کنگره ستار: درخواست برای تشکیل یک کمیته تحقیق

کنگره ستار از دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش و سازمان ملل درخواست کرد که کمیته تحقیقی را تشکیل داده و با اعزام این کمیته به مناطق شمال-شرق سوریه در رابطه با جنایات دولت ترک تحقیق شود.

مرکز ارتباطات و پیمان‌های دمکراتیک کنگره ستار پیامی را برای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، فومزیل ملامبو نگوکا ریاست هیات زنان سازمان ملل متحد و اعضای کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت این سازمان ارسال کرد.

در این پیام آمده است: از ابتدای بحران سوریه دولت ترک با همکاری گروه‌های مسلح وابسته به خود، حملات وحشیانه خویش را به مناطق شمال-شرق سوریه متوقف نکرده است. در حملات خود تمام سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی را به کار برده است. هدف از این حملات نیز برهم زدن پروژه راه حل دمکراتیک برای حل تنش‌های سوریه و تداوم اشغالگری بوده است. از این طریق تمام پیمانها و معیارهای بین‌المللی را نقض کرده است.

جنایت علیه بشریت

علیرغم انکه نیروهای سوریه دمکراتیک در شمال-شرق سوریه آتش‌بس را اجرا کرده‌اند، اما دولت ترک آتش‌بس را اجرا نمی‌کند و حملات خود را در منطقه شرق فرات افزایش داده است. منطقه زرگان، تل تمر و شهبا و روستاهای منبج را همراه با ساکنان غیر نظامی و نظامی به شیوه‌ای وحشیانه مورد هدف قرار می‌دهد. به هیمن دلیل زنان و کودکان جان خود را از دست داده و ۱۶ نفر هم تا کنون مجروح شده‌اند. همچنین هواپیماهای اکتشافی مرکز ارتباطات شورای نظامی تل تمر را بمباران کرده و در نتیجه آن ۴ رزمنده نیروهای سوریه دمکراتیک به شهادت رسیده‌اند. همچنین رووستای تل شینا در شمال-شرق تل تمر را هم بمباران کرده‌اند. اتومبیل شخصیتهای سیاسی، نظامی و مقامات در کوبانی و قامشلو مورد هدف قرار گرفته‌اند. این اقدامات پیامی صریح است که بین نظامیان و غیر نظامیان هیچگونه تمازیی قائل نمی‌شوند. هدف آنها این است که منطقه تخلیه شده تا بار دیگر بتوانند منطقه را اشغال کرده و دست به ایجاد تغییرات دموگرافیک در منطقه بزنند.

نقض قوانین بین‌المللی

رویدادهای صورت گرفته در تل تمر، زرگان و شهبا ادامه نقض مکرر قوانین از سوی دولت ترک و گروه‌های وابسته به آن در خابور، ادلب، عفرین و جرابلس و گرس سپی، سریکانی و کوبانی است. این اقدامات نشان دهنده نقض مشهود قوانین بین‌المللی و همچنین نقض تصمیمات بین‌المللی در خصوص زنان و حفظ آنان در مواقع جنگ است.

سکوت و موضعگیری مشکوک جامعه بین‌المللی و دولت‌های تامین کننده و ناظر آتش‌بس، روسیه و آمریکا به دولت ترک کمک می‌کند تا حملات خود را افزایش دهد و حاکمیت ارضی سوریه را نقض کرده و قتل‌عام و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان را ادامه ببخشد. به همین دلیل ما به عنوان کمیته ارتباطات و پیمانهای دمکراتیک کنگره ستار درخواست می‌کنیم که وظایف خود را انجام دهید تا امنیت و ثبات در سوریه مستقر گردد.

این مرکز در پیام خود خواسته‌های زیر را بر شمرده است:

۱ - حملات وحشیانه و جنگ متوقف و در تمام سوریه آتش‌بس رعایت شود.

۲ - ممنوعیت پرواز هوایپماها در مناطق شمال-شرق سوریه

۳ - تشکیل کمیته تحقیق برای پیگیری جنایاتی که دولت ترک و گروه‌های وابسته به آن انجام داده‌اند.

۴ - ایجاد فشار بر دولت ترک به منظور خاتمه دادن به اشغالگری و مداخله نظامی در شمال-شرق سوریه

۵ - بازگشت آوارگان با تضمینهای مجامع بین‌المللی.