فوزا یوسف: امیدواریم دمشق به دام بازی خطرناک آنکارا نیافتد

فوزا یوسف با بیان آنکه حملات و تهدیدهای دولت ترکیه برای ما تازگی ندارد گفت پس از نشست‌های مادرید، تهران و سوچی دور جدیدی از جنگ آغاز شده و ترکیه برای تضعیف نیروهای سوریه دمکراتیک با حمله به فرماندهان انقلاب روژاوا تلاش می‌کند

فوزا یوسف، عضو کمیته اجرایی حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در گفتگویی با روزنامه "ینی اوزگور پولتیکا" ابراز امیدواری کرد دمشق در بازی خطرناک ترکیه نیفتد.  فوزا یوسف هشدار داد عدم توافق سوری‌ها بر یک راهکار دائمی می‌تواند منجر به تجزیه سوریه شود.

او تصریح کرد گفتن اینکه "جنگ هنوز شروع نشده است"، یک فریب است چون هر روز مردم ما کشته می‌شوند، روستاها غارت می‌شود، دولت ترکیه با بافت جمعیتی منطقه بازی می‌کند و در این جنگ کثیف زنان همچنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

مسئول حزب اتحاد دمکراتیك هدف ترکیه از کشتار غیرنظامیان را علاوه بر ایجاد بی‌ثباتی، وحشت‌آفرینی و وادار کردن ساکنین بومی به مهاجرت از منطقه، گسترش ناباوری به اداره خودگردان و نیروهای سوریه دمکراتیک در میان مردم عنوان کرد.

فوزا یوسف ادعای ترکیه در مورد شکل‌دهی به یک منطقه تامپون تا عمق سی‌ کیلومتری خاک سوریه به بهانه تأمین امنیت مرزها را یک دروغ بزرگ سران آنکارا برای استتار جاه‌طلبی‌های خود عنوان کرد و گفت ترکیه به دنبال راهی برای منحل کردن خودمدیریتی ما و دائمی کردن حضورش در سوریه است.

او با تصریح آنکه اهداف ترکیه دیگر رمزگشایی شده و آنها نمی‌توانند کسی را فریب دهند، گفت ائتلاف بین‌المللی در برابر حملات ترکیه سکوت می‌کند چون اکثریت نیروهای ائتلاف عضو ناتو هستند و در نشست مادرید نیز دیدیم که برای گسترش ناتو، امتیازاتی به دولت ترکیه دادند. یکی از این امتیازات این است که حریم هوایی را بر ترکیه همیشه باز بگذارند تا هر زمان که بخواهد بتواند از آن استفاده کند.

فوزا یوسف گفت ائتلاف برخی حملات پهبادی را بدون ذکر نام ترکیه محکوم می‌کند چون همزمان سعی دارد از طرفی ترکیه و از طرفی روژاوا را راضی کند.

مقام پ‌.ی.‌د در عین حال سکوت روسیه را ناشی از نگرش آن دانست و گفت ظاهراً در مذاکرات تهران و سوچی توافق شده که ترکیه حمله هوایی انجام دهد.

او با اینحال پروژه و استراتژی اردوغان در سوریه را شکست‌خورده توصیف کرد و گفت او گرچه دوباره به فکر برقراری روابط با کشورهای عربی منطقه افتاده است ولی این فقط یک تغییر تاکتیکی برای بروزرسانی سیاست‌های شوونیستی، استعماری و تهاجمی ترکیه است.

او عدم پیدا کردن یک راهکار سیاسی دائمی را موجب افزایش چندپارگی سوریه خواند و درباره دراز شدن دست دوستی آنکارا به سوی دمشق گفت اردوغان که نتوانست ثباتی را در کشور خود به ارمغان بیاورد، چگونه می تواند برای سوریه ثبات ایجاد کند؟ دولت دمشق نیز مسئولیت جدی دارد که در این بازی خطرناک نیافتد. ما به عنوان سوریه همه در یک کشتی هستیم. هیچ کس نباید فکر کند که برخی شکست می خورند و برخی سود می‌برند. اگر نتوانیم مشکلات خود را در بین خود حل کنیم، این منجر به تجزیه سوریه و فجایع بزرگتر می شود.

فوزا یوسف به دستاوردهای بزرگ انقلاب روژاوا برای انسانیت و بویژه برای جنبش‌های زنان اشاره کرد و گفت ما به بزرگی مخاطرات آگاه هستیم بنابراین می‌دانیم که باید مقاومت ما به اندازه کافی  بزرگ باشد تا بر خطرها غلبه کنیم. آنچه روژاوا از آن الهام می‌گیرد، مقاومت زنان و مردان کورد در زاپ است.