خلیل: ناتو به حملات اشغالگرانه ترکیه چراغ سبز نشان داد

آلدار خلیل، عضو شورای ریاست مشترک پ.ی.د گفت که تصمیم ناتو بخشی از کانسپت تازه جنگ علیه ملت کورد است و افزود:"توافق ناتو و سوئد در ٢٩ ژوئن اتفاقی نیست. برای دور تازه‌ای از حملات اشغالگرانه به کوردستان چراغ سبز روشن کردند."

هفته گذشته در نشست عالی ناتو در مادرید پایتخت اسپانیا در ازای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو امتیازاتی به ترکیه داده شد. آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک خاطرنشان کرد که امتیازات داده شده به ترکیه در نشست عالی ناتو اخذ شده‌اند و بخشی از کانسپت جنگ علیه خلق کورد می‌باشند.

آلدار خلیل در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی نشست ناتو و تداوم جنگ علیه کوردستان پرداخت. خلیل خاطرنشان کرد که دولت ترک ده‌ها سال است در راستای نابودی کوردها اعلان جنگ کرده است.

خلیل اعلام کرد دولت ترک ده‌ها سال است برای از بین بردن کوردها تلاش می‌کند و گفت:" خلق کورد و جنبش آزادی نیز مقاومتی تاریخی برای حفظ هویت و آزادی خود انجام می‌دهند. اما باید این حقیقت دیده شود. اگر دولت ترکیه پشتیبانی مؤثر از ناتو نداشت، اکنون خلق کورد در شرایط متفاوتی بود و درخواست‌های آن‌ها برای آزادی محقق می‌شد. به گفته‌ی دیگر، ناتو از سال‌های ۱۹۸۴-۱۹۸۵ علیه جنبش کوردها می‌جنگد و می‌خواهد خلق کورد را از بین ببرد. ناتو این را معیار عمل قرار داده و به‌عنوان ملاک اساسی خود از آن استفاده می‌کند که همه کشورها را در جنگ برای از بین بردن کوردها شرکت دهد. در این پروسه تصمیم‌هایی علیه خلق کورد گرفته می‌شود. ناتو از هر طرف تصمیم خود را نو کرده و به صورت متفاوتی تصمیمات خود را نشان می‌دهد."

آلدار خلیل در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه و نقش سوئد اشاره کرده و گفت:"قابل ‌توجه است برای اولین باری که پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت، سوئد در این برنامه و در این تصمیم شرکت داشت. بهانه آن‌ها چه بود؟ یک‌بار دیگر سوئد و اولاف پالمه بود. در سال ۱۹۸۶ با ترور کردن اولاف پالمه ناتو به‌طور رسمی تصمیم خود را اعلام کرده و جنبش آزدیخواهی کورد را متهم نمود. همان‌طور که می‌دانید، سال گذشته دادستانی عمومی سوئد حکمی صادر کرد که براساس آن جنبش آزادی کوردها و خلق کورد هیچ ارتباطی با این ترور ندارند، اما علی‌رغم این‌ها احکام جدیدی علیه جنبش خلق کورد صادر نموده‌اند. آنها در سال ۱۹۸۶ توسط سوئد دست ‌بکار شدند، امروز نیز یک‌بار دیگر توسط سوئد گام برمی‌دارند. برای آنکه سوئد به ناتو بپیوندد این‌بار مسئله جدیدی را در برنامه قرار داده‌اند.

در اساس ناتو علیه خلق کورد است. رفتار و برخورد آن‌ها بر این اساس مشخص است. برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، تصمیم خود را یک‌بار دیگر تازه می‌کنند. به گونه‌ای که به سوئد گفتند' شما در بیانیه‌های خود گفتید که پ.ک.ک هیچ ارتباطی با کشتن اولاف پالمه ندارد، اگر این‌طور است ما گام جدیدی برمی‌داریم. شما گامی برای ورود به ناتو بردارید'. آن‌ها به سوئد گفتند'، اگر شما می‌خواهید وارد ناتو شوید، باید مهر و امضاء خود را در زیر توافقنامه جنگ علیه خلق کورد قرار دهید'. آن‌ها نیز پذیرفته و به آن پیوستند.

زمانی‌ که در سال ۱۹۸۶ قتل اولاف پالمه را به پ.ک.ک نسبت دادند تاثیر بسیار بد و شدیدی بر خلق کورد و جنبش آن داشت و اینچنین جو متفاوتی ایجاد کردند. سال‌های سال این جنبش تحت این اتهام قرار داشت. به‌جای خودانتقادی و پذیرش حقوق خلق کورد، آن‌ها چکار کردند؟ سوئد یک‌بار دیگر به این نقش عمل کرد که اساس تصمیمات ناتو علیه خلق کورد باشد."

آلدار خلیل به این مسئله اشاره نمود که می‌بایست سوئد و فنلاند بر اساس معیارهای دمکراتیک موضع‌گیری می‌کردند. وی گفت:"متأسفانه آن‌ها راه و روش متفاوتی انتخاب کرده‌اند که هم مایه انتقاد و هم اینکه باید تقبیح و رسوا شود."

آلدار خلیل در ادامه سخنانش گفت:"این جنبش، جنبشی دمکراتیک است که خواستار آزادی خلق کورد می‌باشد و هرگز به بشریت هیچ زیان و آسیبی وارد نکرده ‌است، به‌ویژه نیروهای روژآوا علیه داعش ایستاده و جنگیدند، در حالیکه هیچ‌کس نمی‌توانست علیه داعش بجنگند و آن‌ها به بشریت خدمت کرده‌اند. آن‌ها علیه بزرگ‌ترین نیروی تروریستی جهان و علیه فاشیسم جنگیدند. هم‌زمان انقلابی دمکراتیک انجام دادند. فقط برای رضایت دولت ترک و در راستای محقق نمودن منافع ناتو علیه خلق‌ها، مسئله خلق کورد و جنبش دمکراتیکش را قربانی می‌کنید. ناتو و کشورهای غربی یک‌بار دیگر براساس درخواست و پافشاری دولت ترکیه علیه مطالبات آزادیخواهانه‌ی خلق کورد متحد می‌شوند. در اساس نیز برعکس درخواست‌های دولت ترکیه رفتار می‌کنند. آن‌ها این تصمیم را گرفته و نمی‌خواهند مسئله کورد به پیروزی برسد. همچنین دولت ترک را به‌عنوان ابزاری برای جنگ علیه خلق کورد به کار می‌گیرند. این تصمیمی مثبت نبود."

اعلام این تصمیم در ۲۹ ژوئن تصادفی نبود

آلدار خلیل در مورد روز صدور این‌ تصمیم گفت، این روز، روز تحمیل حکم اعدام بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان و اجرای حکم اعدام شیخ سعید است. وی گفت:"روز ۲۸ ژوئن گردهم آمده و این روز را در برنامه کاری خود قرار دادند و در روز ۲۹ ژوئن بیشتر بیانیه‌ها را منتشر کردند. ۲۹ ژوئن در تاریخ کوردها روزی شناخته ‌شده است و انتخاب این روز تصادفی نیست. این روز، روز اعدام شیخ سعید است و محاکمه رهبر آپو در این روز انجام شده ‌است. تهاجمات دولت ترک علیه خلق کورد همیشه در این روز بوده ‌است، به‌همین دلیل این وضعیت را محکوم می‌نمایم و از افکار عمومی جهان و خاورمیانه و اروپا درخواست می‌کنم، همچنین از مدافعان آزادی و دمکراسی درخواست می‌کنم، تا موضع‌گیری کرده و این مسئله را نپذیرند."

آلدار خلیل در مورد تهدیدهای اردوغان برای اشغال شمال و شرق سوریه صحبت کرد که در گردهمایی ناتو تهدیدهای خود را تکرار کرده و در پاسخ این پرسش که 'آیا این مسئله سبب رضایت بین‌المللی برای اشغالگری خواهد شد؟' گفت:"دولت ترکیه و حکومت آ.ک.پ اصرار دارند و می‌خواهند همه شمال و شرق سوریه را اشغال کنند. اردوغان در جلسه سازمان ملل آشکارا نقشه‌ای به عمق ۳۰ کیلومتری نشان داده که همه شمال و شرق سوریه را هدف قرار می‌داد و گفت، 'همه این منطقه برای من خواهد بود'، هیچ‌کس در آنجا چیزی نگفت و همه سکوت کردند و این به معنی رضایت است. دولت ترکیه می‌خواهد این منطقه را اشغال کند. با تصمیم سوئد و فنلاند و از راه ناتو آن‌ها گفتند، بله. چراغ سبز به آن‌ها نشان دادند. آن‌ها گفتند تو می‌توانی حمله کنی، ما براساس این حقیقت رفتار می‌کنیم. آن‌ها با این تصمیم، آهنگ خود را یکی کردند. ما باید برای دفاع از هویت خود سیستم خوددفاعی را تقویت کنیم. شروان‌های حرفه‌ای و کارامد ما و جامعه ما برای آنکه خود، خاکشان، خانه و میهن خود را حفظ نمایند باید خود را تقویت کرده و سبب تغییر مسیر جنگ انقلابی خلق برای دفاع از هویت خود و خانه و خلقشان شوند. لازم است دست از خاک خود برندارند و تحت هیچ شرایطی آنرا ترک نکنند. تا آخرین نفس مقاومت کرده و اینچنین به پیروزی دست خواهند یافت.

ما این‌گونه فکر نمی‌کنیم که آیا برخی از ما پشتیبانی می‌کنند یا خیر؟ آیا آن‌ها به ما چراغ سبز نشان خواهند داد یا خیر؟ آیا حمله می‌کنند یا خیر؟ این استراتژی دولت ترکیه است. امروز حمله نکنند فردا آن را انجام خواهند داد، یک‌ماه دیگر حمله خواهند کرد، پس‌از یک‌ سال حمله خواهند کرد. این دولت تصمیم خود را گرفته ‌است. اگر آن‌ها امروز این کار را نکنند علتش آن است که ما به‌خوبی خود را آماده کرده‌ایم. ممکن است آن‌ها بترسند. در زاپ و آواشین و متینا  شکست خورده‌اند، ممکن است به دلیل شکست نقشه‌هایشان علیه شنگال باشند. اگر امروز حمله نمی‌کنند هیچ‌کس نباید فکر کند که آن‌ها تصمیم خود را تغییر داده‌اند، آن‌ها بر حمله اصرار دارند و تصمیم خود را گرفته‌اند و می‌گویند این‌جا را اشغال خواهیم کرد."

اگر اشغالگری جدیدی رخ دهد کشوری به نام سوریه باقی نخواهد ماند

آلدار خلیل برای دفاع از یکپارچگی خاک سوریه گفت:"می‌خواهند از بحران کنونی سوریه استفاده کنند. رژیم تضعیف شده ‌است و هیچ‌کسی از سوریه دفاع نمی‌کند. کشورهای منطقه نیز از سوریه پشتیبانی نمی‌کنند و به‌همین دلیل آن‌ها می‌خواهند از این وضعیت بهره گیرند. در مجموع چه این شرایط وجود داشته باشد یا نه، استراتژی آن‌ها اشغالگری است، به‌همین دلیل برای آنکه ما هم از دستاوردهایمان دفاع کنیم، باید با همه توان، مقاومتی تاریخی نشان داده و توطئه‌های رژیم ترک را شکست دهیم. همزمان باید مناطق اشغالی را آزاد نموده و رژیم ترک را از خاکمان بیرون کنیم.

بر این اساس به خلقمان، خلق‌های سوریه و حکومت دمشق می‌گویم؛ ما باید با هم از حق حاکمیت سوریه دفاع کنیم. باید با هم اشغالگران را از خاکمان بیرون کنیم. ممکن است ما مسائل داخلی داشته و نظراتمان متفاوت باشد، ممکن است یک نظر و تفکر در رابطه با آینده سوریه نداشته باشیم، این‌ها همه مسائل داخلی ما هستند. اما آنچه وجود دارد این است که این خاک اشغال خواهد شد. باید این منطقه آزاد شود و اجازه ندهیم هیچ منطقه دیگری اشغال گردد. اگر بخش دیگری از سوریه اشغال گردد دیگر چیزی با نام سوریه باقی نخواهد ماند.

ما نمی‌گوییم که این فقط مسئله کورد و ترک است. حقیقت آن است که یکی از اهداف اصلی دولت ترکیه از بین بردن کوردهاست، اما تنها هدف آن‌ها نیست. دولت ترکیه می‌خواهد بخش بزرگی از خاک سوریه را اشغال کرده و به خاک خود ملحق نماید، می‌خواهد ترکیه بزرگ را ایجاد کند. برای این هدف نیز باید همه سوریه و همه گروه‌های آن در این مقاومت برای دفاع از خاک سوریه شرکت کرده و موضع‌گیری آشکاری از خود نشان دهند."