لازم است حکومت دمشق دست از نظامیگری کشیده و عدم تمرکز را بپذیرد

مری شبلی عضو شورای ریاست  مجلس سوریه دمکراتیک اعلام کرد که حکومت دمشق و اپوزیسیون سوریه مسئول جنگ و بحران این کشور بوده و تنها راه دست‌یابی به راه حل، سیستم عدم تمرکز در این کشور است.

مری شبلی در این گفتگو اظهار داشت که بحران سوریه ۱۰ سال قبل از شهر درعا در مقابله با ذهنیت شونیستی آغاز شده و در ادامه افزود: لازم بود که انقلابی آغاز می‌شود که تمام سوریه را در نوردد. به همین دلیل در ابتدا کودکان در درعا بر روی دیوارهای مدارس شروع به نوشتن شعار کردند و همین اقدام نخستین جرقه‌های انقلاب را زد.

شبلی در ادامه افزود: لازم است کسانی را که برای ایجاد میهنی جدید و دمکراتیک و بدور از نژادپرستی قیام کرده‌اند به خوبی شناخت. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که وابستگی به نیروهای خارجی بود که سوریه را به صحنه نبرد کشورهای دیگر تبدیل کرد. اما این انقلاب منحرف شد، زیرا هر دو طرف بر راه حل نظامی تاکید کرده و منافع خود را به خارج گره زدند. اما از طرف دیگر این رویکرد به ضرر و آسیب فراوان خلق منجر شده و امروز ما هزینه‌های آن را بر دوش می‌کشیم.

این سرزمین به همه تعلق دارد

مری شبلی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که بهترین راه حل برای خاتمه دادن به جنگ، دیالوگ بوده و در ادامه افزود: در فرایند ۱۰ ساله، راه‌حل نظامی به هیچ نتیجه‌ای منجر نشده است و بحران در درعا موید این مسئله است.  شبلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تداوم گلوله‌باران درعا اظهار داشت: لازم بود حکومت سوریه به جای صف آرایی نیروهایش علیه مردم در درعا، در مقابل ارتش اشغالگر ترک صف‌آرایی می‌کرد.

مری شبلی عضو شورای ریاست مجلس سوریه دمکراتیک در رابطه با سیاستهای منتهی به راه‌حل نیز خاطرنشان ساخت: مشخص شده است که سیاستهای دولت دمشق با شکست مواجه شده است. زیرا ذهنیت دولت دمشق نمی‌تواند پذیرای استیفای حقوق شهروندان باشد و و این رویکرد هم نشان دهنده ذهنیت و عقلانیت آنان قتل یا پذیرش خواسته‌های حکومت است. اما کسانی که فرزندانشان به قتل رسیده‌اند یا دربدر و آواره شده‌اند، تسلیم نخواهند شد. زیرا در این فرایند ارزشمندترین داشته‌هایشان را از دست داده‌اند.

حل بحران از طریق حمله امکان‌پذیر نیست

مری شبلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت رویکردهای خودمدیریتی اظهار داشت: خلق در منطقه سویدا خودمدیریتی را تجربه کرده و در پیشبرد مدل خود، به موفقیت دست یافته‌اند. خلق در درعا نیز همین خواسته را دارند. این اقدامات در راستای منافع همه قرار دارد، پس چرا باید حکومت بخواهد که خواسته‌های خود را بر همه تحمیل کند؟

شبلی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیروزی و موفقیت مدل خودمدیریتی مناطق شمال-شرق سوریه هم افزود: اکنون منطقه خودمدیریتی نمایندگی‌های خود را در خارج گشوده و امور شهروندان در خارج را انجام می‌دهد، و به نسبت سایر مناطق سوریه، از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است.

مری شبلی عضو شورای ریاست مجلس سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اظهارات بشار اسد در مورد سیستم عدم تمرکز هم اظهار داشت: ما به سخنان و گفته‌های شفاهی اسد وقعی نمی‌نهیم، ما در عمل خواهان ایجاد تغییر هستیم. زمانیکه هیات ما به دمشق رفت، حکومت دمشق در دیالوگ با مجلس سوریه دمکراتیک جدیتی از خود نشان نداد.