جنبش جامعه دمکراتیک: رهبر آپو امید خلقهاست

جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) با محکومیت ۹ اکتبر اعلام می‌نماید، "رهبر عبدالله اوجالان نه تنها برای کوردها بلکه برای همه‌ی خلق‌های منطقه سنبل و امید بود. همه‌ی مردم آزادی عبدالله اوجالان را آزادی خود می‌دانند."

جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) به مناسبت سالگرد توطئه‌ی بین‌المللی نهم اکتبر ١٩٩٨ بیانیه‌ای منتشر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: توطئه‌ای بینهالمللی که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل سیاست‌های ناعادلانه و نامشروع از آن علیه رهبر عبدالله اوجالان و همه‌ی مردم منطقه در مجموع در آن نقش منفی داشتند، این توطئه غیرقانونی و غیر عادی است و همه‌ی معیارهای قانونی و بشری را زیر پا گذاشته است. مراکز استراتژیک جهانی این توطئه را توطئه‌ی قرن نام نهادند. دولت‌های توطئه‌گر هدفشان تصاحب خواست و مطالبات مردم کوردستان و دستاوردهای تاریخی و شکست خواست برادری خلق‌ها و زندگی مسالمت آمیز و از بین بردن مطالبات خلق‌های منطقه است و می‌خواهند خلق‌های منطقه را بدون رهبر و بدون فلسفه باقی بگذارند.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مدت ۲۳ سال است که در زندان امرالی می‌باشد. دولت ترکیه حصر شدیدی را در زندان بر وی تحمیل کرده و وحشیانه‌ترین اعمال شوونیستی و احکام غیرقانونی را بر او تحمیل کرده و همچنین به خانواده و وکلای وی اجازه دیدار با او را نمی‌دهند. از این اعمال و اقدامات مشخص است که دولت ترکیه هنوز به راه حل مسالمت‌آمیز و دمکراتیک نرسیده است.

همچنین آمده است: رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان امروز نمایندگی امید و خواست بشریت و آزادی اقشار مختلف جامعه را برعهده دارد و برای یافتن صلح و دیالوگ دمکراتیک مبارزه می‌کند. آزادی رهبر عبدالله اوجالان تنها ضمانت ممکن است. اما متاسفانه دولت ترکیه و دولت‌های توطئه‌گر این حقیقت را نادیده می‌گیرند و برعکس بیشتر خشونت و ترور را به کار می‌گیرند. حملات نظامی علیه مناطق حفاظت شده‌ی میدیا و شنگال و تلاش برای اشغال شنگال همگی در تداوم توطئه‌ی بین‌المللی قرار دارند. رژیم ترک با سکوت بین‌المللی عفرین، سرکانی، گری سپی و چندین منطقه‌ی دیگر کوردستان را اشغال کرده و تا کنون نیز تهدیدهایش ادامه دارد. دولت ترکیه تغییرات دموگرافی را بر مناطق اشغال شده‌ی کوردها تحمیل نموده و بر نابودی هویت کوردها و قتل‌عام آنان پافشاری می‌کند.

در این بیانیه همچنین به اهمیت مقاومت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان و شرکت هزاران زندانی سیاسی و ده‌ها میلیون تن در سرتاسر جهان در کمپین" زمان، زمان آزادی است" اشاره شده و تاکید شده است که فلسفه‌ی ملت دمکراتیک مناسب‌ترین پروژه برای حل همه مسائل و تنش های منطقه است.

جنبش جامعه دمکراتیک در بیانیه خود از همه دولت‌های شریک در توطئه علیه کوردها درخواست نمود تا سیاست‌های گذشته خود را کنار گذاشته و در ابتدا سازمان ملل و همه طیف‌ها دولت ترکیه را برای آزادی عبدالله اوجالان تحت فشار قرار دهند.

همچنین از همه آزادیخواهان، دمکراسی‌خواهان و همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر در جهان درخواست نمود تا از خواست آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد پشتیبانی کرده و تلاش نمایند سیاست توطئه‌گران را شکست دهند و در پایان می‌افزاید:"چون رهبر عبدالله اوجالان نه تنها برای خلق کورد، بلکه برای همه خلق‌ها و گروه‌های منطقه به امید و سمبل تبدیل شده است، همه خلق‌ها و گروه‌ها آزادی خود را در آزادی رهبر عبدالله اوجالان می‌بینند."