خاکسپاری پیکر شهیدان قتل‌عام هلیلیه در مراسمی باشکوه

عصر روز گذشته (پنجشنبه ١١ نوامبر/ ٢٠ آبان) پیکر سه شهید قتل‌عام هلیلیه با شرکت ده‌ها هزار نفر از شهروندان شمال و شرق سوریه تشیع شدند. نجات گُلو مادر مظلوم گُلو در سخنانی گفت:"ما تا آخرین ایستگاه، تا رسیدن به پیروزی و آزادی خلقمان به مبارزه ادامه می‌دهیم."

پیکرهای شهیدان قتل‌عام هلیلیه یوسف گُلو و نوه‌های وی مظلوم و محمد گُلو روز گذشته در مراسمی باشکوه از سوی ده‌ها هزار نفر از شهروندان شمال و شرق سوریه بسوی آرامگاه شهید دلیل ساروخان تشییع شدند. در این مراسم اعضای احزاب سیاسی کورد و عرب و سریانی، نمایندگان اداره خودگردان شمال و شرقس وریه و همچنین مجلس سوریه دمکراتیک شرکت کردند.

پس از اعلام عزای عمومی در قامشلو، انبوه خلق در میدان سونی بسوی آرامگاه شهید دلیل ساروخان براه افتادند. شهروندان پرچم‌ها و سمبل‌های منطقه و پلاکاردهایی را با عنوان «با اراده خلق‌ها حملات فاشیسم و نوکران آن را در هم می‌شکنیم»، «قتل‌عام وحشیانه علیه خانواده میهن‌دوست و خلق کورد را محکوم می‌کنیم»، «عرصه هوایی را بر رژیم ترکیه ببندید» با خود حمل می‌کردند. شرکت کنندگان در مسیر حرکت یکصدا شعارهای «زنده‌باد مقاومت قامشلو»، «با جان و روح با توایم ای شهید»، «مرگ بر اردوغان، مرگ بر خائنان» را سر ‌دانند.

کاروان جنازه شهیدان از سوی هزاران نفر در آرامگاه مورد استقبال قرار گرفت و با رسیدن پیکر شهدا یک دقیقه سکوت اعلام شد.

سپس فوزا یوسف عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در سخنانی گفت:"آپی یوسف زندگی خود را وقف خدمت به مسئله کورد و کوردستان کرد، ایشان پدر و پدربزرگ شهیدان کوردستان و امروز ما پیکر وی را که در این راه شهید شده است تشییع می‌کنیم."

فوزا یوسف خطاب به شهید یوسف گُلو گفت:"شما نمونه‌های مبارزان کورد هستید، راه تازه‌ای را به کوردها نشان دادید که در آن سر تسلیم خم نمی‌کند."

فوزا یوسف با بیان اینکه رژیم اشغالگر ترک با هدف قرار دادن شخصیت‌های میهن‌دوست در تلاش است اراده خلق‌ها را تضعیف کند افزود:"به اردوغان می‌گوییم که ما با شهیدان آغاز کرده‌ایم، این انقلاب با شهیدان ادامه دارد و از شهید دادن ترسی به دل راه نمی‌دهیم. هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل نیرو و قهرمانی خلقمان ایستادگی کند. جوانان کورد انتقام شهیدان را می‌گیرند و مجرمان را به پای میز محاکمه خواهند کشید. خیانت محکوم به شکست است و مقاومت محکوم به پیروزی."

امینه عمر رئیس مشترک مجلس سوریه دمرکاتیک نیز در اظهاراتی با یادآوری حمله نامردانه به غیرنظامیان قامشلو گفت:"حمله به غیرنظامیان شکست سیاست‌های رژیم ترکیه است. این حمله اثبات می‌کند که رژیم ترک در اقناع نیروهای بین‌المللی برای انجام حملات اشغالگرانه به شمال و شرق سوریه با شکست روبرو شده است."

نجات گُلو مادر شهید مظلوم گُلو در سخنانی گفت:"من و شهید یوسف گُلو همراه با یکدیگر این راه و روش مبارزه را به پیش برده‌ایم. رهبر آپو می‌گوید؛ انقلاب مانند یک ترن است و در مسیر آن ایستگاه‌های بسیاری قرار دارند. می‌تواند مسافران را سوار کند و به راهش ادامه دهد. ما به رهبری گفتیم، مادام شما رهبر هستید ما نیز تا آخرین ایستگاه با شمائیم، تا ایستگاه پیروزی و آزادی خلقمان مسافر این ترن هستیم."

نجات گُلو خطاب به جامعه بین‌المللی گفت:"شما چرا این حملات را متوقف نمی‌کنید؟ افراد سالمند و جوانان به قتل می‌رسند. شما با سکوت خود به شریک ترکیه مبدل شده‌اید، اما بدانید که نمی‌توانید اراده خلق کورد را نابود کنید، سرکفتن [پیروزی] متعلق به ملت کورد است."

در ادامه رفین شیخموس لوح سه شهید را به خانواده آنان تقدیم کرد. خانواده‌های شهیدان تأکید کردند که به شهیدان خود افتخار می‌کنند.

جودی بوتان از جوانان قامشلو در پایبندی به خون رفیق شهید خود محمد گُلو اعلام کرد که به صفوف ق.س.د پیوسته است.

بنابر وصیت شهید یوسف گُلو ترانه‌ی «گافا ئز مرم» [وقتی که مُردم] هنرمند محمد شیخو پخش شد.

پیکر سه شهید خانواده گُلو در میان هلهله مادران و خلق انقلابی در آرامگاه شهید دلیل ساروخان قامشلو بخاک سپرده شدند.