فرهاد شامی: اردوگاه الهول به یک کمپ نظامی بدل شده است

فرهاد شامی مسئول رسانەای نیروهای سوریه دمکراتیک در گفتگویی اعلام نمود بررسی داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد تعداد بیست هزار تن از تبه‌کاران خارجی داعش ناپدید شدەاند.

فرهاد شامی مسئول رسانەای نیروهای سوریه دمکراتیک در گفتگویی اعلام نمود بررسی داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد تعداد بیست هزار تن از تبه‌کاران خارجی داعش ناپدید شدەاند. او گفت آنها در مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه مترصد فرصتی برای فراری دادن دهها هزار تبه‌کار دیگر از اردوگاه الهول در حسکه هستند. مسئول مرکز خبرسانی نیروهای سوریە دمکراتیک همچنین گفت پیشنهاد برگزاری دادگاه داعشیان در خارج از همان منطقه را نپذیرفته‌اند.

حکومت ترکیه شامگاه شنبه ٢٨ آبان اقدام به بمباران زیر‌ساخت‌های شمال سوریه و حمله به اردوگاه الهول و زندان قامشلو کرد. در حمله به کمپ هول ٨ مبارز نیروهای سوریه دمکراتیك جان خود را از دست دادند و تبه‌کار زندانی داعش سعی در فرار کردند که تلاش آنان با ناکامی مواجە شد.

حدود ٦٥ هزار نفر در این اردوگاه بسر می‌برند که تابعیت کشورهای مختلف جهان را دارند. این افراد وقتی که نیروهای نیروهای سوریە دمکراتیک شهرهای تحت خلافت داعش را آزاد کردند تسلیم شدند. بررسی هویت آنها نشان داد که طرفداران و اعضای داعش از ٦٠ کشور دنیا به سوریه آمده‌اند. هم اکنون اردوگاه محل نگهداری آنها به یک معضل بزرگ بدل شده است. جامعه جهانی از برگزاری یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمه جنایتکاران جنگی داعش و تعیین تکلیف خانواده‌های آنان امتناع می‌کند.

چندی پیش نیروهای سوریه دمکراتیك عملیاتی چند روزه را در این اردوگاه انجام دادند و مقادیر مهمی تسلیحات و انواع کتب ایدئولوژیک جهادی و آلات قتل و شکنجه و حتی چند دستگاە موتور سیکلت پیدا کردند. این عملیات به دنبال آن آغاز شد که دستکم ١٤ زن در کمپ اعدام مخفیانه شدند. فرهاد شامی مسئول بخش رسانه نیروهای سوریه دمکراتیک به خبرگزاری فرات گفت داعش به دنبال کشته شدن سرکردگان خود به دنبال حملات تلافی‌جویانه است.

در همین رابطە فرهاد شامی گفت نزدیک بە ششصد نقطه در صحرای سوریه زیر سیطره داعش است. آنها گاها در دیرالزور و رقا و جنوب حسکه مردم محلی را تحت فشار قرار می‌دهند و پول جمع‌آوری می‌کنند.

فرهاد شام در ادامە این گفتگو خاطر نشان ساخت کە پس از آخرین عملیات علیه داعش در شهرک باغوز، بررسی داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که تعداد ٢٠ هزار نفر از تبه‌کاران خارجی داعش ناپیدا هستند. مجموعا ٤٦ هزار تبه‌کار خارجی به داعش ملحق شده بودند کە از این مجموع ٢٦ هزار تن از آنها کشته یا دستگیر شدەاند. در نتیجە میتوان گفت ٢٠ هزار نفر  از این تبهکاران گم شده‌اند. داعش در جنگ‌های موصل و رقا کادرهای اساسی خود را فراری داد و در مناطق تحت اشغال ترکیه اسکان داد؛ تبه‌کارانی مانند ابوبکر بغدادی.

او گفت کە مسئولان کمپ به ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا اطلاع داده‌اند که هزاران تن از جمله پنجاه تن از سرکردگان داعش در مناطق اشغالی اسکان دارند.

مسئول مرکز خبرسانی نیروهای سوریە دمکراتیک معتقد است داعش برای تجدید خود به فرماندهان با تجربه نیاز دارد که اکثرا در زندان هستند. بنابراین تمامی تلاش خود را برای فراری دادن زندانیان الهول انجام می‌دهد تا همچنین مهرەهای ایدئولوژیک خود را دوباره بازگرداند.

فرهاد شامی اعلام کرد طی بازدید از بخش زنان و کودکان متوجه افزایش کودکان شده‌اند. او گفت داعش با به ازدواج واداشتن کودکان در پی افزایش جمعیت خویش برآمدە است. نیروهای اداری اردوگاه الهول در فکر جداسازی کودکان خردسال از کمپ هستند.

به دنبال تهدیدهای اردوغان در مورد حمله به شمال و شرق سوریه، فرهاد شامی می‌گوید داعش هم انگیزه گرفته و در ٢٠ روز گذشته ٨ حمله ترتیب داده است که یکی از آنها علیه الهول بود و دیگری علیه زندان صناعی غویران حسکه که تبه‌کاران اروپایی داعش نیز در آن نگهداری می‌شوند.

مسئول رسانەای نیروهای سوریە دمکراتیک می‌گوید در میان داعشیان دستگیر شده در سال‌های گذشته کودکان نیز وجود داشتند و اکنون آنها که از کودکی همراه والدین خود با افکار رادیکال داعش بزرگ شدند اکنون مانند بمب‌های ساعتی جلوی دست ما هستند. در حقیقت باید گفت ما بجای یک اردوگاه پناهجویان، یک اردوگاه نظامی داریم. رژیم ترکیه تاکنون داعش را یک سازمان تروریستی ندیده و آنرا سازمانی مسلح خطاب می‌کند. آیندەی اردوگاه الهول مشخص نیست. ما در مورد مخاطرات موجود هشدار می‌دهیم.

شامی در این گفتگو پیشنهاد برگزاری دادگاههایی را  در مناطق شمال و شرق سوریه دادگاههایی دادە و در رابطە با این پرسش که چرا دادگاه لازم است در این مناطق برگزار شود؟ پاسخ داد: "چون زندانیان نزد ما هستند. در عین حال جمعیتی پنج میلیونی در مناطق ما وجود دارد که بسیاری از آنان مورد آزار و اذیت داعش قرار گرفته بودند. ما اسناد زیادی از جنایات داعش در دست داریم. نیروهای بین‌المللی برخی اوقات می‌گویند چنین دادگاهی باید در نقطه دیگری از جهان برگزار شود ولی نظر ما مخالف است و تصور می‌کنیم آنها می‌خواهند با پراکنده کردن پرونده تبه‌کاران در میان کشورهای مختلف، در واقع پرونده‌ واحدی تحت عنوان 'پروندەی داعش' را ببندند. مسألەی داعش فقط محاکمەی مجموعەای از اشخاص نیست بلکە محاکمەی یک جریان فکری است.

فرهاد شامی در مورد سطح رضایت نیروهای سوریه دمکراتیک از همکاری ائتلاف بین‌المللی، آنرا نسبی دانست و گفت کمک‌ها در زمینه مبارزه با داعش و همچنین حمایت در مجامع بین‌المللی کافی نیست وقتی که داعش خسارات زیادی به مردم بومی زده و زیرساخت‌های منطقه در جنگ با این سازمان بکلی ویران شده.

او گفت: هویت سیاسی ما برای همیشه باید به رسمیت شناخته شود زیرا جنگ ما با داعش صرفا مسلحانه نیست بلکه یک نبرد سیاسی و ایدئولوژیک است. تا زمانی که هویت منطقه ما به رسمیت شناخته نشود، تهدید داعش بر منطقه ادامه خواهد داشت و رژیم ترکیه دست از تبه‌کاران داعش نخواهد کشید. این موضوع را با جزئیات به ائتلاف توضیح دادیم.

نیروهای ائتلاف بدون ی‌پ‌ژ، ی‌پ‌گ و نیروهای سوریە دمکراتیک نمی‌توانند توفیقی در مبارزه با داعش به دست آورند. داعش تحت حمایت رژیم ترکیه است، هیچ نیرویی نمی‌تواند مانند نیروهای سوریە دمکراتیک مقابل آن بجنگد. اگر داعش یک تهدید جهانی است پس حمایت بیشتری از نیروهای سوریه دمکراتیک باید انجام شود.