حکمت حبیب: اقدامات ترکیە بمبی در آستانە انفجار است

حکمت حبیب اعلام کرد کە احتمال دارد بە منظور تکرار سناریویی مانند سناریوی اسکندرون در منطقە، منطقە شاهد یک معاملە سیاسی بین‌المللی دیگر باشد و در این بارە اظهار داشت: بە دلیل اقدامات تغییر دموگرافی مناطق شمال-شرق سوریە، بمب جدیدی در منطقە منفجر شود.

پروژە ترکیە برای اسکان یک میلیون پناهندە سوری در مناطق اشغال شدە شمال-شرق سوریە کە ساکنان اصلی آن پناهندە شدە‌اند. از سوی بسیاری از سوری‌ها با اعتراض مواجە شدە است. در سوم مە، اردوغان اعلام کرد کە برای بازگشت آوارگان زمینە‌سازی می‌کند، بر أساس این پروژە یک میلیون سوری ساکن در ترکیە، در مناطق شمال-شرق سوریە و خصوصا عفرین، جرابلس، باب، گری سپی و سریکانی اسکان دادە می‌شوند. این پناهندگان در مناطق اشغال شدە کە از سوی دولت ترکیە و سازمان‌های قطری، فلسطینی وابستە بە اخوان المسلمین ایجاد شدەاند، اسکان دادە می‌شوند.

خودمدیریتی شمال-شرق سوریە با انتشار بیانیە‌ای اعلام کردە است کە دولت ترک با پروژە اسکان آوارگان سوری و ایجای یک منطقە حایل، تلاش می‌کند تا سیاستهای خود را ادامە دادە و بی‌ثباتی و اختلاف را بین سوریان ایجاد کند، این اقدامات بە تغییر دموگرافی منجر شدە و منافع سیاسی سوریان را بە خطر می‌اندازد. در همین رابطە حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

بمبی در آستانە انفجار

در این گفتگو حبیب اعلام نمود کە دولت ترک با همکاری برخی از کشورهای دیگر بە بهانە بازگرداندن آوارگان سوری دست بە زمینە‌ سازی زدە واز این طریق تلاش ‌می‌کند تا ثبات و آرامش موجود در این مناطق را از میان بردارد. این افراد سوری هستند اما اسکان دادن آنها در مناطقی کە متعلق بە آنها نیست، باعث بی‌ثباتی شدە و نا آرامیهای موجود در سوریە را گسترش می‌دهد. ترکیە تلاش می‌کند تا در مناطق شمال-شرق سوریە بمبی را کار بگذارد کە همیشە در آستانە انفجار باشد. تلاش می‌کند تا آوارگان را در مناطق اشغال شدە مستقر کند تا حاکمیت خود را بر این مناطق تامین کند و در نهایت این مناطق را بە دست آورد.

تغییر دموگرافیک در مناطق اشغال شدە

حکمت حبیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت کە در شهرهای جرابلس، عزاز و باب تغییرات عظیم دمگرافیک ایجاد شدە و در ادامە افزود: با استفادە از پول و سیستم آموزشی تلاش‌های عظیمی برای تغییر دموگرافیک در منطقە وجود دارد. نمونە آن را در عفرین مشاهدە کردە‌ایم. هر یک از این اقدامات و پروژە اخیر بە معنای بخشی از حلقە خطرناکی است کە دولت ترک با تحقق آن می‌خواهد کە پروژە دشمنانە و اشغالگری خود را در سوریە تکمیل کند.

معاملات سیاسی برای اشغال منطقە

در بخش دیگری از این گفتگو حبیب اعلام نمود کە ترکیە از تنش‌ها جهانی بهرەبرداری کردە و تلاس می‌کند با استفادە از این موقعیتها اشغالگری خود را تثبیت کند. تنش‌های موجود در اوکراین تاثیرات بسیاری را بر جا گذاشتەاند. ترکیە قوانین و معیارهای بین المللی را نقض می‌کند، علیرغم درخواست‌های جامعە بین‌المللی از ترکیە برای توقف این اقدامات، اما ترکیە با همچنان اقدامات خود را ادامە می‌دهد.

ایجاد نهادهای استعماری

ترکیە هم اکنون تلاس می‌کند تا گاهی بە ناتو و آمریکا نزدیک سود و در مواقعی هم تلاش می‌کند تا با روسیە همراە شود، اما تاکنون کاملا مشخص نکردە است کە با کدامیک از این دو همراهی کند. بر همین أساس است کە دولت ترک از تنش‌های بین‌المللی در بحران اوکراین بهرەبرداری کردە است. دیدار اخیر اردوغان از عربستان و برخی از کشورهای خلیج را باید در رابطە با این معاملات دید. ما مشاهدە کردەایم کە قطر و کویت کە چگونە قطر و کویت سازمان‌های استعماری خود را در مناطق اشغال شدە مستقر کردە و وضعیت شکنندە‌ای را ایجاد کردە‌اند.

تغییر دموگرافی منطقە بعد از مخالفت با رد عملیات نظامی مطرح شد

حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار، ضمن اشارە بە مخالفت جامعە بین‌المللی با حملە مستقیم نظامی ترکیە بە شمال-شرق سوریە، گفت: دولت ترک تلاش می‌کرد با توجە بە شکست عملیاتهای نظامی پیشین، عملیات نظامی جدیدی را در منطقە انجام دهد، و از این طریق نقش خود را در تنش‌های سوریە بە منظور از میان بردن ثبات انجام دهد. از طرف دیگر مشاهدە می‌شود کە کشورهای بزرگی مانند آمریکا و روسیە کە در بحران سوریە نقش پر رنگی را ایفا می‌کنند، مواضع محافظەکارانەای را گرفتە‌اند. در دورەای با در نظرگرفتن بهانەهای واهی ترکیە، از نیروهای سوریە دمکراتیک درخواست کردند کە از مناطق مرزی دور شوند، این نیروها برای حراست از منطقە و حفظ آرامش، با نیروهای روسیە و آمریکا همکار بودەاند. اما منافع این کشورها با منافع خلق سوریە همخوانی ندارد.

حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر در رابطە با نتایجی کە پروژە ترکیە با خود بە همراە خواهد آورد اظهار داشت: ما همە اتوبوس‌های سبزرنگی را مشاهدە کردە‌ایم کە از روستاهای دمشق افرادی را بە مناطق شمال-شرو سوریە منتقل می‌کنند. ایران و حکومت دمشق نقش مهمی را در این رابطه ایفا می‌کنند. بسیاری از خانوادەهای سوری را بە مناطقی مانند ادلب، عفرین و جاهای دیگر منتقل کردە‌اند. و این اقدامات می‌تواند کە مشکلات بسیاری را بهمراە داشتە باشد. این اقدامات مانند بمبی در آستانە انفجار است. وی در ادامە افزود ما با بازگشت هر سوری، هر خانوادە سوری بە خاک و خانە و مزارع خود موافق هستیم. اما اقدامات کنونی در واقع بە عنوان بخشی از نقشەهای پلید و خطرناک ترکیە، در واقع بە ایجاد تغییر در دموگرافی منطقە منجر شدە و در نهایت بە جنگ‌ها و تنش‌های داخلی رسیدە و آیندەی تاریکتری را برای این نواحی ایجاد می‌کند.

حکومت دمشق نقش بزرگی در تغییر دموگرافی دارد

حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر ضمن اشارە بە موضع حکومت دمشق گفت: دمشق نقش بزرگی در تغییر دموگرافی منطقە داشتە و در ادامە افزود: زمانیکە ترکیە بخش‌های بزرگی از منطقە را اشغال کرد، ما هیچگونە اعتراضی را از سوی نمایندگان سوریە در سازمان‌های بین‌المللی نشنیدیم، موضع مشخصی نگرفتند، اما این نیروهای بین‌المللی بودند کە در مقابل ترور مبارزە کردند و ترور را سرکوب کردند، و در مقابل شاهد بودیم کە سوریە حتی این نیروها را متهم هم کرد. وی در ادامە افزود: ما همیشە خواهان دیالوگ با حکومت سوریە بودەایم، ترکیە و طرفداران این کشور، دشمن سوریە هستند. بر همین أساس است کە می‌گوییم سوریە موضع نگرفتە است. دولت ترک با همکاری ایران بسیاری از خانوادەهای سوری را از روستاهای دمشق بە مناطق شمال-شرق سوریە منتقل کردە است و در همین رابطە است کە تغییرات دموگرافیک وسیعی ایجاد شدە است. زیرا هدف حکومت دمشق حفظ حاکمیت خود، بدور از منافع ملی سوریە است.

حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر در ادامە افزود کە لازم بود کە حکومت سوریە نسبت بە این اقدامات اعتراض می‌کرد. مشخص است کە سوریە و ترکیە برای این اقدامات دیدارهایی داشتە‌اند. حکومت سوریە نقش خود را در سطح محلی برای این اقدامات انجام دادە است، ما در جزیر مشاهدە کردەایم کە بە بهانە ایجاد سد فرات، با بهانەهای دیگر اقداماتی را برای تغییر دموگرافیک انجام دادە‌اند. هدف اصلی حکومت سوریە حفظ منافع ملی سوریە نیست، بلکە تلاش برای ماندن در مسند قدرت است.

حکمت حبیب در ادامە گفگوی خود با خبرگزاری هاوار در رابطە با اقدامات خودمدیریتی شمال-شرق سوریە جهت مقابلە با تغییرات دموگرافیک در منطقە گفت: اگر جنگ خلق انقلابی و برخودان در مقابل اشغالگری ترک نباشد، بسیار دشوار است کە ترکیە از این مناطق عقب‌نشینی کند. حبیب در ادامە سخنان خود گفت: احتمال می‌رود بزودی شاهد معاملات جدید بین‌المللی برای تکرار سناریوی اسکندرون باشیم و در این بارە خاطرنشان ساخت کە با اعلام رفع تحریمهای سزار بر مناطق شمال-شرق سوریە، اردوغان اقدامات خود را برای بازگرداندن آوارگان سوری و اسکان آنها در منطقە آغاز کند. در این رابطە لازم بە نظر می‌رسد کە دیدار اردوغان از عربستان و توافق وی با قطر و کویت با دقت مورد ارزیانی قرار بگیرد، زیرا این دیدار می‌تواند بە هزینە منافع خلق‌های سوریە و بخش‌های دیگر سوریە صورت گرفتە باشد. احتمال دارد کە معاملە جدید دیگری مانند اسکندرون رقم بخورد.

برخودان ادامە دارد

حکمت حبیب ریاست مشترک مجلس قانونگذاری خودمدیریتی دمکراتیک منطقە جزیر در خاتمە گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار گفت: خلق‌های شمال-شرق سوریە برخودان خود را در مقابل اشغالگری ترکیە ادامە دادە و در این بارە افزود: بە منظور متوقف کردن تغییرات دموگرافیک در منطقە در بعد سیاسی و دیپلماتیک، تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد. اگر دولت سوریە از منافع ملی سخن می‌گوید لازم است کە با ما همکاری کند. ما با همکاری همدیگر می‌توانیم مانع چنین مصیبتی شویم. مناطق ما در این فرایند، با دشواری‌های بزرگی روبرو است، لازم است کە برای مقابلە با این وضعیت بسیج عمومی شکل بگیرد. رویدادهای صورت گرفتە بحران بزرگی هستند و تغییرات دموگرافیک بمبی هستند کە هر لحظە می‌توانند منفجر شوند.