در روز جهانی کوبانی... کوبانی با خطر حمله ترکیه روبروست

مقاومت کوبانی پیروزی بزرگی برای تمامی بشریت بود، این جنگ به سمبل مقاومت اینترناسیونالیستی علیه وحشیگری مزدوران داعش مبدل شد که از سوی نیروهای منطقه‌ای با سرکردگی رژیم ترک در تلاش بودند تا در لوای اسلام به قتل‌عام انسانیت دست زنند.

از مزدوران داعش تا رژیم ترک، از ابوبکر البغدادی تا طیب اردوغان تشنه خون و ضربه‌زدن به امنیت و استقرار منطقه بودند. آنان می‌خواستند منطقه را به لانه گروهک‌های تبهکاری مبدل کنند که جهان را در معرض تهدید قرار دهند.

زمانی که داعش در اکتبر ٢٠١۴ به محله‌های شهر کوبانی وارد شد، هزاران کورد از مناطق مختلف باکور کوردستان به مرز روژاوا آمدند و از ایستادگی در برابر داعش حمایت به عمل آوردند.

ده‌ها مبارز در محله‌های کوبانی در مقابل مخاطرات داعش در خاک سوریه ایستادگی کردند. خلق‌های ده‌ها کشور در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین در چارچوب سیاستی فراملی از مقاومت کوبانی صیانت به عمل آوردند و روز ١ نوامبر را به عنوان روز جهانی همبستگی با کوبانی نامگذاری کردند.

جنگ کوبانی

داعش در روز ١۵ سپتامبر ٢٠١۴ از سه محور حمله به کوبانی را آغاز کرد. این حمله یکی از بزرگترین حملات داعش در سوریه و عراق بود. ده‌ها هزار مزدور داعش که از سراسر جهان گردهم آمده بودند در این حمله شرکت کردند.

پس از اعلام موجودیت اداره خودگردان در چارچوب کانتون‌های کوبانی، عفرین و جزیره رژیم‌ ترک و برخی دیگر از دولت‌های منطقه خشمگین شدند و اینگونه بود که داعش از سوی ترکیه بسوی کوبانی روانه گردید.

اعلام روز همبستگی جهانی با کوبانی در خلال مقاومت کوبانی

همزمان با جنگ کوبانی، مزدوران داعش در شهرهای اروپا، آسیا و در خاورمیانه به جنایات ضدبشری دست می‌زدند. اینچنین بشریت به میزان خطر حاکمیت داعش بر کوبانی پی برد و میلیون‌ها تظاهرکننده در ٩٣ کشور جهان به میدان‌ها سرازیر سدند. در شهرهای آمریکای لاتین، آسیا و اروپا تظاهرات باشکوهی برگزار شدند و از دولت‌ها درخواست شد تا در حمایت از مبارزانی که در آخرین محله‌های کوبانی ایستادگی می‌کنند وارد میدان شوند.

روز ١ نوامبر روز جهانی کوبانی اعلام شد. اینگونه حمایت رژیم ترک از داعش در بزرگترین راهپیمایی‌های جهان محکوم شد. سفارتخانه‌های ترکیه در سراسر جهان با موج عظیم تظاهرکنندگانی روبرو شدند که به حمایت اردوغان و ارتش ترک از داعش اعتراض می‌کردند و شعارهای ضدفاشیستی سر می‌دادند.

بسیج عمومی که رهبر عبدالله اوجالان از زندان امرالی برای حمایت از کوبانی اعلام کرد با استقبال گسترده کوردستانیان چهاربخش کوردستان و آزادیخواهان جهان مواجه شد. اینچنین بود که تغییری تاریخی در جنگ سرنوشت‌ساز کوبانی را به همراه آورد.

کوبانی آزاد شد، داعش هم نابود گردید، اما...!

۴ سال پس از آزادی شهر کوبانی، نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) در مارس ٢٠١٩ اعلام کرد که موجودیت داعش در حوزه جغرافیایی در آخرین سنگرهای روستاهای اطراف شهرک باغوز در دیرالزور به پایان رسیده است. نابودی کامل داعش پس از یک سال و نیم نبرد رهایی شهر رقا به عنوان پایتخت خودخوانده این گروه تبهکار محقق شد.

رژیم ترک نتوانست شکست متحد خود داعش را از سوی ساکنان منطقه هضم کند. چند ماه پس از آزادی و پاکسازی رقا از لوث داعش رژیم اشغالگر ترک حملات اشغالگرانه‌ای را در ژانویه ٢٠١٨ به کانتون عفرین آغاز کرد. رژیم سفاک ترک و گروهک‌های تبهکار وابسته‌اش در این حملات صدها هزار کورد و عرب منطقه را آواره و سرگردان کردند و امن‌ترین بخش خاک سوریه را در انتقام نابودی داعش اشغال کردند.

رژیم ترک در تداوم سیاست خصومت با کوردها در پاییز ٢٠١٩ با موافقت آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف ضد داعش حملات گسترده‌ای را به مناطق سریکانی و گری سپی آغاز کرد.

ترکیه سمبل جهانی مقاومت را هدف قرار داده و تهدید به اشغال می‌کند

پهپادهای بدون سرنشین رژیم اشغالگر ترک در ٢ سال گذشته ٨ بار مناطق مسکونی کوبانی را هدف حمله قرار داده‌اند. به تازگی در ٢٠-٢٣ اکتبر پهپادهای ارتش ترک در حمله به کوبانی ۵ نفر را به شهادت رساندند.

از سوی دیگر دولتمردان ترک از جمله طیب اردوغان، کوبانی را به حمله نظامی گسترده تهدید کرده‌اند. بی‌پروایی رژیم ترک به دلیل سکوت جامعه بین‌المللی و دولت‌های ضامن آتش‌بس و همچنین سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر است.

عایشه افندی رئیس مشترک مجلس خانواده شهدای اقلیم فرات در این رابطه به خبرگزاری هاوار گفت:"مواضع بین‌المللی که از کوبانی حمایت کردند نشان داد که افکار عمومی خطرهای داعش را درک کرده‌اند. اما امروز خطرهای رژیم ترک از داعش بیشتر است و منطقه را تهدید به حمله می‌کند. جامعه بین‌المللی باید از نیروهای ائتلاف بپرسد که آیا از کوبانی که داعش را درهم شکست پشتیبانی می‌کنند یا نه؟"

عایشه افندی در ادامه افزود:"به رسمیت شناختن اداره خودگردان از سوی پارلمان کاتالونیا یک گام در مسیر صحیح است، اما کافی نیست. اما بنابر ادعایی که اردوغان طرح می‌کند او موافقت پارلمان ترک برای تداوم حملات برون مرزی بویژه در سوریه و عراق را کسب کرده است. این به معنی دست زدن به جنایت‌های تازه‌ علیه کوردهاست. رژیم ترک در جنگ نسل‌کشی کوردها از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند. داعش هم به عنوان متحد ترکیه همزمان با پذیرش لایحه عملیات برون مرزی از سوی پارلمان ترک دست به حملات تازه‌ای در سوریه و عراق زده است."

'ما برای صلح و برای مقاومت آماده‌ایم'

عایشه افندی خاطرنشان کرد که پس از شکست داعش رژیم ترک درصدد است تا از خلق کوبانی انتقام بگیرد و افزود:"زمانی که ما از رژیم ترک سخن می‌گوییم، به ناتو اشاره می‌کنیم که ترکیه از اعضای آن است. به کوبانی حمله کردند، سپس به عفرین، سپس سریکانی و پس از آن هم گری سپی را اشغال کردند. آشكار است که آنان در مورد قتل‌عام کورد به توافق رسید‌ه‌اند. اما ما تسلیم نخواهیم شد، ما هم برای مقاومت، صلح و دمکراسی آماده‌ایم. ما تنها به خلقمان تکیه می‌کنیم."

'سکوت ناحق در قبال خلقمان وجود دارد'

عایشه افندی در مورد حمایت بین‌المللی گفت:"ما در نتیجه فداکاری خلقمان به این سطح رسیدیم، ما از هیچ کشوری چیزی دریافت نکرد‌ه‌ایم. این خلق مقاومت سیاست قتل‌عام را نمی‌پذیرند و علیه آن مقاومت می‌کنند. همچنین جامعه بین‌المللی به آبادانی و نوسازی کوبانی پشت کرده است، اما خلقمان با کمترین امکانات خود این شهر را دوباره بنیان نهادند. پهپادهای بدون سرنشین ترک کوبانی را بمباران می‌کنند و امنیت و آرامش آنرا با تهدید مواجه می‌کنند. پهپادهای رژیم ترک در مقابل دیدگان نیروهای روسیه در اسمان منطقه به گشتزنی می‌پردازند. آنچه وجود دارد سکوت ناحق و ناروا در قبال خلقمان است."

'سردسته‌های داعش و النصره در مناطق تحت اشغال ترکیه هستند'

در شرایطی که هزاران مزدور از خاک ترکیه به سوریه، عراق، آذربایجان، افغانستان و شمال آفریقا می‌روند تمامی بشریت را با خطر جدی روبرو می‌کنند. رژیم ترکیه با اشغال مناطق شمال و شرق سوریه ده‌ها مزدور جنایتکار را از زندان‌های ق.س.د ربود. حتی خانواده‌های مزدوران داعش را از کمپ عین‌عیسی در شمال و شرق سوریه فراری دادند.

نیروهای آمریکایی در ٢٣ و ٢۵ اکتبر اعلام کردند که ٢ سرکرده داعش و القاعده را در مناطق اشغالی سریکانی و گری سپی تحت کنترل ترکیه کشته‌اند.

جان رگسبی، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام) اعلام کرد:"داعش همچنان تهدیدی برای آمریکا و همپیمانان ما محسوب می‌شود و از خاک سوریه به عنوان محلی امن برای بازسازی خود، همکاری با گروه‌های هم فکر و طرح نقشه برای حملات خارجی استفاده می‌کند."

برت مکگورک نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و آفریقا پس از حملات رژیم ترک به مناطق سریکانی و گری سپی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرده بود که به دلیل عقب‌نشینی آمریکا از برخی از مناطق شمال سوریه، در مناطق تحت کنترل دولت ترک جرایم قتل، ربودن، غارت و وادار کردن به کوچ با توسل به زور انجام شدند. مکگورک تأیید کرد که رژیم ترک در فاصله سال‌های ٢٠١۴- ٢٠١۶ اجازه داده است ۴٠ هزار عضو داعش از ١١٠ کشور جهان از طریق مرزهایش وارد خاک سوریه شوند.