مخالفت با تعویق محاکمه اعضای داعش

شهروندان شمال-شرق سوریه در رابطه با به تعویق انداختن پرونده محاکمه تبهکاران داعش اعلام می‌کنند که به تعویق انداختن محاکمه اعضای داعش به معنای ابقای تفکرات افراطی اسلامی است.

تبهکاران داعش فجایع بسیاری را بر خلق‌های منطقه وارد کردند، سرهای بسیاری را بریدند، خلقهای منطقه را ناگزیر به کوچ و آوارگی نمودند و حملات آنان باعث ویرانی شهرها و زیرساختهای تمدنی شد. اما نیروهای سوریه دمکراتیک در مارس ۲۰۱۹ آخرین پایگاه این تبهکاران را در باغوز تصرف کرده و این گروه را به لحاظ فیزیکی از میان برداشتند. در همین رابطه شهروندان روژآوا خواهان محاکمه تبهکاران داعش در یک دادگاه بین‌المللی و خاتمه دادن به پرونده زندانیانی هستند که در کمپ‌های شمال-شرق سوریه هستند.

احمد حسین الشیلاش شیخ عشیره البکه در منطقه هول در این باره اعلام کرد که خطر داعش از میان نرفته است. این خطر در منطقه همچنان شدت دارد. همه جهان مشاهده کرد که سر شهروندان را از تن جدا می‌کنند، دست به دزدی و تاراج می‌زنند و افکار رادیکال آنها را امنیت تمام منطقه را با تهدید مواجه می‌کند. هم اکنون در کمپ هول هزاران خانواده داعشی زندگی می‌کنند و این افراد ثبات منطقه را تهدید می‌کنند. احمد حسین در ادامه اظهار داشت: هم اکنون هم هسته‌های مخفی داعش در منطقه وجود دارند و بسیاری از شهروندان و افرادی را که تلاش می‌کنند با افکار رادیکال داعشی مقابله کنند، مورد هدف قرار می‌دهند. علت انها به تعویق افتادن محاکمه این تبهکاران از سوی نیروهای بین‌المللی و ماندن این خانواده‌ها در کمپ هول است.

رجب از شیوخ عشیره الفاضل هم در همین رابطه اظهار داشت که داعش همچنان این منطقه را تهدید می‌کند و جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوقی مسئول بازگشت این تبهکاران به شمال-شرق سوریه هستند. از طرف دیگر هسته‌های مخفی داعشی اخیرا تحرکات خود را در منطقه افزایش داده‌اند. بیش از ۱۹ هزار تبهکار داعشی در زندان‌های نیروهای سوریه دمکراتیک حضور دارند، در میان آنها تبهکاران سوری، عراقی و کشورهای دیگر هم هستند. این تبهکاران از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک در مناطق خودمدیریتی دستگیر شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به انفعال جامعه جهانی و تهدید مردم از سوی این گروه اظهار داشت: کودکان حاضر در کمپ‌ها اکنون کودک نیستند، این کودکان اکنون بزرگ شده‌اند. همین مسئله اجازه می‌دهد که داعش بار دیگر با استفاده از این افراد بار دیگر خود را خود را سازماندهی کرده و مجددا در عرصه حضور پیدا کند. مادران این کودکان بزرگ شده در کمپ‌ها هستند و آنها را با افکار داعشی رادیکال تربیت می‌کنند. امسال در کمپ هول، ۱۲۶ قتل و تلاش برای قتل روی داده است. ۱۳ خیمه به آتش کشیده شده است. همین مسئله اشاره‌ای است که جامعه بین‌المللی در مقابله با ازدیاد تحرکات ساکنان داعشی موضع انفعالی در پیش گرفته و تهدیدها را نادیده می‌گیرد. با هر تحرکی از سوی خانواده‌های داعشی در منطقه و خصوصا در کمپ هول، خواست‌های ساکنان منطقه برای محاکمه تبهکاران داعش افزایش پیدا می‌کند.

احمد حسین از شیوخ عشیره البکه در این باره اظهار می‌دارد؛"لازم است تبهکاران داعشی در منطقه شمال-شرق سوریه محاکمه شوند. زیرا در این منطقه مرتکب جرم شده‌اند. لازم است به افکار تندرو و افراطی پایان داده شود.

مناف رجب از شیوخ عشیره  الفاضل هم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است راه حل اساسی برای این مسئله پیدا شود تا تهدیدهای داعش خاتمه پیدا کند. این مسئله هم از طریق اخراج این افراد از کمپ هول و محاکمه داعشی‌های دستگیر شده از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک امکان‌پذیر است. همزمان با این مسئله، انتقادات از جامعه جهانی هم افزایش پیدا می‌کند. زیرا جامعه بین‌المللی در رابطه با فراخوان مبنی بر برگزاری دادگاهی بین‌المللی در شمال-شرق سوریه برای محاکمه تبهکاران سکوت کرده است.

خودمدیریتی از جامعه جهانی درخواست کرده است که برای برگزاری یک دادگاه بین‌المللی از آنها حمایت کند، اما جامعه بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، هیچ واکنش صریحی نسبت به این مسئله از خود نشان نداده‌اند.

الشیلاش نقش دولت‌های مرتبط و سازمان ملل متحد را مورد انتقاد قرار داده و خاطرنشان ساخت که نادیده گرفتن و به تعویق انداختن دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و نیروهای ائتلاف ضد داعش باعث شده است که دولت‌های دیگر هم پرونده استرداد شهروندان داعشی خود را دنبال نکنند یا از حمایت از تاسیس یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمه آنها حمایت چندانی نکنند.

الشیلاش ضمن اشاره به موضع دولت‌هایی که از استرداد شهروندان و خانواده‌های داعشی خود سر باز می‌زنند گفت: همین مسئله نشان می‌دهد که این دولت‌ها خود تبهکاران را به منطقه اعزام کرده‌اند تا خلق سوریه را قتل‌عام کنند. وی در ادامه در رابطه با عدم مسئولیت دولتها در خصوص پرونده داعشی‌ها در شمال-شرق سوریه، همراه با تکرار خواست خود برای محاکمه، اظهار تاسف کرد.

مناف رجب از شیوخ عشیره الفاضل از کشورهای که از تحویل شهروندان داعشی خود امتناع می‌کنند انتقاد کرده و گفت: جامعه جهانی و سازمان‌های حقوقی که در این باره هیچگونه تصمیمی را اتخاذ نمی‌کنند، مسئول هستند. زیرا این مسئله به نوعی حمایت از داعش و ترویج افکار تندروانه در کمپ‌ها و زندان‌ها را دامن می‌زند. وی در ادامه افزود: عشایر منطقه می‌خواهند شهروندان این کشورها که تهدیدی علیه امنیت و ثبات در شمال-شرق سوریه هستند و تهدیدات بسیاری را متوجه این منطقه می‌کنند محاکمه شوند. خواست برگزاری دادگاهی برای محاکمه داعش خواست خلق و خواستی عمومی بوده و باید جامعه بین‌المللی بار دیگر پرونده تبهکاران داعش را مورد نظر قرار داده و آنها را از مناطق شمال-شرق سوریه خارج کند.