خلق شهبا در مقابل محاصره و تحریم‌های اقتصادی مقاومت می‌کنند

تحریم مواد سوختی و خوراکی در شهبا به افزایش قیمت‌‌ اجناس منجر شده است. ساکنان شهبا می‌گویند؛"برای خنثی کردن کانسپت دشمنان به مقاومت ادامه می‌دهیم."

اقلیم شهبا از شمال توسط دولت اشغالگر ترک و مزدوران، از جنوب-غرب و شرق نیز از سوی حکومت دمشق محاصره شده است. تنها یک راه ورود به اقلیم شهبا وجود دارد و آن نیز در کنترل گردان چهارم رژیم سوریه است.

نیروهای حکومت دمشق از طریق گردان چهارم راه مابین مناطق احدس و حلب را کنترل می‌کنند. این منطقه در ١٠ کیلومتری حلب واقع شده است. ایست‌های گردان چهارم رژیم سوریه نیز مبلغ فراوانی را تحت عنوان گمرک کالا برای ورود اجناس تعیین کرده‌اند.

بیش از ١٠٠ هزار آواره در منطقه شهبا ساکن هستند. همچنین ۵ کمپ آوارگان عفرین اشغالی به نام‌ کمپ‌های برخودان، سردم، وَگَر [بازگشت]، عفرین و شهبا در این منطقه واقع شده‌اند.

قیمت اجناس و مواد سوختی بشدت افزایش یافته است. به همین دلیل تاجران کوچک ناچارند مبلغ بیشتری را به عنوان گمرک به گردان چهارم پرداخت کرده و نیازمندی‌های ساکنان را وارد کنند. در بازار شهبا قیمت هر لیتر گازوئیل به ۴٣٠٠ لیره سوری، قیمت یک لیتر بنزین به ۵٧٠٠ لیره و قیمت هر کپسول گاز به ٩٠ هزار لیره افزایش یافته است. خلق شهبا و عفرین زمستان سختی را سپری کردند. اما هنو این وضعیت ادامه دارد.

نزدیکی منطقه شهبا به دریای مدیترانه سبب شده است تا شرایط جوی مساعدی را برای کشاورزی فراهم کند. ٢۵ هزار هکتار از مزارع شهبا زیر کشت می‌روند. در ٣ سال اخیر به دلیل بارش کم بارزان در تمامی سوریه و بویژه در این منطقه خسارت فراوانی به بخش کشاورزی وارد شده است. کشاورزان منطقه برای آبیاری مزارع خود از چاه استفاده می‌کنند ولی افزایش قیمت گازوئیل از سوی حکومت دمشق کشاورزی در این منطقه را با بحران روبرو کرده است.

وضعیت بهداشت منطقه شهبا نیز از وضعیت کشاورزی متفاوت نیست. در شهبا ٣ بیمارستان به نام‌های بیمارستان آورین، بیمارستان تل رفعت و بیمارستان ویژه کرونا وجود دارند. کمیته بهداشت و درمان اقلیم عفرین برای تأمین نیازهای دارویی و تکنیکی این سه بیمارستان با موانع بسیاری روبروست.

زلوخ بکر، ریاست مشترک اقلیم عفرین در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت:"اقلیم شهبا ۴ سال است که تحت محاصره قرار دارد. رژیم سوریه نیز تحریم‌های سنگینی را بر شهبا اعمال می‌کند. تنها راه ارتباطی تحت کنترل گردان چهارم است. تمامی نیازهای آوارگان عفرین از این مسیر وارد می‌شوند. اما گاه و بیگاه گردان چهارم این مسیر را مسدود می‌کند. اگر این موضوع را مد نظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که رژیم‌های سوریه-ترکیه و تبهکاران وابسته به آنکارا به شیوه‌ای آشکار نقشه‌‌ای مشترک را به پیش می‌برند تا مردم و سازمان‌های مردمی شهبا را تحت فشار قرار داده و آنها را نا امید کنند. جنگ اوکراین سبب شده است تا رژیم ترکیه و رژیم سوریه سیاست‌های مشترکی را علیه کوردها در شهبا و حلب بکار گیرند. از سوی دیگر زمانیکه رژیم سوریه با پاسخ رد اداره خودگردان شمال و شرق سوریه مواجه می‌شود درصدد است تا با مشاهده نقاط ضعف اداره خودگردان بر آن ضربه وارد کند. رژیم سوریه به دلیل ناپیوستگی جغرافی مناطق شهبا، شیخ مقصود و اشرفیه با اداره خودگردان این سه منطقه را تحت فشار قرار می‌دهد و درصدد تحمیل خواسته‌های خود بر آنان است."

زلوخ خاطرنشان کرد،"ما مردم عفرین و شهبا برای خنثی کردن سیاست‌های حکومت دمشق و دولت ترکیه سازماندهی خود را نیرومند کرده‌ایم. همچنین خود را برای شرایط بحرانی آماده‌ نموده‌ایم. زیرا وقتی از عفرین خارج شدیم پیمان بستیم که مقاومت را تا بازگشت به عفرین ادامه دهیم. ما به رهبری، به شهیدان راه آزادی و به مادران شهیدان و تمامی خلق آزادیخواه قول داده‌ایم که عفرین را آزاد نماییم و با سربلندی به آن بازگردیم. از این رو لازم است حکومت دمشق و رژیم ترک هیچگاه خیال نکنند که مردم عفرین به دلیل محاصره و تحریم سر تسلیم خم می‌کنند. ما مقاومت و ایستادگی را در شهبا، شیخ مقصود و اشرفیه گسترش می‌دهیم."

رنگین محمد از پناهندگان عفرین در کمپ سردم واقع در شهبا با اشاره به شرایط طاقت‌فرسای آوارگی و محاصره تحمیلی رژیم بعث می‌گوید:"ما برای مقاومت در شهبا مانده‌ایم. در این راه با عزمی نستوه به ایستادگی ادامه می‌دهیم."

اسماعیل موسی از ساکنان شهبا گفت که علی‌رغم ۴ سال آوارگی مردم عفرین در شهبا آنان به مقاومت ادامه می‌دهند و افزود:"ما به عنوان مردم شهبا تا پیروزی از مردم عفرین حمایت می‌کنیم و در مقاومت آنها را یاری خواهیم کرد. ما با همدیگر سیاست‌های نابودگرانه علیه خلق کورد را نقش بر آب می‌کنیم."