نوری محمود: ترکیه می‌خواهد موقعیت سیاسی روژآوا را از میان بردارد

نوری محمود سخنگوی یگان‌های مدافع خلق اعلام نمود که ترکیه تلاش می‌کند تا مناطق استراتژیک روژآوا را اشغال کرده و موقعیت سیاسی روژآوا را به تمامی از میان بردارد.

نوری محمود سخنگوی یگانهای مدافع خلق در رابطه با حملات احتمالی و فوری ترکیه به شمال-شرق سوریه و پیشرفتهای دولت اشغالگر ترک در روژآوا با روزنامه ینی اوزگور پولتیکا گفتگو کرد.

در این گفتگو نوری محمود خاطرنشان ساخت که طیب اردوغان بعد از نشست هیات وزیران در ۱۱ اکتبر بار دیگر روژاوای کوردستان را تهدید کرده است. نوری محمود در ادامه افزود: لازم است که ناتو و ائتلاف بین‌المللی واقعیت ترکیه را درک کرده و به ترکیه هشدار داده و حمایتهای تسلیحاتی خود را از این کشور قطع کنند. ترکیه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را به عنوان مانعی بروی خود ملاحظه کرده و همیشه برای از میان برداشتن ان بهانه تراشی می‌کند. در واقع ترکیه تلاش می‌کند تا مناطق استراتژیک روژآوا را اشغال کرده و موقعیت سیاسی آن را از میان بردارد. همراه با بازماندگان داعشی و تبهکاران  تلاش می‌کند تا به شهرهای دیگر روژآوا هم مانند سریکانی و عفرین رفتار کند.

نوری محمود در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که یکی از اهداف اردوغان از این تهدیدها این است که دیپلماسی رهبری خودمدیریتی را خنثی کرده و در ادامه افزود: اردوغان خصوصا برای خنثی کردن تلاش‌های دیپلماتیک هیات خودمدیریتی در عرصه بین‌المللی این تهدیدها را ادامه می‌دهد و در واقع پیش از دیدارهای دیپلماتیک هیات خودمدیریتی هم این ادعاها را تکرار کرده بود.

نوری محمود همچنین خاطر نشان ساخت که دولت ترک در داخل کشور با بحران اقتصادی روبرو بوده و در خارج هم در حوزه دیپلماتیک پرستیژ خود را از دست داده است و در واقع تنها مانده است. از پوتین و بایدن به انتظارات خود دست پیدا نکرد. با اظهارات اخیر خود، صرفا بهانه‌تراشی کرده و تلاش می‌کند تا طرح و زمینه حمله به روژآوا را مهیا کند. در واقع اردوغان حملات اشغالگرانه را صرفا برای بقای خود انجام می‌دهد. هدف اساسی اردوغان این است که با هیاهو و اغوا اوضاعی غیر عادی ایجاد کرده و سپس با استفاده از موقعیت، اقتدار خود را ادامه بخشد. این سیاست تجاوزکارانه اردوغانی، برای منطقه خطرناک بوده و بسیار تهدید آفرین است. سیاست جهادی-فاشیستی اردوغان تنها به روژآوا ارتباط ندارد، بلکه برای تمام دنیا خطر محسوب می‌شود.

اردوغان با روسیه به توافق نمی‌رسد

نوری محمود در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بحران عمیقی را که اردوغان ایجاد کرده است، بر خاورمیانه، بر روسیه و امریکا و اروپا تاثیر گذار بوده و در ادامه افزود: خطراتی که از ناحیه اردوغان ایجاد شده است، به همان اندازه ما، روسیه و خصوصا امریکا را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. از نظر من، از هم اکنون به بعد، آمریکا چندان به ترکیه اردوغانی گوش نمی‌دهد. روسیه هم دست از منافع خود برنمی‌دارد. برای روسیه، سوریه از جایگاه مهمی برخوردار است. روسیه بدون گمان زمینه را برای سلطانی اردوغان مهیا نمی‌کند و دست از منافع خود در سوریه برنمی‌دارد. احتمال دارد که سوریه پیمانهای کوتاه مدتی را با ترکیه امضا کند. از نظر من، اردوغان برای تداوم قدرت خود، با روسیه تلاش می‌کند تا پیمان دیگری را مانند پیمان عفرین، ادلب و زبدانی امضا کند. اما به نظر من این تلاش‌های اردوغان به نتیجه نمی‌رسند.

خلق کورد اجازه نمی‌دهد

نوری محمود در ادامه افزود: تجمع نیرو در مرز، روبروی درباسی و امودی، اقدام جدیدی نیست، این نیروها همیشه در آنجا حضور داشته‌اند. اما هر زمان که فرصت و امکانات آن را داشته باشند، تلاش می‌کنند تا مناطق استراتژیک روژاوا را اشغال کرده و موقعیت سیاسی روژآوا را به تمامی از میان برداشته و به همین دلیل است که دست به تهدید می‌زنند. هیچگاه از تهدیدات ترکیه کاسته نشده است.

در رابطه با طرح قطع ارتباط باشور از روژآوای کوردستان هم که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها دامن زده است، نوری محمود اظهار داشت: در یکصد سال گذشته ملت کورد خلق کورد توانست به نگرشی ملی دست پیدا کند، حتی اگر افکار احزاب مجزا و گفتارهای انها خشک هم بوده باشند- در بعد ملی پیشرفتهایی ایجاد شده است. دولت ترک این مسئله را می‌بیند، به همین دلیل این پروژه را طراحی کرده است که ارتباط باشور و روژآوا کوردستان را با خنجری از هم بگسلد. اما هم خلق کورد در باشور کوردستان و هم خلق کورد در روژآوای کوردستان از این مسئله اطلاع دارند. نسبت به این مسئله حساسیت دارند. خلق کورد اجازه نمی‌دهد که که چنین تلاشهایی به نتیحه برسد.

نوری محمود در خصوص نقش حافظان صلح، یعنی روسیه و آمریکا هم اظهار داشت: در این باره آمریکا و روسیه  نقش کمی دارند. نمی‌خواهند ببینند که ترکیه در عفرین، جرابلس و سریکانی و حلب چه اقداماتی انجام می‌دهد. یعنی نقش واقعی خود را در خصوص حملات دولت ترک ایفا نمی‌کنند.

نوری محمود در خصوص حملات دولت ترک به مناطق خودمدیریتی هم افزود: ارتش اشغالگر ترک غیر از تکنولوژی پیشرفته، با مبالغ بسیار فراوان افرادی دون پایه و بی اراده و ضعیف را اجیر کرده و حملات خود را با استفاده از این افراد انجام می‌دهد. یعنی در مواردی دستگاه‌های GPS را به ماشینهای افراد ما متصل کرده و سپس از طریق هواپیما به این ماشینها حمله می‌کند. اما ما هم در این باره تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌ایم. ما در مقابل این تکنولوژی‌ها تلاش می‌کنیم که از تکنولوژی استفاده کنیم.

هدف اصلی آزادی مناطق اشغال شده است

نوری محمود سخنگوی یگانهای مدافع خلق در رابطه با وضعیت مناطق اشغال شده هم خاطرنشان ساخت که ما دست از آرمان خود برای رهایی مناطق اشغال شده توسط دولت ترک برنمی‌داریم. شاید خودمدیریتی امروز از امکانات لازم برای آزادی مناطق اشغال شده مانند عفرین و سریکانی برخوردار نباشد، اما در این باره تلاش‌های جدیی در دست است تا ارتش اشغالگر ترک از این مناطق اخراج شود. البته در زمان مقرر مناطق اشغال شده از دست دولت ترک آزاد می‌شوند وپناهندگان و آوارگان ما به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

در پایان می‌خواهم که از افکار عمومی بین‌المللی درخواست کنم که خلق‌های ترکیه به دلیل حاکمیت حکومت فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ بسیار متضرر شده‌اند. اردوغان همانگونه که تهدیدی برای ترکیه است، تهدیدی برای خاورمیانه و منطقه به شمار می‌رود. افکار عمومی بین‌المللی باید این واقعیت را ببیند و موضع خود را در این باره مشخص کند. لازم است که ظلم موجود سریعا به پایان رسیده  در این باره موضع‌گیری کنند.