مجلس سوریه دمکراتیک: دستیابی به راه‌حل منوط به تقویت اپوزیسیون دمکراتیک است

بسام اسحاق نماینده مجلس سوریه دمکراتیک در آمریکا اعلام نمود، کمیته بازنویسی قانون اساسی هیچ راه‌حل سیاسی بوجود نمی‌آورد تا بتواند به تنش‌ها پایان دهد. وی همچنین اعلام نمود:"دستیابی به راه‌حل واقعی منوط به تقویت اپوزیسیون دمکراتیک و میهنی است."

پس ‌از ۶ دوره نشست بی‌نتیجه بازنویسی قانون اساسی سوریه در ژنو سوئیس، روز گذشته دوره‌ی هفتم این نشست‌ها آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم حضور تمامی  نیروهای فعال در عرصه سیاسی سوریه این دوره نیز مانند دوره‌های پیشین بدون نتیجه به پایان برسد.

دوره هفتم نشست‌های کمیته بازنویسی قانون اساسی روز گذشته در مرکز سازمان ملل در ژنو با حضور گیر پیترسون نماینده سازمان ملل ویژه در امور سوریه، آغاز به کار نمود.

در رابطه با این‌ موضوع بسام اسحاق، نماینده مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) در آمریکا می‌گوید:"دوره هفتم کمیته بازنویسی قانون اساسی برای سوریه براساس میراثی است که نماینده سازمان ملل گیر پیترسون می‌خواهد همراه با وزیر امور خارجه سوریه به شیوه‌ای اساسی و طولانی‌مدت در رابطه با آن گفتگو کند. پیترسون می‌خواهد این امید را القا کند که به‌وسیله‌ی کمیته‌ی بازنویسی قانون اساسی راه‌حلی به وجود خواهد آمد و بر اساس بیانیه‌ای که وی در ۱۴ مارس صادر نموده بود این راه‌حل، تنها راه‌حل خواهد بود."

اسحاق این پرسش را مطرح می‌کند، که آیا حاضرین در کمیته بازنویسی قانون اساسی و ۵۰ تنی که خود را به‌عنوان اپوزیسیون معرفی می‌کنند، می‌توانند نمایندگی همه خلق‌های سوریه و منافع سوریه را عهده‌دار شوند؟ بدون‌شک خیر، چون آنان نمایندگی همه نیروها و طیف‌های فعال در عرصه مبارزات نیستند.

نماینده م.س.د همچنین می‌گوید:"حل تنش‌ها خارج از کمیته بازنویسی قانون اساسی به وجود خواهد آمد، چون اعضای تشکیل‌دهنده کمیته افراد وابسته به رژیم و کسانی هستند که وابسته به نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشند. سوریه به راه‌حل اساسی برای تقویت اپوزیسیون دمکراتیک میهنی نیاز دارد که هم بتواند این بن‌بست را در ژنو حل کند و هم تنش‌ها را حل نماید."

نماینده مجلس سوریه دمکراتیک افزود:"تجربه خودمدیریتی نه تجربه‌ای کوردی و نه عربی و نه اسلامی و نه مسیحی است و خواستار تقسیم سوریه نیز نمی‌باشد. اما مانند مجرم نشان داده می‌شود. این مدل تجربه‌ای است که روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و تلاش می‌کند تا منافع و مطالبات خلق‌ها را تامین نماید. این تجربه مانند یک جمعیت سیاسی نیست که از دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درخواست کند که راه‌حلی ایجاد نمایند، بلکه خود تلاش می‌کند تا راه‌حلی ایجاد کند."