دروازه سمالکا یا از راه‌های دیگر به منطقه برسانند. اگر این همکاری‌ها نباشند، با گذشت زمان و در آینده وضعیت اقتصادی منطقه بدتر خواهد شد."

عبدالکریم عمر ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی اداره خودگردان شمال-شرق سوریه در رابطه با تاثیر وضعیت اقتصادی بر تبهکاران داعش گفت:"زمانیکه مسائل اقتصادی در منطقه به وجود می‌آیند، داعش آنرا همچون فرصتی برای بازسازی خویش می‌داند و اعضای مخفی خود را به تحرک وامی‌دارد. این‌ها همه مسائلی جدی هستند. داعش به دنبال فرصتی می‌گردد تا یک‌بار دیگر در این مناطق نفوذ کند. ما در همه نشست‌های دیپلماتیک خود در این رابطه صحبت می‌کنیم."

عمر اعلام نمود:"روز گذشته با هیئتی از وزارت امور خارجه آمریکا جلسه‌ای برگزار کرده و این مسئله را با آن‌ها در میان گذاشتیم."

در رابطه با برخورد رژیم دمشق عمر همچنین گفت:"رژیم دمشق برای آنکه مانع‌تراشی کرده و برای اداره خودگردان شمال و شرق سوریه مشکل ایجاد نمایند، دروازه‌های مرزی را بسته ‌است و می‌خواهد ما را تحت فشار بگذارد تا امنیت و ثبات منطقه را تضعیف کرده و تلاش می‌کند میان جامعه و اداره خودگردان اختلاف و مشکل درست کند و حتی قصد داشت از حمله‌ی تبهکاران داعش به زندان حسکه سود ببرد."

وی افزود:"می‌خواهند با تحریم اقتصادی موانع و مسائلی برای اداره خودگردان ایجاد کنند."

عبدالکریم عمر، ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی اداره خودگردان شمال-شرق سوریه در پایان سخنان خود گفت:"باید افکار عمومی بین‌المللی هر چه سریع‌تر تصمیم بستن دروازه‌های مرزی تل کوچر را که توسط سازمان ملل و با وتوی چین بسته شده ‌است را مورد بازبینی قرار دهند. باید این دروازه‌ باز شود تا کمک‌های انسان‌دوستانه از آن‌جا وارد شوند. همچنین باید راهی دیگر و آلترناتیو پیدا شود. اگر وضعیت اینگونه ادامه پیدا کند، این وضعیت بر همه مردم منطقه و همچنین برای تلاش‌های تروریستی تاثیر گذار خواهد بود."