فرانکفورتر روندشاو: اردوغان علیه کوردها جنگ محیط‌زیستی به راه انداخته است

روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو در رابطه با حملات اشغالگرانه و پاک‌سازی رژیم متجاوز ترک علیه کوردها گزارشی منتشر کرده است.

فیلیپ پیرنتو در گزارشی که تحت عنوان "اردوغان علیه کوردها جنگ محیط‌زیستی انجام می‌دهد" در روزنامه مشهور آلمانی 'فرانکفورتر روندشاو' منتشر کرده، به این مسئله اشاره نمود که دولت ترکیه منابع آبی که وارد شمال سوریه می‌شود را مسدود کرده و درختان زیتون را بمباران می‌کند و آن‌ها را می‌سوزاند.

در این گزارش یادآور شده‌است که اداره خودگردان شمال و شرق سوریه پس ‌از جنگ علیه داعش، براساس اکولوژی، برابری و دمکراسی بنیاد نهاده شده‌ است. همچنین آمده ‌است: "اما همه این دستاوردها اکنون تحت تهدیدهای دولت ترکیه در حال از بین رفتن هستند و پس از آن که ترکیه خاک سوریه را اشغال نمود، مسئله محیط‌زیست به بخشی از جنگ تبدیل‌ شده است. این جنگ اگر به‌طور کامل و با دشواری و با شدت انجام نشود، اما اکنون در منطقه سبز فرات در حال انجام است."

پس ‌از اعلام موجودیت اداره خودگردان رهاسازی آب کاهش ‌یافته است

در این گزارش همچنین آمده‌است که بر اساس توافق ۱۹۸۷ باید دولت ترکیه در هر ثانیه ۵۰۰ متر مکعب آب به سمت سوریه و عراق رهاسازی کند. همچنین به گفته‌های ولات درویش یکی از مسئولین خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اشاره شده است که می‌گوید:"با تاسیس خودمدیریتی، رهاسازی آب کاهش ‌یافته است. اکنون آبی که ترکیه رهاسازی می‌کند، ۲۵۰ مترمربع در هر ثانیه است. بدون‌شک کاهش آب تأثیری قابل‌ توجه بر ۵ میلیون شهروند و محیط‌زیست منطقه خواهد داشت. واضح است که ترکیه با این کار می‌خواهد چکار کند. آن‌ها می‌خواهند از راه تضعیف منطقه، این منطقه را به کنترل خود درآورند."

دولت ترکیه غیرنظامیان و پروژه‌های آبی را بمباران می‌کند

گزارشگر این روزنامه پیرنتو دیدگاه خود در رابطه با خشک شدن آب فرات که تاثیر بسیاری بر تل کمر گذاشته‌است را این‌گونه اعلام می‌کند:"در تل تمر قبل ‌از جنگ بیشتر از ۴۰ هزار آشوری زندگی می‌کردند، اما اکنون فقط حدود ۱ هزار سریانی در آن زندگی می‌کنند. تل تمر در خطر بسیار بزرگ و تهدید خشک‌سالی است."

همچنین در این گزارش به حملات هوایی دولت ترکیه به تل تمر به گفته یکی از ساکنین منطقه با نام محسن علی خلیل اشاره کرده و آمده ‌است:"دولت ترکیه غیرنظامیان، کودکان، مزارع، پروژه‌ها و ایستگاه‌های آب را بمباران می‌کند. به دلیل حملات ترکیه اکنون نمی‌توانیم مانند گذشته مزارع خود را آبیاری کنیم. به دلیل آنکه برق قطع می‌شود، برخی مواقع مدت ۱۰ روز برق نداریم."

درختان زیتون هزاران‌ ساله سوزانده می‌شوند

در گزارش روزنامه همچنین به آسیب‌های محیط‌زیستی در عفرین و سریکانی که تحت کنترل دولت ترکیه هستند اشاره شده‌است و آمده‌است:"در عفرین درختان زیتون هزاران سال توسط نیروهای دولتی ترکیه سوزانده و بمباران می‌شوند. در سریکانی نیز زمین‌های زراعتی سوزانده و چشمه‌ها خشکانده می‌شوند."