ریاض درار خطاب به رژیم سوریه: با شعار دادن از کشور محافظت نمی‌شود، ما عمل می‌خواهیم

ریاض درار ریاست مشترک م.س.د خاطرنشان نمود، تهدیدهای دولت ترکیه جدی هستند و طمع ترکیه فقط به این منطقه محدود نمی‌شود. او رو به حکومت دمشق گفت؛"با شعار دادن از کشور محافظت نمی‌شود، ما عمل می‌خواهیم."

ریاض درار، ریاست مشترک مجلس سوریە دمکراتیک (م.س.د) شب گذشته در برنامه‌ای ویژه تهدیدهای دولت اشغالگر ترکیه، اهداف ترکیه و موضع‌گیری جامعه بین‌المللی در مقابل این تهدیدها و حملات اشغالگرانه را ارزیابی کرده و اعلام نمود؛"این حق ماست که از منطقه و خاکمان دفاع کنیم و پروژه خود را بنیاد نهیم و راه‌حل سیاسی پیدا کنیم. اما دولت ترکیه می‌خواهد با این اقدامات تلاش‌های ما را محدود کند."

ریاست مشترک شورای سوریه دمکراتیک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری هاوار نیوز اعلام کرد؛"طمع دولت ترکیه و تهدیدهایش در مقابل تل رفعت و منبج برای آنست که همه مرزها یعنی ۹۰۰ کیلومتر از خاک ما را اشغال کند. اردوغان می‌خواهد بیشتر از ۳۰ کیلومتر از خاک ما را اشغال کند و در مجموع می‌خواهد این مناطق را اشغال کرده و حتی در گزارشش در مقابل سازمان ملل نیز آشکارا این ‌موضوع را اعلام کرد. اما اعلام این‌ موضوع بدان معنی نیست که این حق را دارد و باید پاسخ مناسبی به آن‌ها داده شود. چون هیچ پشتوانه‌ی قانونی ندارد، حتی نمی‌تواند تحت تهدید و فشار سازمان ملل را ساکت کند. چون همه جهان این حقیقت را می‌دانند که هیچ تهدیدی علیه مرزهای ترکیه وجود ندارد و در اساس این طمع ترکیه در مقابل خاک سوریه و عراق است، این نیز در چهارچوب پروژه اردوغان که همان زنده نمودن میثاق ملی است و می‌خواهد مناطقی که پیش‌تر تحت حکومت عثمانی بوده‌اند را تحت کنترل خود درآورد."

ریاض درار در رابطه با موضع‌گیری بین‌المللی در مقابل حمله و تهدیدهای دولت ترکیه علیه روژاوای کوردستان و شمال و شرق سوریه می‌گوید؛"میان ما و روسیه و آمریکا پیمان و توافق وجود دارد، اما آمریکا با ما صریح‌تر است و به ما نیاز دارد، چون ما با هم جنگ علیه داعش را پیش می‌بریم که تهدیدی علیه همه جهان است."

ریاض درار در مورد دیدار هیات روسی از ترکیه نیز می‌گوید؛"در سخنان هر ۲ طرف مشخص شد که به‌صورت کامل با یکدیگر توافق نکرده و اختلافاتی دارند، در نتیجه باید در رابطه با نکات اختلاف نقشه‌ها و معاملاتی بین آنها به وجود بیاید. ممکن است هر ۲ طرف بخواهند قدرت خود را در منطقه نشان دهند و به آن ادامه دهند."

ریاست مشترک م.س.د از رژیم سوریه نیز درخواست کرده و می‌گوید:"در چهارچوب اساس و پرنسیب مشخص و استراتژیک با حکومت سوریه دیدارهایی انجام می‌دهیم، به ‌همین دلیل درخواست ما از همین دیدگاه می‌باشد. ما می‌خواهیم سوریه در همه خاک سوریه دست بالا را داشته باشد و ما نیز حق اداره منطقه خود را داشته باشیم. اما ما می‌پرسیم چگونه می‌توانیم در مورد مسائل اساسی به توافق برسیم؟ علی‌رغم آنکه با وجود همه گفتوگوها، اما هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده ‌است."

درار همچنین از ارتش سوریه درخواست نمود به وظیفه خود عمل کرده و گفت:"ما به آن‌ها گفتیم به عفرین آمده و سیستم دفاع هوایی را فعال کنید. اما دیر این کار را انجام دادند و روسیه نیز آن‌ها را تحت فشار قرار داد. در زمان حمله اشغالگرانه به سریکانی و گری سپی نیز ما از آن‌ها درخواست کردیم. هرچند تعدادی از نیروهای آن‌ها به منطقه آمدند، اما آن‌ها برای دفاع از مرزها نیامده بودند، بلکه برای دخالت در موضوعات داخلی این کار را کردند."

ریاض درار همچنین گفت:"نباید ارتش در امور سیاسی دخالت کند. اما از همان ابتدا ارتش سوریه وارد عرصه سیاسی شد. ما نیز می‌گوییم، ما و ارتش سوریه باید از مرزها دفاع کنیم و سپس در اداره به راه‌حلی سیاسی و توافق سیاسی برسیم."