بیلان عملیات «گرز خلق» اعلام شد؛ ۳۷۴ تبهکار داعش کشته شدند

ق.س.د در اطلاعیه‌ای آمار عملیات «گرز خلق» علیه داعش را منتشر نمود. اعلام شد که در نتیجه این عملیات ۳۷۴ تبهکار داعش کشته شدند. ق.س.د همچنین اعلام کرد، ۱۲۱ کارمند و مبارز شهید شدند که ۷۰ تن آن‌ها کارمندان زندان صناعه بوده‌اند.

فرماندهی‌کل نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) نتیجه عملیات «گرز خلق» را در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که پس ‌از حمله داعش در ۲۰ ژانویه علیه زندان صناعه آغاز شده ‌است.

سیامند ولات عضو فرماندهی‌کل نیروهای آسایش داخلی و محمود برخودان عضو فرماندهی کل ق.س.د در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشتند. نوروز احمد عضو فرماندهی‌کل ق.س.د آمار را اعلام نمود.

'برنامه‌ی داعش پس ‌از حمله به زندان، حمله به همه‌ی تاسیسات و دستگاه‌های خودمدیریتی بود'

در اطلاعیه آمده است:

روز بیستم ژانویه ۲۰۲۲ ساعت ۱۹ حمله‌ی گسترده و برنامه‌ریزی‌ شدهای توسط تروریست‌های داعش علیه زندان حسکه که هزاران زندانی داعش در آن‌جا نگهداری می‌شدند صورت گرفت. چندین تبهکار با انجام عملیات انتحاری از خارج دست به این حمله زدند. در زمان حمله ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مقابل دروازه ورودی به محوطه زندان منفجر شد و از ۳ جهت به زندان حمله کردند. تبهکاران همزمان قصد داشتند پس ‌از کنترل زندان به نیروهای ق.س.د ضربه بزنند. همزمان هزاران تبهکار داخل زندان به کارمندان زندان و نیروهای آسایش داخلی حمله کردند. یک خودروی باری پر از اسلحه و مهمات به دروازه زندان نزدیک شده تا زندانیان داعش در زمان آزاد شدنشان از زندان بتوانند خود را مسلح کرده و اگر نقشه آن‌ها عملی می‌شد به محله‌ی غویران و به محله‌های ظهور و چندین سازمان اداره خودمدیریتی و نیروهای نظامی منطقه مورد حمله واقع می‌شدند. هدف و برنامه‌ریزی آن‌ها اینگونه بود.

'رفقای ما شجاعانه پاسخ آن‌ها را دادند'

همچنین برای پشتیبانی از این حمله در محله‌های غویران و ظهور در چندین خانه تونل حفر کرده و اینگونه زمینه را برای پیروزی نقشه‌ی خود فراهم کرده بودند. در هر صورت ابتدا مبارزان دفاعی زندان و نیروهایمان مقاومت قهرمانانه‌ای انجام داده و در درجه اول رفیق جمال کوبانی و رفیق عاکف که در اداره آسایش زندان بودند قهرمانانه جنگیده و به شهادت رسیدند. این رفقا اجازه ندادند نقشه‌ی داعش عملی شود و فورا بتوانند برنامه‌های خود را انجام داده و در مقابل نقشه آن‌ها موانعی ایجاد کردند. سپس نیروهای ق.س.د و آسایش در منطقه فورا وارد عمل شده و به‌صورت سازمان‌یافته زندان را محاصره کردند. همچنین ساختمان دانشکده را که در مجاورت زندان واقع شده است، محاصره کردند. چون آن‌ها دیوار را سوراخ کرده و تعدادی از تبهکاران داعش وارد ساختمان دانشکده شده بودند. به‌ همین دلیل این ساختمان نیز محاصره شد.

'وضعیت با انجام عملیات «گرز خلق» به کنترل ما در آمد'

از طرف دیگر اطراف محله غویران به ‌طور کامل و همچنین محله‌های اطراف آن به کنترل در آمد و پس ‌از این اقدام حملات متقابل توسط نیروهای ما آغاز شد. در چهارچوب عملیات «گرز خلق» در اطراف زندان و در حسکه و همچنین مناطقی مانند دیرالزور و رقا حملات پاک‌سازی علیه داعش انجام شد. نیروهای ق.س.د و آسایش شجاعانه و با  مهارت بسیار و به صورت حرفه‌ای به تبهکاران مهاجم حمله کرده و چندین تبهکار که از داخل زندان توانسته بودند اسلحه به دست آورند را با شکست مواجه کردند.

در نتیجه تمامی زندان یکبار دیگر به کنترل درآمد و زندانیان به زندان دیگری منتقل شدند تا به اموال و زندگی خلق‌مان و شهروندان در حسکه آسیب وارد نکنند. داعش از کودکانی که در زندان بودند، به ‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد و نیروهایمان با مقاومت و هوشیاری بسیار و با حساسیت برخورد کردند. همین امر سبب شد زمان به نفع مبارزان ما باشد. در نتیجه به دلیل قهرمانی مبارزان دفاعی زندان با فرماندهی رفیق جمال کوبانی وضعیت به کنترل ما درآمد و این نقشه‌ی گسترده داعش شکست خورد.

'این نقشه بسیار گسترده بود'

بدون ‌شک این حمله داعش حمله‌ای عادی نبود. این حمله در نتیجه‌ی نقشه‌ای گسترده و طولانی‌مدت انجام گرفت. براساس مدارکی که به دست آمده‌اند و بر اساس اعترافات سردسته‌های تبهکارانی که حمله را انجام داده و دستگیر شده‌اند، مشخص ‌شده است اگر این نقشه در زندان صناعه موفق می‌شد، آنگاه به محله‌های دیگر حسکه و مناطقی مانند کمپ هول، شدادی و دیرالزور به‌طور همزمان حمله نموده و بر مبنای برنامه‌ای گسترده داعش، خلافت دوم خود را اعلام می‌نمود. یعنی نقشه و برنامه حمله به زندان صناعه فقط حمله‌ای داخلی و محدود برای آزاد کردن چندین تبهکار زندانی نبود. آن‌ها می‌خواستند این اقدام را آغاز حمله‌ای بزرگ علیه منطقه قرار داده و یکبار دیگر ترور، کشتار و حملات وحشیانه‌ی خود را علیه مردم منطقه آغاز نمایند. اما نقشه‌ی داعش با قهرمانی بزرگ مبارزان پایان یافت و تصاویری مانند باغوز که تبهکاران ناچار شدند خود را تسلیم نیروهای ما کنند، یکبار دیگر تکرار شد. نیروهای ق.س.د یکبار دیگر شجاعت و هوشیاری و توانایی خود را در سرکوب نیروهای داعش نشان داده و با عزمی راسخ اثبات کردند که شایسته‌ی امید و اعتماد خلقشان هستند.

'تبهکاران از عراق و سریکانی آمده بودند'

بدون ‌شک این توطئه‌ی داعش گسترده بوده و فقط حمله‌ای داخلی نبوده‌ است. براساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده‌ است و بر اساس اعترافات تبهکاران مهاجمی که دستگیر شده‌اند، تعدادی از تبهکاران مهاجم از مناطق اشغال‌ شده مانند سریکانی و گری‌سپی آمده بودند. گروهی نیز از عراق روانه منطقه شده بودند و نقشه و هماهنگی‌های اصلی حمله بر اساس اطلاعات به‌ دست ‌آمده در خارج از سوریه انجام‌ شده است.

'مسئولیت این حمله داعش بیشتر برعهده‌ی دولت ترکیه است'

بدون ‌شک این حمله داعش به‌ صورت ناگهانی روی نداده است. پس‌ از پیروزی بزرگ باغوز، داعش از لحاظ جغرافیایی از بین رفت، اما داعش خود را دوباره بنیاد نهاده و در شرایط جدیدی خود را سازماندهی کرد و همیشه قصد بازگشت به قدرت پیشین خود و ایجاد ترس و وحشت در جامعه علیه مردم منطقه را داشت. بطور مداوم تلاش می‌کردند تا حمله کنند و نیروهایمان بویژه در مناطقی مانند دیرالزور، رقا و شدادی و در مرزهای عراق بیشتر از ۳ سال است که علیه داعش مبارزات دشواری را انجام می‌دهند. اگر تاکنون داعش موفق شده ‌است خود را سرپا نگه دارد و بتواند حملات خود را انجام دهد، به شرایط سیاسی بازمی‌گردد و یکبار دیگر بر اساس همکاری برخی از نیروهای داخلی و برخی کشورهای خارجی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌باشد. در این رابطه نقش دولت ترکیه در بلندترین سطح قرار دارد. یعنی مسئولیت دولت ترکیه برای حمله تبهکاران داعش به زندان صناعه و ادامه‌ی داعش از همه‌ی طیف‌ها بیشتر است. به دلیل حملات دولت ترکیه به روژآوا و شمال و شرق سوریه و تهدیدهای همیشگی، هم به نیروهای داعش اراده داده و هم زمینه را برای داعش فراهم می‌نماید تا خود را سازمان‌یافته کرده و نفسی تازه کنند. همچنین مناطق اشغال‌شده مانند سریکانی و گری سپی مانند امن‌ترین منطقه برای داعش آماده شده ‌است و برای سازماندهی و آموزش آن‌ها استفاده شده است. برخی از مهاجمینی که در حمله به زندان صناعه دست داشته‌اند، پیشتر از این مناطق آمده‌اند. در این رابطه مسئولیت به‌عهده دولت ترکیه است.

'سنگینی مبارزه علیه داعش بر دوش ق.س.د و خودمدیریتی قرار داده‌ شده است'

از طرف دیگر هماهنگی خوبی میان نیروهای ق.س.د و نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش وجود دارد. همچنین جنگ علیه داعش تا سطح خوبی انجام می‌شود. اما به‌ویژه پس ‌از شکست میدانی داعش هزاران زندانی و ده‌ها هزار تن از خانواده‌های آن‌ها در کمپ هول مانند باری سنگین فقط بر دوش ق.س.د و اداره خود مدیریتی باقی‌مانده و این حمله‌ی اخیر آشکار کرد که داعش هنوز تهدیدی بزرگ است و نه ‌تنها علیه مناطق ما بلکه خطری برای امنیت همه جهان می‌باشد. این حمله یکبار دیگر ضرورت همکاری و پشتیبانی جهان و بویژه ائتلاف بین‌المللی برای ق.س.د و خودمدیریتی را از لحاظ نظامی و تکنیکی و سیاسی آشکار کرد و مشخص کرد که به این همکاری‌ها نیاز است.  مسئولیت مبارزات و جنگ علیه داعش و همچنین حل مسائل خانواده‌ها، در میان ق.س.د، اداره خودمدیریتی و ائتلاف بین‌المللی مسئولیتی مشترک است.

'کمپ هول مانند بمبی است که آماده انفجار است'

دوباره این حمله آشکار نمود که باید راه‌حلی اساسی برای کمپ هول پیدا شود که مانندی  بمبی است که هر لحظه آماده منفجر شدن است. همچنین باید زمینه‌ای برای محاکمه بین‌المللی هزاران تروریست زندانی داعش ایجاد شود و راه‌حل این مسائل به تاخیر نیفتد تا داعش از این تاخیر استفاده نکند.

'از مردم حسکه تشکر می‌کنیم'

قبل ‌از هر چیز از خلقمان در حسکه به ‌طور کلی عرب‌ها، کوردها، سریانی‌ها و آسوری‌ها و به‌ویژه آن‌هایی که در محلات غویران، ظهور، نشوه و همه محلات دیگر شهر حسکه که در هفته اخیر همکاری بسیار خوبی با نیروهای ق.س.د و نیروهای امنیتی و مدافع شهر انجام داده و در زمان نیاز به مبارزین ما اطلاعات لازم را داده‌اند تشکر می‌کنیم. اگر مردم و مبارزان متحد شوند پیروزی ضمانت خواهد شد. نمونه قابل‌ توجه این حقیقت بود. به همین دلیل ما از مردم حسکه تشکر می‌کنیم.

از طرف دیگر نیروهای ائتلاف بین‌المللی طی این هفته با نیروهای ما در هماهنگی و همکاری بسیار خوبی بودند. به شیوه‌ای فعالانه با ما همکاری کرده و از ما پشتیبانی نموده‌اند. به ‌همین دلیل از آن‌ها نیز کمال تشکر را داریم.

'به همه مبارزان و نیروهای امنیتی تبریک می‌گوییم'

همچنین مبارزان ق.س.د و نیروهای امنیتی فداکاری بزرگی انجام داده و امید و نقشه داعش را با شکست مواجه کرده‌اند و در این راه تعداد بسیاری از مبارزان باارزش ما شهید شدند. بر این اساس یاد شهدای عملیات «گرز خلق» را گرامی داشته و عهد می‌بندیم تا به پیروزی دست ‌یافته و از منطقه و خلقمان دفاع نماییم. به همه‌ی مبارزان و فرماندهانی که در این عملیات نقشی داشتند تبریک می‌گوییم.

از همه افکار عمومی و همه نیروهای مرتبط درخواست می‌نماییم و یک‌بار دیگر تکرار می‌کنیم، برای آنکه داعش بازنگردد و برای آنکه داعش نتواند یک‌بار دیگر خود را سازماندهی کند، باید همکاری و هماهنگی با ق.س.د و مردم شمال و شرق سوریه و اداره خودمدیریتی افزایش ‌یافته و تقویت شود. همراه با افزایش پشتیبانی سیاسی، نظامی و اقتصادی با ق.س.د و اداره خودمدیریتی زمینه سازماندهی داعش تضعیف‌ شده و داعش ضعیفتر خواهد شد.

در نتیجه داعش یکبار دیگر خواست تا روزهای تاریک را برای مردم منطقه بازگرداند و از بسیاری زمینه‌ها و طیف‌ها بهره بگیرد، اما قهرمانی و شجاعت مبارزان ما و آگاهی و هوشیاری مردم منطقه یک‌بار دیگر پیروزی دیگری را با روح مقاومت کوبانی ایجاد کرد. این پیروزی را به همه‌ی خلق و شهدایمان تقدیم می‌کنیم. در چهارچوب عملیات «گرز خلق» عملیاتمان در مناطقی مانند دیرالزور و رقا در هر ۲ سطح عملیات‌های محلی و در سطح عملیات‌های منطقه‌ای علیه باقی‌مانده‌ها و هسته‌های مخفی داعش ادامه خواهد یافت.

آمار

تبهکاران داعش در داخل زندان ۷۷ رفیق کارمند و نگهبان زندان را به شیوه‌ای وحشیانه به شهادت رساندند. در جنگ خارج نیز که ۷ روز ادامه داشت، ۴۰ مبارز و ۴ شهروند شهید شدند. در چهارچوب عملیات «گرز خلق» در مجموع ۱۲۱ کارمند و مبارز که به شیوه‌ای قهرمانانه مقاومت کردند شهید شدند. یک‌بار دیگر یاد شهدا را گرامی می‌داریم.

لازم به ذکر است ۳۷۴ تبهکار داعش نیز کشته شدند.