محاصرە، تهدید و ارعاب در منطقە شهبا

منطقه شهبا یکی از مناطقی است که عمدتاً آوارگان عفرین در آن اسکان یافته اند. 13 کیلومتر با شهر عفرین فاصله دارد. پناهندگان مهاجر برای بازگشت به خانه و املاک خود در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.

منطقه شهبا یکی از مناطقی است که عمدتاً آوارگان عفرین در آن اسکان یافته اند. 13 کیلومتر با شهر عفرین فاصله دارد. پناهندگان مهاجر برای بازگشت به خانه و املاک خود در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.  از ابتدای کوچ مردم عفرین بە دلیل حملە دولت اشغالگر ترکیه، منطقه شهبا هر روز مورد هدف توپخانه و حملات دولت اشغالگر ترکیه قرار گرفته است. در مقابل آن، نیروهای دولت شام از ابتدای مهاجرت مردم در شهبا، تحریم موقتی را اعمال کردە و مانع از ارسال تمام نیازهای حیاتی مردم بە این منطقە شدەاند.  ورود تمام کالاها را به منطقه ممنوع می کردە و  از اکتبر امسال می توان گفت که منطقه محاصره کامل و سختی دارد.

طول مرز منطقه شهبا حدود 166 کیلومتر است. دولت ترکیه و گروه های وابسته به آن و نیروهای دولت شام مانند حلقەای در اطراف منطقه شهبا پخش شده اند. در جنوب منطقه شهبا نیروها و موانع دولت شام حضور دارند، و طول مرز منطقه شهبا با نیروهای دولت شام حدود ٥٣ کیلومتر است. یک جاده اصلی بین منطقه شهبا و نیروهای حکومت شام وجود دارد که جاده ی احداس نام دارد. تمام مایحتاج زندگی مردم آوارە و مردم منطقه از این جاده عبور می کند.

از احداس تا مرکز شهر حلب 4 ایست بازرسی دولت دمشق وجود دارد. از ایست بازرسی  سیوی تا  تیپ چهارم، هیچیک بازرسی ها اجازه رفت و آمد را بە مردم ندادە و تمام افراد اهالی عفرین در ایست بازرسی متوقف میشوند و اجازه عبور بە آنها داده نمی شود. از سوی دیگر بازرگانانی که مایحتاج زندگی را به منطقه می آورند، عنوان کردند  زمانی که برای نیاز مردم چیزی می آورند ، ده ها برابر مالیات به پاسگاه های تیپ چهارم می پردازند.

شایان ذکر است که تیپ چهارم در سال ١٩٨٤ توسط ماهر اسد رئیس جمهور وقت سوریه تأسیس شد. همچنین برای تبدیل شدن این گروه به قدرتمندترین گروه در سوریه، آموزش های مختلفی می بینند و به گفته برخی از سیاستمداران، این تیپ از نظر نظامی در تمام سوریه برتری دارد.

زمستان و تحریم با هم سنگین بود

 سال ٢٠٢٢ سالی ناگوار برای عفرینی های مهاجر بود. در اوایل فروردین ماه نیروهای دولت دمشق منطقه شهبا و محله شیخ مقصود و اشرفیه حلب را محاصره شدید و کامل کردند که در نتیجه عفرین مقاومت زیادی از خود نشان داد و با تظاهرات گسترده به این محاصره اعتراض شد. . محاصره شکسته نشد، اما شرایط برای انتقال مایحتاج زندگی تا اندازەای آسانتر شد.  از اکتبر ٢٠٢٢، نیروهای دولت دمشق محاصره شدید و کاملی را بر منطقه تحمیل کردند. هیچ راهی وجود ندارد که سوخت، گاز، دارو و مایحتاج مهم مردم عفرین وارد منطقه شود. عفرینیها  و مردم محله شیخ مقصود و اشرفیه تاکنون سوختی برای گرمایش دریافت نکرده اند و با سرمای زمستان مواجه هستند.

این محاصره شدن  باعث شد تا سوخت گرمایشی با قیمت 10000 لیر، بنزین با قیمت 20000 لیر و کپسول های  گاز با قیمت 120000  به فروش برسد.

تحصیل و نحوه درس خواندن در شهبا

از آغاز مهاجرت مردم عفرین به شهبا، فعالیت های آموزشی و تربیتی متوقف نشده است، فعالیت های آموزشی دانش آموزان به طور سیستماتیک ادامه دارد. همچنین فعالیتهای دفتر مطبوعاتی شهید ویان آمارا که در سال ٢٠١٩ در شهر شهبا تأسیس شد، ادامه دارد و در سال ٢٠٢٢ حدود ٣٠ دانشجو از گروههای مختلف (ادبیات کوردی، ریاضیات ، زیست شناسی، معلم مرجع، شیمی و فیزیک) مشغول به کار شدند. اما از ابتدای سال تحصیلی ٢٠٢٢/٢٠٢٣، هیئت آموزش و پرورش با موانع زیادی در زمینه تهیه کتاب و نیازهای آموزشی مواجه شد. از سوی دیگر به دلیل حملات دولت ترکیه به منطقه شهبا مشکلات بزرگی برای امنیت مالکان ایجاد شد. در این زمان، تمام مدارس سوریه برای امتحانات میانسالی آماده می شوند. اما در شهبا به دلیل محاصره و کمبود سوخت، رفت و آمد مختل شده و مدارس تعطیل است و 15 هزار دانش آموز در شهبا نمی توانند تحصیل کنند.

مقاومت مردم عفرین در برابر محاصره با مکانیسم های مختلف

 از آغاز بحران داخلی در سوریه، ارزش لیر سوریه در برابر دلار آمریکا بیش از پیش کاهش یافته است. اما از ابتدای سال ٢٠٢٢ این کاهش به اوج خود رسیده و اکنون ارزش لیر سوریه از ٧٠٠٠ لیر سوری در برابر دلار آمریکا فراتر رفته است.

 از طرف دیگر از آنجایی که زمین های شهبا برای کشاورزی مناسب است، مردم محلی به کشت و زرع می پردازند و محصولات را به اشتراک می گذارند. همچنین افرادی که در کمپ ها زندگی می کنند، یک منطقه کشت نیز برای خود ساخته اند که در آن سبزی های مختلف می کارند و نیاز بازار خود را از آنجا دریافت می کنند. با این کار مردم عفرین و شهبا تلاش می کنند در برابر بحران اقتصادی که در منطقه رخ می دهد مقاومت کنند.

بیمارستان آورین به دلیل محاصره در شرف تعطیلی است

 پس از اسکان مردم عفرین به شهبا، بیمارستان اورین در شهر شهبا افتتاح شد، اما به دلیل محاصره موقت دولت دمشق، بیمارستان نتوانست تجهیزات و تدارکات بیمارستانی تهیه شود. به همین دلیل، به عنوان یک بیمارستان برای شرایط اضطراری از آن استفادە می کنند.

 این محاصره سلامت مردم را نیز تحت تأثیر قرار دادە است. زیرا نمی توان دارو را به منطقه آورد. به گفته ریاست مشترک شورای بهداشت کانتون عفرین و شهبا دکتر محمد نور شباب توضیح می دهد که از ابتدای سال ٢٠١٨، دولت شام اجازه داده است که دارو یا تجهیزات بیمارستانی با مالیات های هنگفت وارد منطقه شود. او همچنین می گوید، اما در سه ماه اخیر دارو وارد نمی شود و  مشکلات به جایی رسیده است که تنها بیمارستان شهبا به دلیل مشکلات سوخت، کمبود غذا و دارو تعطیل است.

نورشباب می گوید که حتی با وجود این همه موانع، ٢٤ ساعت شبانه روز کار خود را برای خدمت باز کرده اند، اما به دلیل کمبود دارو نمی توانند نیازهای معمول مردم و بیماران را انجام دهند. کار آنها متوقف شده است. محمد نور شباب در پایان اظهار داشت که در حال حاضر دولت دمشق ااز کارت سلامت بە نفع سیاست بهرەبرداری می کند .

 طبق قوانین بین المللی این کار نقض حق بشر است. گفتنی است با توجه به فصل زمستان، سطح بیماری های مردم از جمله آنفولانزا و سایر بیماری های ریوی  افزایش یافته است و بیمارستان آورین به دلیل موانع دولت با مشکلات جدی برای درمان مردم مواجه است. شام و دولت اشغالگر ترکیه با گروهک هایش زندگی می کند.

مدیریت بیمارستان آورین دکتر آزاد رشو با بیان اینکه ماهانه حدود ١٧ هزار بیمار در بیمارستان آورین پذیرش و مداوا می شوند، گفت: اما مشخص است که به دلیل کمبود سوخت و نبود وسایل گرمایشی در اتاق بیماران،  کار این بیمارستان مختل می شود. رشو گفت: همچنین در سال ٢٠٢٢، ٧ غیرنظامی شهید و ٤٤ نفر بر اثر گلوله باران روزانه ارتش اشغالگر ترکیه زخمی شدند. اما به دلیل محاصره نتوانستیم 2 نفر را که در اثر گلوله باران مجروح شده بودند از جمله یک کودک ١٤ ساله را درمان کنیم و شهید شدند.

دولت شام مردم سوریه را علیه دولت خودگردان تحریک می کند

دولت شام در حال تحریک علیه اداره خودمختار باکور و روژهلات سوریه در منطقه شهبا و محله های شیخ مقصود و اشرفیه است. هدف این است که منطقە خودگردان از قوانین دولت دمشق تبعیت کند و تحت نفوذ آن قرار گیرد. علاوه بر این، اگر به وضعیت کنونی تمام سوریه نگاهی بیندازیم، می بینیم که همه مردمی که زیر چتر دولت دمشق زندگی می کنند در بدترین شرایط قرار دارند. دولت دمشق مدعی است که به دلیل مدیریت خودمختار شمال-شرق سوریه، آنها نمی توانند سوخت و گاز را تامین کنند و اجازه نمی دهند کالاها به مناطق شهبا و شیخ مقصود منتقل شود. اما همه ما می دانیم که روسیه و ایران دو کشور ی هستند که با دولت دمشق همکاری می کنند. آنها می توانند مشکلات سوخت را به یکباره حل کنند. با این کار، دولت دمشق در تلاش است تا همه مردم سوریه را علیه اداره خودمختار تحریک کند. همین برخورد دولت باعث شد که مردم آنطور که انتظار می رفت نارضایتی خود را در برابر حملات نشان ندهند.

حمله علیه شهبا هرگز متوقف نشد

 تهدیدها و حملات دولت ترکیه در سال ٢٠٢٢ به مناطق شهبا، تیل رفعت و شیروا متوقف نشد. هر روز توسط دولت اشغالگر ترکیه و مزدورانش بمباران می شد که در نتیجه آن گلوله باران شهدا و مجروحینی به بار می آمد و خسارات مادی زیادی وارد می شد. در سال ٢٠٢٢، دولت ترکیه و گروههای تروریستی عفرین و منطقه شهبا را با (٢٧٤٩٨) گلوله هدف قرار دادند. آنها همچنین ١٣ بار منطقه را با پهباد بمباران کردند. از ١٩ نوامبر ٢٠٢٢ روند جدیدی در حملات دولت ترکیه آغاز شد. آنها مناطق تل رفعت و شرا را با هواپیماهای جنگی هدف قرار دادند و با فسفر سفید به روستای تاتماراش در منطقە شیرا شره حمله کردند. در نتیجه این حملات ٢٨ سرباز دولت دمشق جان خود را از دست دادند و ٣٥ نفر مجروح شدند. با وجود این، دولت مشق هیچ خبری از این حادثه گزارش نکرد.

از آغاز تهدیدات و حملات دولت ترکیه به منطقه شهبا مردم عفرین و شهبا با تجربه جنگ انقلابی خلق به مقاومت خود ادامه می دهند. هر خانه ای در روستاهایی که توسط دولت اشغالگر ترکیه هدف قرار می گیرد، تونل های کوچکی برای محافظت از خود ساخته است. همچنین نیروهای دفاع اجتماعی نیز به HPC ملحق شدە و آموزش سلاحهای دفاعی را بە مردم از سر گرفتەاند. علاوه بر آن، همه مردم عفرین برای امنیت خود سطح نظارت را در سراسر شهبا افزایش خواهند داد. همچنین تمامی آوارەگان عفرین با روحیه ای عالی برای بازگشت به عفرین در شهبای با اصرار فراوان مقاومت می کنند. بیش از ٢٠٠ هزار مهاجر عفرین با مبارزه و مقاومت فراوان در مقابل حمله اشغالگران ترکیه و محاصره دولت شام به زندگی خود در شهبا ادامه می دهند و می گویند برای آزادسازی عفرین همه چیز را تحمل خواهیم کرد.