فرحان حاج عیسی: پیدایش جبهه النصره یک نقشەی قدیمی دولت ترکیه بود

سیاستمدار فرحان حاج عیسی گفت تهدیدات جریان تحریر الشام علیه مناطق تحت کنترل خود مدیریتی روژآوا، از طرف دولت ترکیه، یک نقشەی قدیمی ترکیه است و در چهارچوب نزدیک شدن اخیر آنها به دولت سوریه جای میگیرد که هدف آن تضعیف ادارەی خودمدیریتی روژآوا است.

رئیس شورای عمومی حزب سوریەی آینده در اقلیم فرات، فرحان حاج عیسی دربارەی تحولات اخیر در سوریه و شمال سوریه به بحث پرداخت. بەویژه پس از تلاشهایی که برای نزدیک شدن دولت ترکیه به حکومت سوریه و نتیجەی پس از استقرار جریان تحریر الشام (جبهەالنصرەی سابق) بر مناطقی از سوریه از جانب دولت ترکیه انجام شده بود.

دولت ترکیه بەدنبال مکانیزم و اهرمهایی می گردد که به خودمدیریتی روژآوا فشار بیاورد. فرحان حاج عیسی اینگونه دربارەی مداخلات دولت ترکیه در امورات سوریه می گوید: دولت ترکیه از ابتدای بحران سوریه تا حالا از چندین راه دست اندازی کردە است؛ اول مداخلات نظامی و پشت بستن به گروهی از مزدورین مسلح که به اهداف سیاسی اش نزدیکند. یعنی پشتیبانی از اسلام سیاسی اخوانی که تغییر در چهارچوب دیدگاه آنها در خاورمیانه موفق نبودە است.

حاج عیسی در ادامە گفت: پس از مداخلەی نظامی دولت ترکیه، مشخص شد که نتوانست توجه و امید خلقهای سوریه و بەویژه شمال و شرق سوریه به نیروهای سوریەی دموکراتیک را ازمیان بردارد، که دارای افکار دموکراتیک است و ارادەی خلق سوریه برای زندگی برابر و آشتی را نمایندگی میکند. همچنین نتوانسته ملزومات ما برای تامین خودمدیریتی مان را ازبین ببرد."

سیاستمدار سوری اینگونه ادامه داد: "دولت ترکیه نقشەی خود را اجراء کرد و اخیرا نیز مناطق جنوبی را تهدید کردە است. اما ملزوماتی دارد و بەدلیل چند عامل، مسئلەی اشغالگری برایش سخت شدەاست. عامل اول: دولت ترکیه نمی تواند در دو جبهه بجنگد، چونکه فعلا در اقلیم کردستان عراق می جنگد و درآنجا مقاومت و مبارزەی پرشکوه نیروهای گریلا که ارزشهای اجتماعی همەی خلقهای خاورمیانه را پاسداری میکند."

حاج عیسی در رابطە با عامل دوم گفت: "بەاین دلیل است که دولت ترکیه رضایت هیچ یک از طرفین حاضر در سوریه اعم از روسیه یا آمریکا را برای حضور نظامی با خود ندارد. بەهمین دلیل ترکیه بەدنبال مکانیزمهایی گشته است تا بیشتر به نیروهای سوریەی دموکراتیک و ادارەی روژآوا فشار بیاورد. بگونەای که نهایتا از راه هواپیمای بی سرنشین افراد مدنی و کادرهای سیاسی و نظامی که نقش برجستەای در پایان دادن به داعش داشتەاند مورد هجوم قرار دهد و بدین وسیله حکومت روژآوا را در ناامیدی و تنگنا قرار دهد. همچنین از آنها انتقام میگیرد. درهمان حال مسلح کردن گروههایی از مزدورین تحت نام ارتش ملی و همەی نامهایی که نزدیک به جریان تروریستی و مزدوران دولت ترکیەاند و اقلیم های شهبا، کوبانی و مناطق مرزی را توپ باران میکنند."

نقشەای قدیمی-تازه است

فرحان حاج عیسی همچنین گفت: "علاوه بر همەی این چیزها، دولت ترکیه آنچه که نمیخواهد از آن دست بردارد ازمیان برداشتن ادارەی روژآوا و بەدنبال آن تغییر خواستهای دموکراتیک مردم درسراسر سوریه است. او به نقطەی شروع یک راه دیگر رسیده و آن نزدیک شدن به رژیم بشار اسد است تا بلکه او بگذارد و راەحل دموکراتیک از سوریه حذف شود. که این نیز بر دولتهای همسایەی سوریه تاثیر میگذارد، بەویژه بر دولت ترکیه که درحال جنگ در دو جبهه است و بەدلیل بحران اقتصادی در وضعیت سختی بەسر میبرد. دولت ترکیه با نزدیک شدن به رژیم سوریه و تشدید تحریمها و ناامنی های اقلیمی، میخواهد از بحرانهای داخلی خودش دور شود و به اهدافش برسد. از طردف دیگر دولت ترکیه با طرفهای سوچی؛ ایران، روسیه و رژیم اسد بەدنبال مکانیزمهایی میگردد تا آن نقشەی تازه-قدیمی را درست کنند. آن هم تشویق کردن جبهەالنصره است که اسم خود را عوض کرده و چند اسم دیگری بر خودش نهاده، اما بازهم این را خواهد داشت که سازمانی وابسته به القاعده است که مانند یک سازمان تروریستی جهانی شناخته شده است، داعش هم بخشی از آن ذهنیت است."

فرحان حاج عیسی همچنین گفت: "پس از اینکه ماهیت جریانات وابسته به ترکیه معلوم شد، بویژه پس از اینکه ویرانی و تباهی در مناطق اشغال شده مانند عفرین بەوجود آوردند، آن تغییرات در فعالیتهای دولت ترکیه روی داد. بسیاری گزارشات سازمان ملل هم منتشر شد که بحث از جرم و جنایت و تبەکاری هایی میکرد که درقبال خلق ما در آن مناطق انجام شده بود. درحالیکه متاسفانه سازمان ملل هم با خجالت و اغماض از آن جنایات بحث کرد."

خالی از سکنە کردن و تسلیم حلب

سیاستمدار فرحان حاج عیسی بحث از اهداف دولت ترکیه پس از استقرار تحریر الشام  کرد و گفت: "دولت ترکیه تلاش میکند که خود را از شر این گروه نجات دهد و با یک گروه دیگر شریک شود که آنهم جبهەالنصره است تا به پرچمدار جنگ نیابتی ترکیه بدل شود، پس از اینکه در گرفتن چراغ سبز موفق شود. آنهم در مرحلەی کنونی موجب بەدست دادن ادلب میشود، چونکه از راه گفتگوی سه طرفه مابین دولتهای نشست آستانه و همچنین گفتگوی دوطرفەی مابین ترکیه و سوریه انجام میشود. بە باور من ادلب در مرحلەی بعدی به بازار گرفتن و پس دادن مابین رژیم سوریه و ترکیه بدل خواهد شد. همچنین آنها گروههای تروریست را تشویق میکنند که در جبهەی جنگ درمقابل نیروهای سوریەی دموکراتیک قرار بگیرند که این بەنفع ترکیه است تا به خواست خودمدیریتی ادارەی روژآوا فشار بیاورد و همچنین به راەحل گفتگوی سوری سوری خاتمه دهد و نگذارد و مناطق روژآوا به نمونەی موفق خودمدیریتی برای مردم سوریه بدل شود.

از خودمدیریتی روژآوا درخواست می شود که آماده و هوشیار باشد

فرحان حاج عیسی اینگونه ادامه داد: "درمقابل این تحولات لازمست خودمدیریتی روژآوا در پی همان خط سومی که از ابتدای شروع بحران سوریه ارائه داد، دفاع کردە و آن را پیگیری کند. آنهم با تشویق کردن راەحل سیاسی و همزیستی مسالمت آمیز و مشترک برای همەی خلقهای سوریه و برای تقویت روابط برادری درمیان همەی مردمان سوریه است. مشکلات و کمبود خدمات رفاهی وجود دارد که باید خودمدیریتی آماده باشد تا نیازمندیهای مردم درآن مناطق را برآوردە سازد تا شعارهای سیاسی، دموکراتیک و اداری که هنگام شروع مبارزەی نیروهای مبارز سوریەی دموکراتیک اعلام شد، تمام و اجرایی شود. همچنین برای دور کردن گرفتاریهای احتمالی از منطقه و کل سوریه آمادە باشد."

حاج عیسی با تاکید بر این مهم در ادامە افزود: لازم است جریان سیاسی مجلس سوریەی دموکراتیک پیشروی کند و باهمەی نهادهای بین المللی روابط دیپلماتیک بیشتر برقرار کند. برای روشن کردن اهداف و وضعیت ادارەی خودمدیریتی از حالت امنیتی و نظامی به نزدیک شدن سیاسی قدم بردارند. همچنین برای گرفتن اقرار و تایید بین المللی واقعی و گرفتن مشروعیت بین المللی برای تامین زندگی مردم منطقه گام بردارند. وی در خاتمە، خاطر نشان ساخت: خودمديريتى روژآوا بايد آن تصوير منفى و أعمالى كه عليه مردم سوريه در مناطق مختلف بوجود آمده، بویژه اشغالگری هایی که دولت ترکیه و مزدورانش انجام دادەاند، آشکار کند و گفت: "دولت ترکیه سعی دارد با پوشش تازه و اسامی نو، آن افراد را به نام نظامی جدیدی بشناساند، درحالیکه بازهم آنها را به جنگ نیابتی خود می گمارد با همان اعضاء و همان ساختار.