گفتگوی مظلوم کوبانی با المانیتور: خواست ما از کشورها به رسمیت شناختن اداره خودگردان است

مظلوم عبدی: ما تهدیدهای اردوغان را جدی گرفته و تدابیر لازم را برای سناریوهایی که در ذهن دارد انجام می‌دهیم. ما به نحوی عمل می‌کنیم که عملیات ترکیه علیه ما آغاز می‌شود.

مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک می‌گوید که دمشق هنوز برای آغاز مذاکرات آمادگی ندارد.

ترکیه تهدیدهای خود را مبنی بر عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای سوریه دمکراتیک، متحد اصلی ایالات متحده امریکا در مبارزه با دولت اسلامی از سر گرفته است. برخلاف اکتبر سال ۲۰۱۹ که طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مجوز تهاجم به روژآوا را از دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا گرفت، اکنون ترکیه برای دست زدن به حمله‌ای جدید با مقاومت جامعه جهانی روبرو شده است. با این وجود علیرغم کاهش آرای اردوغان طبق نظر سنجی‌ها، اکنون وی به طور فزاینده‌ای بی‌پرواتر شده و می‌تواند همچنان دست به ترکتازی بزند. با این وجود چه اردوغان دست به تهاجم جدیدی بزند یا نسبت به ان اقدامی نکند، هزاران کورد در روژآوا در ترسی دائمی از حمله ترکیه به سر می‌برند. زیرا همزمان با مبارزه کورد علیه تاثیرات بدترین خشکسالی در دهه‌های اخیر و پاندمی کووید ۱۹، این حمله می‌تواند خونریزی و مصیبتهای بیشتری را رقم بزند. بسیاری از آنها منطقه را به صورت غیر قانونی در جستجوی زندگی بهتری ترک می‌کنند. شرایط وخیم اقتصادی و بی‌ثباتی در منطقه منابعی را در اختیار دولت اسلامی قرار می‌دهد تا این گروه بار دیگر بتواند جا پای خود را در منطقه بهبود بخشد. مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک در جستجوی این است تا آزادترین و باثبات‌ترین بخش سوریه را در این دوره متلاطم تحت حمایتهای امریکا به پیش ببرد.

دولت بایدن متعهد شده است تا نیروهای خود را تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در سوریه حفظ کند، با این وجود افتضاح اخیری که امریکا در افغانستان به بار آورده است باعث ایجاد شک و تردیدهایی شده است. و این درک رو به فزاینده وجود دارد که کوردهای سوریه نیازمند ایجاد توافقی با دمشق هستند و تنها روسیه است که می‌تواند در این مسیر به آنها کمک کند. اما آیا می‌توان به حسن نیت روسیه‌ای اعتماد کرد که در سال ۲۰۱۸ به ترکیه اجازه داد تا به منطقه عمدتا کوردنشین عفرین حمله کند؟ المانیتور با مظلوم کوبانی که با نام مظلوم عبدی هم شناخته می‌شود، در یک پایگاه نظامی در شمال سوریه دیدار کرده است تا در رابطه با چالش‌هایی که او و مردم وی با آن روبرو هستند گفتگو کند. این مرد ۵۳ ساله در لباس تیره آبی و متناسب نیروهای ضد ترور منطقه، آرام به نظر می‌رسید. کلماتش را با دقت انتخاب می‌کند و صراحتا در گفتگویش نمی‌خواهد که ترکیه، روسیه یا حکومت سوریه را تحریک کند.

المانیتور: رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان تهدیدهای جدیدی را مبنی بر آغاز تهاجم نظامی دیگری علیه نیروهای سوریه دمکراتیک در شمال سوریه مطرح می‌کند، و هر روز گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه این تهاجم از کجا و چه زمانی می‌تواند آغاز شود وجود دارد. آیا اعتقاد دارید که اردوغان تهدیدهای خود را پیگیری می‌کند؟ او در گذشته همیشه چنین کاری را انجام داده است.

مظلوم کوبانی: اردوغان همیشه قبل از آغاز یک مداخله نظامی درصدد کسب حمایت بازیگران بین‌المللی بوده است. او تهدید کرده است و این تهدیدها را هم ادامه می‌دهد. او اصرار دارد که این مداخله را انجام خواهد داد و پافشاری خود را بر انجام آن ادامه می‌دهد. در این راستا اردوغان درصدد زمینه‌سازی برای عملیات است. اما وضعیت موجود در شمال سوریه اکنون متفاوت است. توازن قوا تغییر کرده است. در موارد گذشته، توافق الزام آوری بین ترکیه و قدرت‌های بین‌المللی وجود نداشت. نه قبل از حمله  اکتبر ۲۰۱۹ به سریکانی و نه در حمله ژانویه سال ۲۰۱۸ به عفرین. اما اکنون دو توافق وجود دارد. توافق بین اردوغان و ولادیمیر پوتین که در سوچی امضا شده است و توافق بین آمریکا و ترکیه در آنکارا که در پی عملیات چشمه صلح علیه نیروهای دمکراتیک سوریه در اکتبر ۲۰۱۹ امضا شد. از نظر من تا زمانیکه نتواند نظر ایالات متحده یا روسیه را جلب کند، اردوغان نمی‌تواند این گام را بردارد و تا جایی که من اطلاع دارم چنین تاییدی برای حمله وجود ندارد.

المانیتور: آیا روسیه و آمریکا تضمینهایی را در این رابطه به شما داده‌اند؟

مظلوم کوبانی: بله؛ آمریکا چنین تضمینی را به ما داده است. آنها رسما آن را به ما ابلاغ کرده‌اند. آمریکا گفته است که آنها با هر گونه حمله ترکیه به ما مخالفت کرده و آن را نمی‌پذیرند. مقامات رسمی آمریکا که ما با انها گفتگو کرده‌ایم تحریمهای کنگره امریکا علیه ترکیه را به دلیل خرید سیستم موشکی اس-۴۰۰ به ما یادآور شده‌اند. آمریکایی‌ها به ما اطلاع داده‌اند که در آخرین دیدار بین اردوغان و پریزیدنت بایدن در حاشیه نشست گروه جی ۲۰ در رم، به اردغان گفته شده است که ایالات متحده امریکا هیچگونه حمله‌ای علیه ما را نخواهد پذیرفت.

روسها هم به ما گفته‌اند که انها هیچگونه معامله‌ای را با ترکیه انجام نداده‌اند. هر چند آنها به اطلاع ما رسانده‌اند که ممکن است نیروهای ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، به جای خود ارتش ترکیه، به ما حمله کنند. در واقع انها به ما تاریخ این حمله را اطلاع دادند، آنها قرار بود که امروز، { یعنی ۵ نوامبر} به ما حمله کنند که چنین حمله‌ای هم اتفاق نیفتاد.

المانتیور: قرار بود به کجا حمله کنند؟

مظلوم کوبانی: قرار بود در مناطق تل رفعت، سریکانی، گری سپی دست به حمله بزنند. همانطور که گفتم، در شرایط کنونی حمله ترکیه بعید به نظر می‌رسد. علاوه بر این روس‌ها به ما گفتند که به ترک‌ها اطلاع داده‌اند که هیچگونه حمله‌ای علیه ما را نمی‌پذیرند. اما انها نمی‌توانند تعیین کنند که نیروهای تحت حمایت ترکیه ممکن است دست به چه اقدامی بزنند. آنها گفتند که با حمله این نیروها هم موافقت نمی‌کنند. اما باید دید که در عمل، در صحنه واقعی ممکن است چه اتفاقی بیفتد.

المانتیور: یعنی منظورتان این است که روس‌ها مانند امریکایی‌ها در مقابل ترکیه محکم نمی‌ایستند؟

مظلوم کوبانی: نه، ابدا. این یک نکته بسیار حساس است و نیامند ایضاح. روسیه گفته است که هیچ بحثی در عدم اجازه ترکیه برای حمله وجود ندارد، اما ممکن است که گروه‌های شورشی تحت حمایت ترکیه بدون اجازه ترکیه دست به حمله بزنند. اما ما اعتقاد داریم که شورشیان تحت حمایت ترکیه هرگز حمله‌ای را اغاز نمی‌کنند مگر ترکیه مستقیما در ان دخالت داشته باشد.

المانیتور: شما گفتید که توازن قوا در شمال سوریه تغییر کرده است. این مسئله در خصوص ترکیه هم صادق است که اردوغان و حزب متبوعش، سریعا در حال از دست دادن عقبه خود هستند. آیا فکر نمی‌کنید که ممکن است اردوغان عملیاتی را علیه شما و بدون توجه به عواملی که شما بیان کردید، صرفا برای انحراف توجه افکار عمومی از مشکلات اقتصادی انجام دهد و این حمله احتمالی حتی بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن انتخاباتی باشد که قرار است در سال ۲۰۲۳ برگزار شود؟

مظلوم کوبانی: از نظر من این کاملا مشخص است که او نباید به چنین اقدامی دست بزند. اما بهرحال ما درباره اردوغان حرف می‌زنیم. او ممکن است برای حفظ و تقویت موقعیت خود در داخل، به ما حمله کند. به همین علت است که ما تهدیدهای او را جدی گرفته و تدابیر لازم را برای سناریوهایی که در ذهن دارد انجام می‌دهیم. ما به نحوی عمل می‌کنیم که عملیات ترکیه علیه ما آغاز می‌شود.

المانیتور: در این بین اتفاق نسبتا مهمی در ترکیه روی داد. حزب اصلی اپوزیسیون، یعنی ج.ه.پ گفتگوهایی را با کوردها آغاز کرد، همانگونه که در جریان انتخابات شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۹ و ائتلاف دفاکتو با آنها شاهد آن بودیم. ماه گذشته ج.ه.پ هیاتی را برای نخستین بار به کوردستان عراق {باشور کوردستان} اعزام کرد. و مدتی قبل در پارلمان نسبت به استقرار نیروهای ترکیه در سوریه و عراق برای بیشتر از دو سال رای منفی داد. این اولین بار بود.

مظلوم کوبانی: این درست که آنها با این لایحه برای نخستین بار مخالفت کردند. اجماع نظر در رابطه با اردوغان در حال محو شدن است. اتحاد بین آ.ک.پ و م.ه.پ هم رو به ضعف می‌رود. این فاکتورها همراه با ایستادگی نیروهای بین‌المللی علیه عملیات نظامی ترکیه، به ج.ه.پ جسارت بخشیده است. از طرف دیگر، ج.ه.پ بر انتخابات آینده سرمایه‌گذاری کرده است.

المانیتور: منظورتان این است که می‌خواهد نظر کوردها را به سوی خود جلب کند؟

مظلوم کوبانی: بله، اما در هر صورت این یک سیگنال مثبت و یک گام مهم به شمار می‌رود. و اگر ج.ه.پ در این راستا گام بردارد، به این معنا است که موازنه نیروهای داخلی  در ترکیه هم در حال تغییر هستند و این برای ما امید بخش است.

المانیتور: آیا مایل هستید که هیاتی از ج.ه.پ را به روژآوا دعوت کنید؟

مظلوم کوبانی: چرا نه؟ این یک گام مثبت خواهد بود.

المانیتور: این روزها اوضاع اقتصادی در روژآوا دشوارتر شده است. از یک طرف محاصره تحمیل شده از سوی ترکیه و تحریمهای امریکا به رژیم اسد را شاهد هستیم. از طرف دیگر شاهد پاندمی کووید ۱۹ و یکی از شدیدترین خشکسالی‌های دهه‌های اخیر و ادامه قطع آب و ادامه تهدیدها توسط ترکیه هستیم. آیا این عوامل جان تازه‌ای به دولت اسلامی می‌بخشند؟

مظلوم کوبانی: داعش در تمام سوریه فعال است و این شرایط نامطلوب اقتصادی بر مبارزه ما علیه داعش تاثیر می‌گذارد. توانایی داعش برای بازپس گیری زمین به طور چشمگیری با شرایط اقتصادی در سوریه مرتبط است. افراد بیکار شمار زیادی دارند. فقر گسترده‌ای وجود دارد. تمام این عوامل از اقتدار اداره ما می‌کاهد. داعش از این موضوع بهره‌برداری می‌کند. بنابراین نیروهای ائتلاف بین‌المللی و تمام نیروهایی که علیه تروریسم در حال مبارزه هستند بلافاصله گامهایی را برای رسیدگی به وضعیت اقتصادی بردارند. تقویت اقتصادی به یکی از ستون‌های مبارزه با تروریسم تبدیل شده است. ما به عنوان نیروهای سوریه دمکراتیک این را صراحتا عنوان می‌کنیم. اگر ما بخواهیم به طور موثر با داعش مبارزه کنیم، ما نیازمند در اولویت قرار دادن اقتصاد هستیم.

المانیتور: نفت منبع حیاتی این منطقه به شمار می‌رود. اما اداره بایدن معافیتهای دوره ترامپ را برای شرکت نفتی دلتا کرسنت و توسعه و بازاریابی منافع نفتی شما تمدید نکرد.

مظلوم کوبانی: خواسته‌های ما محدود به نفت نیستند. خواسته ما این است که تمام مناطق شمال-شرق سوریه از تحریمهای سزار آمریکا مستثنی شود. در این رابطه یک تصمیم‌گیری رسمی لازم است. هر کس که می‌خواهد در این منطقه تجارت بکند باید به اقتصاد اینجا کمک کند، باید این اجازه را داشته باشد که فعالیت کند.

المانیتور: دولت بایدن چگونه به این مسئله پاسخ داده است؟

مظلوم کوبانی: تا کنون پاسخ‌های مثبتی داده‌اند.

المانیتور: پس چرا چیزی اتفاق نیفتاده است؟

مظلوم کوبانی: منتظر هستیم تا به وعده‌هایشان را عملی کنند...

المانتیور: بر هیچ کس پوشیده نیست که اداره بایدن از شما می‌خواهد که با میانجیگری روسیه با رژیم اسد به توافق برسید. شایعات زیادی در این باره منتشر شده‌اند. برای نمونه، ادعاهای در رسانه‌ها منتشر شد که آلدار خلیل عضو شورای ریاستی حزب اتحاد دمکراتیک اخیرا به دمشق سفر کرده و پیامهای گرمی را به رژیم اسد رسانده است. چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

مظلوم کوبانی: تا کنون هیچ کس برای هیچ نوعی از گفتگوها به دمشق عزیمت نکرده است. تماس‌هایی وجود داشته است اما هیچ یک از این تماس‌ها به جلسه گفتگو و مذاکره تبدیل نشده است.

المانیتور: چرا نه؟

مظلوم کوبانی: چون دمشق برای گفتگوها آمادگی ندارد و در عین حال ادعا می‌کند که به دوران قبل از ۲۰۱۱ باز نخواهند گشت. ذهنیت انها بدون تغییر مانده است. آنها باید تحت فشار قرار بگیرند. بعلاوه؛ در این جا مسئله اعتماد هم خصوصا برای دمشق وجود دارد.

المانتیور: آیا آنها به شما می‌گویند که ارتباطات خود را با ایالات متحده قطع کنید؟

مظلوم کوبانی: دقیقا نه، آنها به ما می‌گویند که دولتی در دولت نمی‌خواهیم. ارتشی در داخل ارتش نمی‌خواهیم. در صورتیکه ما چنین خواسته‌ای نداریم. پروژه ما خودگردانیست و در حال حاضر هم ان را به اجرا دراورده‌ایم. اما آنها با توجه به نگرانی‌های مذکور از ما تضمین می‌خواهند. قطع ارتباط ما با امریکایی‌ها پیش شرط آنها نیست. پیش شرط آنها وحدت تجزیه نایذیر سوریه است. حفظ پرچم، مرزها و رئیس جمهور ان است. حاکمیت آنها است. ما اماده هستیم این تضمینات را در تمام موارد به آنها بدهیم. در مقابل آنها باید آماده مذاکره برای خودگردانی با ما باشند.

المانتیور: آیا این منطقه اتونوم شامال مناطق عمدتا عرب نشین هم می‌شود؟

مظلوم کوبانی: اعراب هم در این مناطق خواسته‌های خود را دارند. در مناطق آنها هم مشکل وجود دارد. ما این مناطق را از رژیم پس نگرفتیم. این مناطق علیه رژیم قیام کردند و سپس القاعده و داعش قدرت را به دست گرفتند. ما این مناطق را از دست داعش در آوردیم، دمشق هم باید با این مناطق وارد مذاکره شود.

المانیتور: آیا روس‌ها در تلاش‌های خود برای میانجیگری صادق هستند؟ یا از شما می‌خواهند که تسلیم شوید و طبق ادعای برخی‌ها سهم شیر را از نفت این کشور بگیرند؟

مظلوم کوبانی: ما با روسیه روابط خوبی داریم. در دو سال گذشته در چارچوب توافقنامه سوچی همکاری‌های میدانی با روسیه برقرار کرده‌ایم. این مسئله بدون روسیه قابل‌ حل نیست. من فکر می‌کنم که روسیه می‌تواند نقش فعالتری را در این رابطه ایفا کرده و بر رژیم بیشتر فشار وارد کند.

المانتیور: پس چرا این گونه عمل نمی‌کنند؟

مظلوم کوبانی: خب، ما هم همین سوال را از انها می‌پرسیم.

المانیتور: ایران در این تصویر در کجا قرار دارد؟ ایران در نهایت مانند ترکیه بازیگر مهمی است و در مقابل خواسته‌های کوردها مقاومت می‌کند. آیا انها هم بخشی از حل مسئله خواهند بود؟

مظلوم کوبانی: روسیه بنابه دعوت رسمی دولت دمشق در اینجا حضور دارد به نظر من نقش روسیه تعیین کننده است و فکر می‌کنم که روسیه به نگاه ما نسبت به حل مسائل می‌رسد. انها گزینه دیگری ندارند.

المانیتور: اما روسیه با ترکیه هم رابطه دارد. این کشور نیاز دارد تا ترکیه را در وضعیتی متعادل در ادلب نگاه بدارد و همانگونه که اطلاع دارید گفتگوهای بسیاری در مورد دادن امتیاز به ترکیه از سوی روسیه به هزینه شما وجود دارد.

مظلوم کوبانی: من فکر می‌کنم که دیگر این امکان وجود ندارد .تفاوت امروز با دیروز بر این اساس است. روسیه نمی‌خواهد که خاک سوریه بیش از این در اشغال ترکیه باشد. در واقع، این همان چیزی است که روس‌ها به ما و ترکیه گفته‌اند.

المانیتور: تحولات دیگری هم وجود دارند که بر آینده تاثیر می‌گذارند. حکومتهای مختلف عربی، و خصوصا مصر و اتحادیه عرب برای بازگرداندن مشروعیت از دست رفته رژیم اسد مهم هستند. به نظر می‌رسد که اسد نمی‌خواهد که برود. آیا شما با این گفته موافق هستید؟

مظلوم کوبانی: بله، موافقم

المانتیور: آیا این مسئله شما را نگران نمی‌کند؟

مظلوم کوبانی: این مهم نیست که اسد برود یا بماند. ماندن یا رفتن اسد برای ما مهم نیست. ممکن است برای دیگران هم به همین نحو باشد. آنچه که مهم است این است که راه حلی برای منطقه ما و کل سوریه وجود داشته باشد. اگر قرار است این مسئله از طریق ماندن اسد حل شود، مشکلی نیست. ما مخالف ان نیستیم و در ده سال گذشته موضع ما کم و بیش اینگونه بوده است. ما اماده هستیم که با هر کسی که آماده حل مسئله است مذاکره کنیم. در این چارچوب است. که تحریمهای ایالات متحده آمریکا برای حل مسئله لازم است که مورد استفاه قرار گیرد. همه می‌دانند که قرار نیست اسد سقوط کند.

المانیتور: آمریکا برای سوریه یا کل منطقه استراتژی دارد؟ ما می‌دانیم که در رابطه با یکی از این دوکار می‌کند، اما تا کنون چیزی را در این باره اعلام نکرده است.

مظلوم کوبانی: آمریکا یک پلان انتخابی ندارد. در هر صورت مسئله‌ای وجود ندارد که آن را با ما در میان گذاشته باشند. آنها سیاستهای موقتی و زودگذر را پیگیری می‌کنند. در حال حاضر برنامه آنها مبارزه علیه داعش است. اما خواسته اصلی ما این است که آمریکا در اینجا از حضور خود برای حل مسئله سوریه استفاده کند و تا زمان حل ان در اینجا بماند. تا زمانیکه راه حلی برای کل سوریه پیدا نشود، مشکلات این منطقه بدون دست‌یابی به راه حل باقی می‌مانند. ما بخشی از سوریه هستیم. هیچ راه حلی بدون دمشق وجود ندارد. این منطقه نمی‌تواند به تنهایی در فقدان یک راه حل گسترده در تمام این کشور ادامه داشته باشد.

المانیتور: در کجا می‌توان به توافق رسید؟ ژنو یا آستانه؟

مظلوم کوبانی: تمام این پلتفرم‌ها در حال از دست دادن اعتبار خود هستند. همه اعتقاد خود را به این فرایندها از دست داده‌اند. من فکر نمی‌کنم که از طریق این پلتفرم‌ها به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم. اما اگر آمریکا و روسیه و در واقع کشورهای عربی به میانجیگری توافق اداره ما و رژیم معتقد باشند و اگر در چارچوب پارامترهای خاصی به توافق دست بیاید، این مسئله می‌تواند راه حل‌ها را تسهیل کند و به عنوان الگویی برای تمام کشور عمل کند. اگر در طول ده سال گذشته هیچگونه پیشرفتی از طریق این پلتفرم‌ها به دست نیامده باشد، ما می‌گوییم بیایید راه جدیدی را امتحان کنیم.

المانیتور: و در مورد ادلب چگونه فکر می‌کنید؟

مظلوم کوبانی: من معتقدم که اگر راه حلی برای منطقه ما پیدا شود، مسئله ادلب هم حل خواهد شد.

المانیتور: آیا ترکیه از سوریه خارج می‌شود؟

مظلوم کوبانی: اگر مردم سوریه، دولت آن و دولت‌های ذینفع بین‌المللی به اجماعی دست پیدا کنند، ترکیه ناگزیر به عقب‌نشینی می‌شود. و اگر دولت اردوغان در ترکیه از مسند قدرت کنار گذاشته شود، بدون تردید این مسئله تسهیل می‌شود. قدرت‌های بین‌المللی و ائتلاف به رهبری آمریکا باید با اداره ما در سطوح مختلف در ارتباط باشند. اما هم اکنون این روابط منحصر به بعد نظامی است. اقدامات این ادراه، اعم از اجتماعی، اقتصادی و مدیریت زندان‌ها و ... همه بخشی از مبارزه با تروریسم است. یعنی، نیروهای سوریه دمکراتیک به تنهایی مسئول مبارزه با تروریسم نیستند. به همین دلیل لازم است که جامعه بین‌المللی برای تقویت و توانمندسازی اداره خودگردان، شاخه سیاسی آن و اقتصاد آن تلاش کند. جامعه بین‌المللی باید در این مسیر یک تغییر سیاسی ایجاد کند. در نهایت، مردم این جا عملکرد این اداره را  ارزیابی می‌کنند و تنها این مسئله در بعد نظامی مطرح نیست. جنگ‌های بزرگ به پایان رسیده‌اند. خواست اصلی ما این است که این کشورها اداره ما را به رسمیت بشناسند.

المانتیور: آیا چنین مسئله‌ای باعث ایجاد تنش بین شما و رژیم نمی‌شود؟

مظلوم کوبانی: رژیم در هر صورت هیچیک از خواسته‌های ما را نمی‌پذیرد. آنها حضور نیروهای ائتلاف در اینجا را رد می‌کنند. بنابراین این مسئله واقعا مشکل ما نیست. مسئله اصلی این است که هر اندازه به لحاظ نظامی و سیاسی قدرتمندتر باشیم، در گفتگو با رژیم قویتر خواهیم بود. ما روی یک راه حل متمرکز شده‌ایم. بنابراین (هیج تناقضی بین خواسته برای به رسمیت شناختن ما و تمایل ما ایجاد توافق با رژیم) وجود ندارد.

المانتیور: در واقع آمریکا زمانیکه به گفتگوهای بین حزب اتحاد دمکراتیک و شورای میهنی کورد در سوریه اشاره می‌کند، در حوزه داخلی-سیاسی کورد دخالت می‌کند. اما گفتگوها متوقف شده‌اند. چرا؟

مظلوم کوبانی: اجازه بدهید که بگویم مذاکرات متوقف شده‌اند. ما منتظر امریکا (معاون نماینده امریکا در سوریه) دیودی برونشتاین هستیم تا بازگردد. با بازگشت نماینده آمریکا، مذاکرات از سر گرفته می‌شود. ما مشکلات فنی داشتیم این بازگشت به دلیل پاندمی به تعویق افتاد. سپس مشکلاتی در باشور کوردستان بین پارت دمکرات کوردستان و پ.ک.ک روی داد. برخوردهایی بین این دو حزب روی داد. این برخوردها بر روی روژاوا تاثیر گذار شد. اما من معتقدم که ترکیه با این مذاکرات مخالفت می‌کند و مخالفت خود را صراحتا اعلام کرده است. برخی از نیروها هم می‌خواهند که برای گفتگوها شورای میهنی کورد در سوریه با ما شروطی گذاشته شود.

المانیتور: منظورتان پارت دمکرات کوردستان است؟

مظلوم کوبانی: بله، منظورم پارت دمکرات کوردستان است.

المانیتور: شروط پارت دمکرات کوردستان شامل چه مواردی می‌شود؟

مظلوم کوبانی: صادقانه بگویم، من واقعا نمی‌دانم این شرط‌ها چه هستند. اتحاد ملی کورد برای ما موضوعی استراتژیک است. ما نهایتا تلاشهای خودمان را در این رابطه انجام می‌دهیم و بدون توجه به موانع و علیرغم مخالفت‌های ترکیه، برای دستیابی به این وحدت تلاش می‌کنیم.

المانیتور: آیا بدون امضای توافق با شورای میهنی کورد انتخابات را در اینجا برگزار کنید؟ اطلاع داریم که شما در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات شهرداری‌ها  در آینده‌ای نزدیک هستید.

مظلوم کوبانی: ما از شورای میهنی کورد دعوت خواهیم کرد تا با ما توافق کند. و اگر ما موفق به انجام این کار شویم، کاملا طبیعی است که دستاورد خوبی خواهد بود. اما ما نمی‌توانیم برای همیشه منتظر بمانیم. ما به برگزاری انتخابات در این منطقه و از جمله در مناطق عرب نشین نیاز داریم. هدف ما برگزاری انتخابات در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است. دیگر نمی‌توان آن را به تعویق انداخت. ما این مناطق را از دست داعش آزاد کردیم. برای مدت طولانی در آنجا، در دیرالزور مشکلات امنیتی به خصوص وجود داشت. بنابراین شرایط برای انتخابات مهیا نبود. اما دیگر نمی‌توانیم با چنین ساختاری ادامه دهیم. مردم باید رهبران، مدیریتهای خود را انتخاب کنند. این مسئله برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانیکه ما این مناطق را آزاد کردیم، ما نیروهای سوریه دمکراتیک به آنها قول دادیم. گفتیم: به شما اجازه می‌دهیم که امور خود را اداره کنید. برگزاری انتخابات برای مشروعیت اداره خودگردان نیز مهم است.

المانیتور: این روزها شکایت‌های زیادی در مورد فساد در این زمینه وجود دارد. ما می‌دانیم که این موضوع برای شما نگرانی شخصی است.

مظلوم کوبانی: درست است که فساد به یک موضوع تبدیل شده است و مردم از آن ناراضی هستند. ما به تحقیقات خود در مورد ادعاهای مبتنی بر وجود فساد ادامه می‌دهیم. ما با کمک نیروهای امنیتی خود گزارش‌های مختلفی تهیه کردیم. و در این باره تا حدی به پیشرفت دست پیدا کرده‌ایم.

المانیتور: آیا در رابطه با فساد کسی دستگیر شده است؟

مظلوم کوبانی: ده‌ها نفر از جمله افراد داخل اداره خودگردان، افرادی که اموال عمومی را سرقت کردند.

المانیتور: اداره شما همچنان از ایدئولوژی عبدالله اوجالان الهام می‌گیرد. درست است؟

مظلوم کوبانی: بله، این شمای کلی اداره اتونوم است.

المانیتور: یکی از اصول اصلی ایدئولوژی اوجالان، حفظ محیط زیست است. با این حال این منطقه مملو از زباله است. اگر{آقای} اوجالان این اوضاع را می‌دید، بدون شک بسیار عصبانی می‌شد. آیا نمی‌توانید برای رفع این مشکل بیشتر تلاش کنید؟

مظلوم کوبانی: درست است این یک نقص و معضل جدی است. به همین دلیل است که ما بودجه‌ای را برای رفع این مشکل در بودجه شهرداری ۲۰۲۲ خود اختصاص می‌دهیم در قدیم مردم توجه بیشتری نشان می‌دادند. اطراف خانه‌هایشان را تمیز می‌کردند و زباله‌هایشان را جمع می‌کردند. چنین فرهنگی وجود داشت. اما جنگ چیزهای زیادی را  از ما گرفته است. تمام توجهات به جنگ معطوف شده‌اند  و محیط زیست دیگر در اولویت قرار نداشت. ما کمون‌های محلی، سازمان‌های محله‌ای داریم. برای حل این مشکل با شهرداری‌ها همکاری خواهند کرد.

المانیتور: اگر منصف باشیم، شما نیز با مشکل بزرگ کووید-۱۹ روبرو هستید. مقامات بهداشتی که در اینجا با آنها صحبت کردم شکایت دارند که سازمان ملل متحد به اندازه کافی اقداماتی برای کمک انجام نمی‌دهد؛ به نظر می‌رسد که آنها اصلا اهمیتی به این مسئله نمی‌دهند. 

مظلوم کوبانی: در این باره بی‌عدالتی وجود دارد. واکسن به این منطقه هم اختصاص یافته است. قرار است واکسن‌ها از طریق دمشق و گذرگاه یاروبیه از عراق وارد شوند. اما دمشق واکسن را برای ما ارسال نکرده است. فقط تعداد اندکی واکسن به منطقه ارسال شده است. و دمشق از تحویل واکسن‌ها از طریق یاروبیه امتناع کرد، حتی اگر چه سازمان ملل نسبت به این موضوع توافق کرده بود اما جامعه جهانی فشار کافی را در این باره  بر دمشق اعمال نکرد. ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها تلاش کردند. با این حال، تنها کریدور کمکی [خارج از کنترل رژیم] از طریق این معبر است که خارج از کنترل نیروهای رژیم قرار دارد. منظرم باب الحوا بین ترکیه و ادلب است.

المانیتور: آیا به کرونا مبتلا شدید؟

مظلوم کوبانی: خیر

المانتیور: من با میر ایزدی‌ها، داسن فاروق بیگ، در هولیر ملاقات کردم. او به من گفت: "اگر ژنرال مظلوم را دیدی، لطفا به او بگو دختران ما را از اردوگاه الهول نجات دهد."

مظلوم کوبانی: تا به امروز، ما هر چه در توان داشته‌ایم برای کمک انجام داده‌ایم. ما از همان ابتدا نسبت به مصیبت‌های وارد آمده بر ایزدی‌ها حساسیت بسیار داشته‌ایم. ما بیش از هر سازمان و گروه دیگری، کودکان، زنان و دختران ایزدی را نجات دادیم. اما داعش همچنان به ایجاد ترس در دل آنها ادامه می‌دهد و همین مسئله مانع از آن می‌شود که اعضای جامعه ایزدی بیایند و خود را در اردوگاه‌ها به عنوان ایزدی معرفی کنند. از طرف دیگر آنها فرزندانی را از داعشی‌ها به دنیا آورده‌اند و نمی‌خواهند فرزندان خود را تنها بگذارند. جامعه ایزدی این کودکان را نمی‌پذیرد. این یک مشکل اجتماعی و مذهبی است. با این حال، من فکر نمی‌کنم که اکنون تعداد فراوانی از ایزدی‌ها در اینجا وجود داشته باشد. پرسنل امنیتی زنان ما به تحقیقات خود در کمپ‌ها ادامه می‌دهند. ما انجمنی به نام خانه ایزدی داریم که منحصراً به امور ایزدیان می‌پردازد. من بدین وسیله از طریق المانیتور میر داسن را دعوت می‌کنم که به اردوگاه تشریف بیاورند. اگر او به اردوگاه بیاید این مسئله از تاثیر مثبتی برخوردار خواهد بود.

المانیتور: اخیراً گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد وضعیت شما در چندین خبرگزاری و در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. ادعا می‌شود از وظایف خود کنار گذاشته شده‌اید. الان با کی مصاحبه می‌کنم؟ آیا من با فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک مصاحبه می‌کنم؟

مظلوم کوبانی: آیا کمترین شکی در این رابطه دارید؟ ما به چنین گمانه‌زنی‌هایی توجه نمی‌کنیم و آن‌ها را شایسته پاسخ نمی‌دانیم. تا چند روز دیگر شورای نظامی نیروهای دمکراتیک سوریه تشکیل جلسه می‌دهد. سپس پیام‌های مورد نیاز ارسال خواهد شد.

المانیتور: پس شما همچنان فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک هستید؟ درست؟

مظلوم کوبانی: بله.