حمله اردوغان به کوردها برای نجات از سراشیبی سقوط است

شروان درویش، سخنگوی شورای نظامی منبج گفت داعش منتظر حمله ترکیه است تا دوباره پیدا شود.

سرنوشت ترکیه سال‌هاست که میان لب‌های اردوغان دوخته شده. او به تنهایی رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس دادگستری و رئیس ارتش و مابقی ارکان حکومتی است. دیکتاتور ترکیه که طبق نظرسنجی‌ها شانسی برای پیروزی در انتخابات آینده ندارد می‌خواهد هرطور که شده سلطنتش را حفظ کند. از آنجا که کوردها و دمکراسی‌خواهان به او رأی نمی‌دهند، بنابراین اردوغان به فکر جمع‌آوری آرای نژادپرستان است. فکری که راهش از حمله به کوردها می‌گذرد. محافل نزدیک به اردوغان اکنون کانتون شهبا و منبج را هدف نشان می‌دهند.

پس از هزیمت ارتش ترکیه و تلفات صدها نفری در جنگ با گریلاهای آزادیخواه کوردستان در زاپ، آواشین و متینا، اردوغان حالا از حمله به روژاوا حرف می‌زند. او که بنظر می‌رسد تاکنون نتوانسته نظر ائتلاف بین‌المللی ائتلاف مبارزه با داعش را برای حمله به کوبانی و سایر نواحی شرق رود فرات جلب کند، امیدش به رایزنی‌ها با روسیه است تا شاید آسمان غرب رود فرات را بر جنگدەهای ترکیه در شمال سوریه بگشاید. اردوغان و محافل نزدیک به او حالا از تدارک حمله هوایی و زمینی به منبج و کانتون شهبا حرف می‌زنند.

شروان درویش سخنگوی شورای نظامی منبج در گفتگویی با خبرگزاری هاوار به این نکته جلب توجه کرد که تهدیدهای ترکیه همزمان با ششمین سالگرد عملیات آزادسازی منبج از چنگ داعش بوده است.

او با بیان آنکه تهدیدهای آنکارا را جدی تلقی می‌کنند گفت: ترکیه شرایط جهانی را برای زد و بندهای سیاسی و حمله به ما مساعد می‌بیند. اگر حمله‌ای انجام شود ما طبق قواعد بین‌المللی از حق دفاع مشروع استفاده می‌کنیم. ولی چنین جنگی موجب آوارگی میلیون‌ها انسان و رنج‌های بزرگ خواهد شد. چه کسی سنگینی این بار را بر دوش خواهد کشید؟

شروان درویش ادعای ترکیه که می‌گوید برای تأمین امنیت ملی کشورش قصد حمله دارد را دروغ خواند و گفت هرحمله نظامی جدیدی که انجام شود فقط اوضاع نابسامان سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد. سخنگوی شورای نظامی منبج گفت داعش منتظر حمله ترکیه است تا دوباره پیدا شود.

اسماعیل موسی معاون روسای مشترک کانتون شهبا نیز در گفتگوی با خبرگزاری هاوار تصریح کرد هدف ترکیه چیزی به غیر از آنچه در سایر نواحی اشغالی انجام داد نیست. او به آوارگی ده‌ها هزار انسان پس از اشغال مناطق باب، جرابلس، عفرین، سرکانی و گری‌سپی اشاره کرد و گفت فقط ما نیستیم که هدف قرار نداریم، ترکیه به شنگال و مناطق حفاظتی میدیا نیز حمله می‌کند.

اسماعیل موسی هدف واقعی ترکیه را احیای مرزهای عثمانی با اشغال نواحی عراق و سوریه دانست و گفت: ترکیه و گروههای تبهکار آن در سال‌های گذشته جنایات زیادی در منطقه انجام دادەاند. در عفرین خانه ها را ویران کردند و سوزاندند. حملاتشان به شهبا نیز هرگز متوقف نشد و در حال تغییر بافت جمعیتی منطقه بوده‌اند.

معاون روسای مشترک کانتون شهبا تأکید کرد اگر ترکیه حمله کند، تنها سلاح مردمان کورد، عرب و ترکمن عفرین که در شهبا سکنی‌ گزیده‌اند، مقاومت خواهد بود.