درخصوص حمله داعش به حسکه

داعش با کمک رژیم ترکیه به شیوه‌ای هماهنگ به حسکه حمله کرد. سئوال 'آیا داعش بازگشته است' یا 'آیا در زمینه استخبارات نواقصی وجود داشتند' همچنان منتظر پاسخ است. باید اذعان کرد که داعش می‌خواست کنترل منطقه را بدست گیرد.

داعش روز ٢٠ ژانویه زندان صناعی در محله غویران شهر حسکه را هدف حمله قرار داد. در این زندان حدود ۴١٠٠ زندان نگهداری می‌شدند. این حمله یکبار دیگر سرنوشت داعش را در اذ‌هان عمومی زنده کرد.

در ماه مارس ٢٠١٩ در منطقه باغوز استان دیرالزور موجودیت نظامی داعش به پایان رسید و حدود ١١ هزار تبهکار این گروه از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک دستگیر شدند.

همزمان ٧٠ هزار نفر اعضای خانواده و فرزندان داعش در کمپ‌های شمال و شرق سوریه نگهداری می‌شوند.

۴١٠٠ تبهکار که عضو نیروهای نظامی داعش بودند در زندان صناعی نگهداری می‌شدند.

٧٠٠ کودک که سن آنها کمتر از ١٨ سال می‌باشد و داعش به آنان 'أشبال خلافه' (بچه شیرهای خلافت) می‌گوید و آنانرا بر اساس ذهنیت نظامیگری پرورش داده‌اند در یک بلوک جداگانه در زندان غویران تحت بازآموزی و اصلاح قرار داشتند.

اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه برای محاکمه تبهکاران داعش که شهروند ۵۴ کشور جهان هستند خواستار تحویل گرفتن آنان شد. به فراخوان‌های اداره خودمدیریتی پاسخی داده نشد.

در ٣ سال گذشته برای محاکمه اعضای داعش چه اقداماتی صورت گرفت؟

پس از دستگیری تبهکاران داعش در نبرد باغوز، اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه و نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) طی سه سال گذشته دو پیشنهاد را طرح کرد.

اول اینکه تبهکاران داعش در مناطقی که به جنایت جنگی دست زده بودند (کوبانی یا شنگال) در دادگاهی بین‌المللی محاکمه شوند.

دوم، هر کدام از كشورها شهروندان داعشی خود را تحویل بگیرند و بر اساس قوانین خود آنها را محاکمه کرده و مجازات کنند.

در این راستا در ماه ژولای ٢٠١٩ در بخش عامودی استان قامشلو مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا (NRLS) فوروم بین‌المللی را برگزار کرد.

بجز چند کشور محدود (آنها هم تنها کودکان را پذیرفتند) هیچ کشور دیگری به فراخوان‌ها پاسخی نداد.

پرسش‌‌های بسیاری وجود دارند

پس از حمله به حسکه، رژیم ترک هم همزمان به شنگال، تل‌تمر، عین عیسی و کوبانی حمله کرد. این حملات سئوالات بسیاری را با خود به همراه آورده است که منتظر پاسخ هستند.

پس از این حمله سئوالی که بیشتر مطرح شد این بود "آیا در زمینه استخبارات و امنیت کاستی‌هایی وجود داشت و این کاستی‌ها منحصر به ق.س.د بودند؟"

بر اساس اطلاعات دریافت شده جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی در منطقه، تحلیل آنها و اعلام آنها به سازمان‌های مربوطه وظیفه در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش وظیفه دولت فرانسه می‌باشد.

رد و بدل کردن اطلاعات استخباراتی با ق.س.د به شیوه‌ای منظم صورت گرفته است، اما گفته می‌شود که اخیرا در این مورد کاستی‌هایی روی داده است.

انگلستان بعنوان یکی از اعضای اصلی ائتلاف بین‌المللی همراه با ق.س.د مسئولیت امنیت زندان غویران را بر عهده دارد. اگر در امنیت این زندان شورش، فرار یا حمله‌ای صورت می‌گیرد، انگلستان هم مسئول پیشگیری از وقوع این رویدادهاست.

قبل از این نیز اقدامات جداگانه‌ای برای فراری دادن تبهکاران محبوس صورت گرفته بودند، اما ق.س.د این اقدامات را خنثی کرده بود.

این حمله برای رها کردن تبهکاران و انتقال آنان به منطقه و سراسر جهان صورت گفت. اگر حمله به نتیجه مطلوب دست یافته بود خطر وحشیگری داعش تمامی بشریت را تهدید می‌کرد.

هدف داعش کنترل تمامی منطقه بود

بر اساس اطلاعاتی که از فرماندهان ق.س.د کسب شده است هدف داعش 'نه رها کردن تبهکاران محبوس'، بلکه هدف اساسی پس از رها کردن تبهکاران 'کنترل کامل منطقه حسکه، رقا و دیرالزور' با کمک تبهکارانی بود که از سریکانی، گری سپی و عراق به حسکه آمده بودند.

زندان صناعی که در منطقه به عنوان 'بمب در آستانه انفجار' نامیده می‌شود، برای رژیم ترک و تبهکاران ارتش میهنی سوریه (SMO) نقش 'انبار مبارزان آماده' را داراست.