فرهاد شامی: طرح حمله داعش شکست خورد

فرهاد شامی رئیس مرکز ارتباطات نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که با عملیات بروسک جزیره، تلاش داعش برای حملە به شهرهای قامشلی و حسکه. در طول سال نو خنثی شد و تاکنون بسیاری از سرکردگان تنهکاران در منطقه دستگیر شده اند.

عملیات بروسک جزیره با حضوریگان های دموکراتیک سوریه، ی.پ.ژ و نیروهای امنیت داخلی در سومین روز خود ادامه دارد. فرهاد شامی رئیس مرکز ارتباطات نیروهای سوریه دموکراتیک در گفتگو با خبرگزاری ما در مورد هدف از عملیات و قرارگاه های مخفی داعش صحبت کرد.

طرح داعش و هدف عملیات

فرهاد شامی با بیان اینکه مبارزه با داعش به شیوه های نوین ضروری است، از این رو عملیات بروسک جزیره شیوه جدیدی از فعالیت برای سال جدید است و ادامه داد: زیرا داعش به ویژه در مناطق سوریه، عراق و حتی در سراسر جهان،  مسیر خود را تغییر دادند. داعش اکنون در تلاش است تا با هستەهای بسیار منزوی و انفرادی وجود خود را تایید کند و تهدید خود را هم در منطقه و هم در جهان ادامه دهد. شامی در خصوص اهداف این عملیات گفت: داعش در این مناطق مردم را تهدید می کرد، می خواستند این منطقە  را بە پایگاه ثابت خود تبدیل کنند. جایی  مانند رقه پایتخت داعش در منطقه تل حمیس و تل برک. بنابراین عملیات از اینجا شروع شد. این عملیات در دو پایگاه آغاز شد. نخست، مردم را تهدید کردند که به زور به آنها ملحق می شوند، داعش موفق شد در این منطقە پنهان شود. دوم، داعش در حال تلاش برای حملات جدید است. به ویژه در این روزهای پایانی سال سعی در حمله به قامیشلو و حسکه داشت.

غافلگیری داعش از عملیات بروسک

فرهاد شامی با بیان اینکه این عملیات برای داعش غافلگیرکننده بود و مانند رعد و برق به آنها برخورد کرد، گفت: داعش در سوریه به ویژه باکور و روژهلات سوریه و همچنین در عراق و جهان حصور دارد و به رهبران خود قول داد که این سال جدید را به یک سال خونین در منطقه و جهان تبدیل کنند. برای جلوگیری از این امر عملیاتی از پیش برنامه ریزی شده شکل گرفت برای داعش غافلگیرکننده بود. داعش انتظار نداشت که چنین عملیاتی سریع و زودتر از موعد انجام شود و باندهای آنها سر صحنه جنایت دستگیر شوند. چند روز پیش گروهک ها در حال آماده سازی بودند که این عملیات در حین آماده سازی آنها صورت گرفت. به همین دلیل نام عملیات بوروسکا جزیره بود.

عشایر منطقه فراخوانی برای عملیات داشتند.شمی اطلاعات زیر را در مورد نتایج عملیات در حال انجام به اشتراک گذاشت: تاکنون نتایج خوبی به دست آمده است. حملات احتمالی که داعش در منطقه تدارک می دید شکست خورد. بسیاری از رهبران جنبش داعش در منطقه دستگیر شدند. تعداد زیادی سلاح و مهمات کشف و ضبط شد. ضربه روحی به داعش خورد. به خصوص در حمله به رقه، داعش تا حدودی امید و ایمان داشت که همه جا همین کار را خواهد کرد. اما با این عملیات ضربه خوردند. از سوی سربازان در تیل حمیس و تل براک برای عملیات تماس گرفته شد.

مبارزه بر ضد داعش در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت

فرهاد شامی، افسر مرکز ارتباطات نیروهای سوریە دمکراتیک  به روش مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت: مبارزه با داعش چه در سوریه و چه در جهان یک مبارزه طولانی مدت است. بین ارتش و ایدئولوژی کشمکش وجود دارد. ما می خواهیم داعش را از نظر نظامی شکست دهیم، اجازه ندهیم دوباره زنده شود. این مبارزه در سال ٢٠٢٣ در سطوح بالاتر ادامه خواهد یافت. اما در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید مبارزه و کار کلی صورت گیرد. البته برای این منظور با نیروهای زیادی ارتباط داریم. شامی با اعلام اینکه داعش اخیرا از حملات و تهدیدهای دولت اشغالگر ترکیه سود برده و حملات زیادی انجام داده است، سخنان خود را اینگونه پایان داد: پایگاهی توسط دولت اشغالگر ترکیه برای داعش آماده شد که داعش دوباره زنده شود. برای اینکه اقدامات ما به نتیجه برسد و داعش کاملاً شکست بخورد، باید اشغال دولت ترکیه و تهدیدات آن را از بین ببریم. ما باید جلوی داعش را بگیریم.

بروسکا جزیره

بسیاری از هستەهای مخفی در روستای تل بیرک دستگیر شدند عملیات رعد جزیره در سومین روز در روستاهای تیل حمیس و تل بیرک از توابع کانتون قامشلی ادامه دارد.

در این راستا بسیاری از باندها و هسته های مخفی داعش در روستای تل اتشان تل بیرک دستگیر شدند. عملیات بروسک که از ٢٩ دسامبر توسط نیروهای سوریه دموکراتیک با همکاری نیروهای امنیت داخلی شمال و شرق سوریه و نیروهای ائتلاف بین المللی آغاز شد، در سومین روز خود ادامه دارد. خبرنگار ما که این عملیات را دنبال می کند، اعلام کرد که نیروهای عملیات جستجو و پاکسازی را در حومه منطقه تیل بیرک و تیل حمیس از توابع قامشلی آغاز کرده اند.

در این رابطە خبرنگار هاوارنیوز اظهار داشتە است که در این زمینه نیروها سوریە دمکراتیک روستای تل اتشان ولسوالی تیل بیرک را محاصره کرده و سپس عملیات جستجو را آغاز کردند. بر اساس اطلاعات، تعدادی از گروهک های داعش که قصد فرار داشتند و در روستا متفرق شدند با همکاری اهالی روستا به اسارت رزمندگان عملیات درآمدند. برخی از هستەهای مخفی نیز دستگیر شدند. عملیات جستجو و پاکسازی روستا تا این لحظه از تهیه خبر ادامه دارد.