گرامیداشت روز جهانی زنان در شمال و شرق سوریه

شهروندان ساکن در بخش‌ها و مناطق مختلف شمال و شرق سوریه با برگزاری مراسم‌های جداگانه به استقبال روز ٨ مارس روز جهانی زن می‌روند.

به مناسبت ٨ مارس، روز جهانی زن هیئتی از کنگره زنان ستار از پست‌های بازرسی نیروهای آسایش و هلال احمر کورد در شهر حسکه دیدار نموده و برای آنان شیرینی هدیه داد.

جنبش جوانان انقلابی نیز در مراسمی به استقبال روز جهانی زن رفتند. این مراسم با مشارکت ده‌ها زن پارک رهبر آپو در حسکه برگزار شد.

هیئت‌ کنگره زنان ستار در شهر دربیسی به ملاقات سازمان‌ها، نیروهای امنیتی، خدمات عمومی و راهنمایی و رانندگی رفتند. هیئت‌‌ با اهدای گل و شیرینی روز جهانی زن را تبریک گفتند.

در بخش زرگان نیز با حضور صدها شهروند مراسمی برای گرامیداشت ٨ مارس برگزار شد.

زنان با پوشیدن لباس‌های محلی در این مراسم شرکت کردند. محل برگزاری مراسم با پرچم‌های کنگره ستار، ی.پ.ژ، ق.س.د و تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مزین شده بود.

سما الحمادی عضو شورای اجرایی کنگره زنان ستار در سخنانی روز جهانی زن را به تمامی زنان مبارز تبریک گرفت.

مراسم با پایکوبی و توزیع گل و شیرینی میان زنان به پایان رسید.

در شهر قامشلو نیز با پیشاهنگی مجلس آیینی زنان وابسته به کنگره اسلام دمکراتیک به مناسبت ٨ مارس بیانیه‌ای منتشر شد.

بیانیه با اشاره به انقلاب خلق‌های شمال و شرق سوریه  و تأثیر آن بر زنان و سازمان‌های مرتبط با زنان می‌افزاید:"مقاومت قهرمانانه زنان روژاوا در برابر تبهکاران داعش در تمامی جهان بازتاب یافت و متعاقب آن زنان در همه میدان‌های اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، اداری، سازمانی، خدماتی و امنیتی به سازماندهی خویش پرداختند."

بیانیه می‌افزاید:"زن، شروان مبارز و انقلابیگری است که روشنایی‌بخش و منبع زندگیست."

مجلس دینی زنان خواستار تقویت همبستگی و ارتقای مبارزات زنان و همچنین حضور آنها در مراسم‌های گرامیداشت ٨ مارس شده است.

مجلس زنان سوریه در شهر منبج در سمیناری در کتابخانه محمد منلا خرزیل این شهر سمیناری را برگزار کرد.

در این سمینار که به تاریخ زنان جهان اختصاص یافته بود ده‌ها زن از اعضای مجلس زنان سوریه شعبه منبج و روستاهای حومه حضور داشتند.

مریم الحیانی مدیر سمینار به ارزیابی جایگاه زنان در مبارزات اجتماعی در سراسر جهان پرداخت.

در شهر کوبانی نمایشگاه آثار نقاشی هنر‌آموزان مرکز فرهنگ و هنر کوبانی از سوی کنگره زنان ستار افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه صدها زن کوبانی، اعضای مجالس مدیریتی، مجلس خانواده شهیدان، نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای مدنی حضور داشتند.

در این نمایشگاه ۵٠ تابلوی نقاشی ١٧ هنرآموز به نمایش گذاشته شده‌اند.

مجلس زنان سوریه شعبه عفرین و شهبا به مناسبت ٨ مارس، روز جهانی زن پانلی را با شرکت ده‌ها تن از اعضای مجالس نهادهای مدنی، جمعیت‌ها و نمایندگان احزاب سیاسی در شهبا برگزار کرد.

محمد حسن عضو دفتر روابط عمومی مجلس سوریه دمکراتیک کانتون‌های عفرین و شهبا در پانل اول در مورد «زندگی مشترک آزاد» سخن گفت. حسن با اشاره به جایگاه زن در مدیریت جامعه و اقدامات نظام مردسالار برای تضعیف موقعیت زن افزود که تنها راه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و پیشرفت صیانت از آزادی زن است.

حسن عدالت و برابری را پیش‌شرط زندگی مشترک آزاد میان زن و مرد عنوان کرد که اراده آزاد و اتحاد عمل را به همراه دارد.

در بخش دوم پانل لمیعه خلف عضو دفتر زنان در مورد زن و تحول دمکراتیک سخن گفت. لمیعه خلف آزادی سیاسی را تنها راه نجات زنان از ذهنیت پدرسالاری عنوان کرد و از نمونه موفق مبارزات زنان در شمال و شرق سوریه نام برد.

شرکت کنندگان در پایان به بحث و رایزنی در مورد مباحث طرح شده پرداختند.