حسن کوچر: بستن دروازه سمالکا اهداف سیاسی پشت پرده را دنبال می‌‌کند

حسن کوچر اعلام کرد که هدف از مسدود کردن دروازه‌های مرزی و دروازه مرزی تل کوچر به منظور سقوط اقتصاد روژوآوا و مناطق شمال-شرق سوریه بوده و استفاده از آن به عنوان یک کارت فشار سیاسی، اقدامی غیر اخلاقی است.

علیرغم درخواستهایی که از سوی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه برای گشایش دروازه تل کوچر، این درخواست بدون پاسخ مانده و تعطیلی این دروازه مرزی ادامه دارد. این مسئله هم باعث ایجاد دشواریهایی برای ساکنان، پناهندگان و آوارگان شمال-شرق سوریه شده است.

در این رابطه، حسن کوچر معاون ریاست مجلس مدیریتی مناطق شمال-شرق سوریه گفتگویی را با خبرگزاری هاوار انجام داده است. کوچر در این گفتگو پرده از اهداف اصلی مسدود کردن این دروازه مرزی برداشته است.

حسن کوچر در این گفتگو اظهار داشت: مسدود کردن دروازهای مرزی شمال-شرق سوریه دارای اهداف سیاسی است. مسدود کردن این دروازه‌ها هیچ ارتباطی با مسائل قانونی و انسانی نداشته و این اقدامات به هیچ نحوی با مسائل انسانی ارتباط ندارند. در این باره کوچر اعلام کرد که هدف دیگر از بستن دروازه‌های مرزی استفاده از آن به عنوان کارت فشاری برای تحمیل فشارهای اقتصادی بر خلقی است که هزاران شهید داده است و بزرگترین نیروی تروریستی جهان را شکست داده است.

کوچر در این باره خاطرنشان ساخت که بستن دروازه تل کوچر، دروازه مرزی سمالکا و دروازه‌‌های مرزی دیگر از سوی حکومت دمشق موضوعی سیاسی بوده و استفاده از آن به عنوان کارت فشاری دشمنانه برای اعمال فشار بر منطقه است. نباید این دروازه‌ها به دلیل مسائل سیاسی بسته شوند.

کوچر در ادامه افزود: ما در شمال-شرق سوریه شاهد مسدود کردن دروازه‌های مرزی و روی دادن مسائل انسانی هستیم. ما بستن این دروازه‌ها را به عنوان کارت فشار سیاسی دیده و هیچوقت خودمان از این دروازه‌ها به عنوان کارت فشار استفاده نکرده‌ایم. برعکس، نیروهای سیاسی از آن به عنوان کارت فشار استفاه می‌‌کنند تا بر خودمدیریتی شمال-شرق سوریه فشار وارد کنند.

در بخش دیگری از سخنان خود حسن کوچر معاون ریاست مجلس مدیریتی مناطق شمال-شرق سوریه اعلام کرد که نیروهای سوریه دمکراتیک برای از میان برداشتن خطر داعش هزینه‌های بسیاری داده‌اند، هم اکنون هم بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند که درهای خود را به سوی روژاوا باز کنند و این در حالی است که بیش از یک میلیون آواره پناهنده در مناطق شمال-شرق سوریه زندگی می‌‌کنند و کمک‌های آنان با این کار قطع شده است. ما از جامعه بین‌المللی، شورای امنیت و کشورهایی مانند روسیه درخواست می‌‌کنیم که برای مقاصد انسانی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به کمپ‌های آوارگان و پناهندگان در مناطق مختلف روسیه دخالت کرده و دروازه‌های مرزی را باز کنند. مناطق شمال-شرق سوریه بعد از آزادی از سوی داعش از جمله مناطق آرام و باثبات سوریه بوده و بعد از آزادی در صورتیکه دچار فشارها و مشکلات اقتصادی نباشد همچنان آرام و با ثبات خواهد بود.

کوچر در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که هدف از مسدود کردن دروازه‌های مرزی این است که اقتصاد منطقه سقوط کند. خلق‌های منطقه دچار فقر و گرسنگی شده و همزمان خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از میان برداشته شود. وی در این رابطه افزود: اما اراده خلقهای منطقه در مقابل تمام این دشوارها ایستادگی کرده در نهایت از این مشکلات نیز عبور می‌کنند.

حسن کوچر همچنین اظهار داشت که زمانیکه نیروهای سوریه دمکراتیک در نبرد علیه داعش بودند، همیشه نیروهای ائتلاف بین‌المللی در حال هماهنگی با آنها بودند تا شبکه‌های داعش را از میان بردارند. لازم است که ائتلاف اکنون هم در رابطه با مسدود کردن دروازه مرزی تل کوچر وارد عمل شده و می‌‌تواند زندگی ساکنان منطقه را نجات دهد.

حسن کوچر معاون ریاست مجلس مدیریتی مناطق شمال-شرق در خاتمه از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که در موضوع مسدود کردن دروازه‌های مرزی دخالت کند. زیرا هدف اصلی ما تامین احتیاجات جامعه بوده و نباید بنابه دلایل سیاسی دروازه‌های مرزی مسدود شوند.